Jump to content

Joda 8100, bytte TAMD30 med større for høyere fart, anbefalinger?


bmwpat

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Joda 8100 Twin Cab som jeg vurderer å bytte motor i. Har idag en Volvo Tamd30 på 105 hk.

Båten gjør ca 14 på topp og 11 på marsj med denne motoren. Ønsker å oppnå høyere fart og tenker da på å kunne marsje rundt 17-18.

 

Har sett på flere alterativer slik som :

 

Yanmar Lh serie. 3,5l motor på 184 hk/3300rpm Ca 250 tusen

Yanmar By serie 2 l motor på 174 hk/4000rpm ca 225 tusen

Volvo D3 2,4l på 170 hk/4000rpm ca 210 tusen?

mercruiser qsd 2,0l på 165 hk/4000rpm ca 218 tusen

 

 

Alle disse motorene er vel common rail untatt Yanmar Lh serien. Er litt skeptisk til elektronikken i common rail motorene, så føler det sikreste valget er en yanmar lh motor, men noen som har noen sysnpunkter på dette. Fortelle gjerne litt om støynivå, forbruk hvis en har kjenskap til noen av disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi satt har en D3 200 som ble montert på sensommeren. Har kjørt ca 60 timer og har bare skryt å komme med. Fint støynivå, oversiktlig, brukevennlig software og bra trøkk. Forbruket er heller ingenting å si på, og det vil i så tilfelle være litt mindre på en 170 utgave, som er helt den samme motoren.

Vi marsjer vel på 22-23 knop, ca 3500 rpm og da bruker vi 26 liter i timen, tror det er ganske akseptabelt!

Dette er en motor som er HELT ny i 2010, og en motor som volvo bla ønsket å gjennvinne det noe frynsete rykte som noen mener de har. Virker som solide greier.

Link to post
Share on other sites

Med 41 maskin så gjør den båten 25 knop.

Ikke sett inn motor så den klarer 17-18 knop, den farta er akkurat for lite.

Du må ha motor som gjør at du kan marsje i 22, da går skroget virkelig lett oppå vannet.

 

Gå inn på youtube og søk etter "kodvaag" for videoer av hvor lett en Joda 7500 med nesten samme skroget går i fart. (Joda 7500 - 25 knop Yanmar 3,5 liter 140 hester med ny turbo og oppskrudd dieselpumpe)

 

8100 tc har veldig bra skrog for høy fart. Ikke sett i litt større maskin, gjør det skikkelig når du først skal. Den gamle Joda'en min holdt seg i plan helt ned til 2700 rpm, og da var ikke støyen så gal. (topp 3600 rpm)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Usikker på hvilken toppfart en vil få med en yanmar lh 184 hk, men i båtmagasinets test av joda 850 (samme båT) med tamd31p på 144 hk så gjør den 21 knop.

Men, i Joda sin annonse på finn så er båten oppgitt til 21 knop med en Yanmar BY motor på 174 hk.

 

Hvis den gjør 25 knop med tamd41 så vil den kanskje gå ca 22-23 med yanmar lh 184 ?

Link to post
Share on other sites

Den gjør ikke 25 knop med VP 41. Med den motoren gjør den ca. 22 knop på en god dag, men den er veldig følsom for vekt/plassering av vekt.

Sevfølgelig litt avhengig av alderen på båten, men i og med du har en VP30 motor vil jeg tro båten din er fra midt på 80 tallet?

Jeg ville satset på en D3-200, da tror jeg du får trøkk og fart.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har hatt Joda 8100 med 158hk VP, da gjorde den 20 knop på topp, marsj fart med ferie last var max 17, denne motoren føltes et nummer for lite for båten, har en bekjent med 165 Yanmar, denne går 22 på maks, med god marsj fart på 19 ferialastet, han byttet til denne motor for noen år siden, men angrer litt i dag på at han ikke valgte et nummer større motor 185hk, over 18-19 knop ligger båten plant og lager lite sjø, i 15-17 er det hekksjø aom en baltic.

Link to post
Share on other sites

Den gjør ikke 25 knop med VP 41. Med den motoren gjør den ca. 22 knop på en god dag, men den er veldig følsom for vekt/plassering av vekt.

 

Å Joda, det er en Joda! :thumbsup:

 

Denne nyere Joda'en, som en bekjent har, går, nettopp, 25 knop med VP 41 maskin.

Med trimflaps så får du eliminert vektplasseringsfølsomheten, bare å justere i mot.

 

13072009347.jpg

 

13072009348.jpg

 

 

 

Min gamle Joda 7500 klarte jeg å en gang få i nesten 27 knop når den var helt tom for vann og bare en liten slant diesel. Da gjorde motoren 3600rpm. Maks rpm tror jeg skulle være 3300 for den motoren jeg hadde, men som sagt, den var stillt opp på pumpa, og hadde fabrikkny turbo, og var glatt som en barnerumpe under.

 

Her kan du se at når båten går over 20 knop så går den lett i vannet.

Når man kjørte 25 knop med det skroget, så følte jeg at den godt kunne hatt 100 hk til.

 

 

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Gå inn på youtube og søk etter "kodvaag" for videoer av hvor lett en Joda 7500 med nesten samme skroget går i fart. (Joda 7500 - 25 knop Yanmar 3,5 liter 140 hester med ny turbo og oppskrudd dieselpumpe)

 

Jeg har en Joda 7500 også, så jeg tenkte eventuelt å montere tamd30 motoren i denne hvis jeg bytter i 8100'en

 

8100 tc har veldig bra skrog for høy fart. Ikke sett i litt større maskin, gjør det skikkelig når du først skal. Den gamle Joda'en min holdt seg i plan helt ned til 2700 rpm, og da var ikke støyen så gal. (topp 3600 rpm)

 

Hvordan vil du si støyen er på disse lh motorene ?

