Jump to content

Hvordan koble/bruke impulsreleer


Elise

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter løsning på og kunne styre en av og på funksjon fra to steder. Dvs. jeg ønsker å kunne slå av autopilot fra styre posisjon nede og i neste omgang kunne slå den på igjen fra fly.

Det blir brukt tilsvarende system for lys i feks,. trappeoppganger. Tror det da brukes et impulsrele som skifter hver gang det får en ny impuls.

Er dette en fornuftig løsning i båt/12 volt, eller er det andre løsninger på dette :confused:

Link to post
Share on other sites

Finnes løsninger for det. Men er det bare to brytere så kan det ordnes med en endevender (var det ikke det det het?).

Fordelen med pulsrelè er at du ikke trenger så mange ledere.

Regner med at Elfa med flere har dette. Tror du finner det du trenger her

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Finnes løsninger for det. Men er det bare to brytere så kan det ordnes med en endevender (var det ikke det det het?).

 

Det heter endevender ja.. og det trengs 3 eller 4 ledere mellom bryterene.. kommer litt an på hvordan det blir lagt opp.

Her finner du koblingsskjema.. :)

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Ser greit ut det koblingsskjemaet.

Har koblet mange av de løsningene når jeg jobbet som tekniker.

Har du sjekket på Elfa?

Ellers har jeg googlet frem denne linken:

Link

og fant denne på Elfa

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...