Jump to content

VP DP-S, dimensjon på tolvkant spline? Servicemanual?


mæjus

Recommended Posts

Heisann folkens. Lurte på om noen av dere her inne har service manualen på DP-S drevet? Har lett inne på dokument arkivet,men der var det lite om dette drevet. Er i ferd med å ta ut motoren for overhaling, og det som gjenstår er å av med drevet for å komme til de 6 boltene som holder sammen drev og det bakre motorfestet. Men for å løsne drevet i horisontal-leddet, trenger jeg en tolvkantet spline bits. Noen som vet størrelsen på denne, og eventuelt hvor man kan få tak i denne?

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill. Fant utav det etter hvert som vi skrudde:) Men for å få byttet ut ledningene til potensiometeret for tilten, så da ser det ut som man må demontere så mye som mulig inn til hekken, hvor vi hadde trengt denne spline bitsen. Biltema har, men den største jeg så de hadde der var 12mm, og etter det jeg klarte å måle var denne nærmere 15mm.

Noen som vet hva disse to platene som står helt i bunnen av drevet nærmest hekken? 2 ledninger som går inn sammen men ledningene til tilt indikatoren. jording?

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Disse er fryktelig vanskelig å handle inn. Først må du måle innvendig i bolthodet med skyvelære, deretter google for å finne riktig T-størrelse.

Finner man det ikke på nettet, må man inn i ISO 10664 som er standarden for torx. Her finner man tabeller på hvilke T-størrelser som samsvarer med dimensjonene på sporet.

:headbang:

(Torx ble forøvrig først utviklet for å ha tamper-resistant bolter. Så de er lagd for å være vanskelig å finne verktøy til)

I henhold til ISO 10664 er T70 socket 15,7mm målt fra spor til spor. (Altså største målet inne i sporet)

Link to post
Share on other sites

Det skal nok være 1/2", samme som Mercruiser ettersom det verktøyet ray har fått nok er Mercury # 91-78310

 

Umbrako i 1/2" funker også, men på egen risiko!

 

Boltene skal strammes til 142-163 nm, og det skal ikke være nødvendig med Loctite, men det må ofte varmes litt når det skal av.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Se der ja, takk skal du ha :smiley:

 

Jeg må innrømme at jeg vet ikke hvilket DP-S drev jeg har, var ikke klar over at det finnes flere typer, men det må jeg finne ut av. Det er en D3 190HK DP-S fra 2007,

Har nylig overtatt båten og har bare brukt båten ikke reflektert så mye over service behov før nå.

 

Båten er tatt på land og jeg ønsker å kjøre igjennom kjølesystemet (saltvannsiden) men vann/glykol. Vet du Adeno hva som er enkleste måten, er det tilsvarende som på 290 drev at du kan ta av drevet, koble slange på sjøvvannsinntaket og ned i en stamp med vann/glykol.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...