 

Men er den motoren som står i dårlig?

Nei, motoren er egentlig strøken. Ble fullstendig demontert og overhalt for 2 år siden. Ble skiftet topp og turbo, syrevasket kjølerne. Så den sviver så en klokke

 

Jeg kan ikke forstå at en slik båt er verdt å koste på så mye? Hvorfor ikke bytte båt i steden?

¨

Rent økonomisk så er det nok ikke lurt. Båten min har nok en salgsverdi rundt 350-380 tusen, så ville jo ikke fått igjen kostnaden ved et slikt motorbytte hvis jeg skulle solgt båten om noen år. Er fornøyd med skuta, veldig velholdt 8100. Forrige eiger bestillte helt nytt interiør fra joda, og helrenoverte motoren, nytt elektrisk anlegg, ny dieselvarmer og varmvannstank. Så båten ser "ny" ut innvendig. Kan poste noen bilder senere i dag, skal en tur på fjorden :)

 

Tanken har jo selvfølgelig slått meg å eventuelt selge båten å kjøpe nyere. Ser ny joda 850 ligger på 1,1 mill. Hvis jeg bytter motor i min så har jeg jo lagt ut rundt 650 tusen, så en differanse på 450 tusen i forhold til en helt ny båt.

 

 

 

sett inn en steyr 236

 

har ikke så mye kjennskap til disse motorene, men dette er vel en 6 syl motor?. Sikkert plass, men blir vel en del trangere motorrom.

 

Og hvorfor har ingen nevnt Yanmars 222hk? DA har du krefter nok da.

Det hadde nok vært en super motor. Prismessig ligger den på 265000. Altså ca 17tusen mer enn 184 hk. Er det anbefalt å eventuelt bestille med sluregir, nå en kommer opp i denne størrelsen. Tenker at tomgangsfarten kan bli litt høy. Sluregir koster ca 7 tusen ekstra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Joda 7500 også, så jeg tenkte eventuelt å montere tamd30 motoren i denne hvis jeg bytter i 8100'en

Hvordan vil du si støyen er på disse lh motorene ?

 

Yanmar 222hk:

Det hadde nok vært en super motor. Prismessig ligger den på 265000. Altså ca 17tusen mer enn 184 hk. Er det anbefalt å eventuelt bestille med sluregir, nå en kommer opp i denne størrelsen. Tenker at tomgangsfarten kan bli litt høy. Sluregir koster ca 7 tusen ekstra.

 

 

 

Den 4 sylindra yanmaren som jeg hadde i Joda'en bråkte mye. Hard gange, og jeg hadde en hjemmemekka brakett bolta i skroget, sammen med et thrustlager, som tok skyvet, i stedet for at skyvet gikk på inngående aksel på gearkassa. Mistenker at dette forsterket propellstøyen litt.

 

Yanmar 222 hk kontra 184 hk med bare 17000kr i mellom?!?!?

 

JEG HADDE ALDRI VÆRT I TVIL!!!!!!

 

222HK Har høy ytelse ov lav vekt, og tar lite plass, siden den er bare 4 sylindret.

Det er den motoren som er den rette for 7500'en din etter min mening, men skjønner at du ikke er helt der enda...

Ikke engang tenk på å sette inn 184 hk i den store 8100TC'en når mellomlegget er så lite!!

Med en 222hk kan du geare den så tungt (høy stigning på propellen) at du ikke trenger pine motoren på maks turtall for å få båten til å skli lett oppå vannet.

 

Når 7500'en min passerte ca 18 knop, var det som å ta av håndbrekket, eller som å komme over bakketoppen. Turtallet og farta økte, uten at jeg ga mer gass, og alt ble mer behagelig. Motorstøyen "forsvant bakover" pga fartsvinden, og alt ble mye finere. 15 knop i halvplaner er "idiotfart" etter min mening. Nå har jeg kjørt et år med Masteren, som går 18 knop, men den kom (ferielastet) ikke over bakketoppen, så vi kjørte stort sett 5,5 knop hele ferien.

 

IKKE KJØP FOR LITEN MOTOR!!!!!

 

Når det gjelder sluregear, så er jeg ingen fisker, så jeg trengte det ikke... den vurderingen må du ta selv. Men går båten noen og 20 knop på rett over 3000 rpm, så går den også ganske fort på 750 rpm...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tatt en telefon til Univa i Arendal for å få noen brosjyrer på Steyr motorer...

Ser at totallengden på yanmar 4Lh (222hk.) er 1059mm inkl. gear, vekt tørr 436kg mens Steyr 236 har 859mm pluss gear og vekt 305kg pluss gear.

 

De har sikkert totalmålene på dagens brosjyrer...

Er noe med 4 kontra 6 syl....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Denne nyere Joda'en, som en bekjent har, går, nettopp, 25 knop med VP 41 maskin.

 

 

Vel, jeg har gjort alt dette. Bytter fra TAMD30 til TAMD41, montert fast trimplan og regulerbare. Skal ikke kverulere men den gikk ikke i 25 knop under normale forhold. Nyere båt har nok noe å si mht. båtbunnen og muligens vekta som jeg tror er mindre på de nye modellene.

 

Jeg ville valgt D3 fordi det er denne motoren Joda bruker i dag. Når jeg drev å planla bytte av motor mener jeg og huske at jeg var veldig i tvil mht. høyden på motoren, så det vil jeg anbefale deg å undersøke nøye før du evt. kjøper/bestemmer deg for å bytte motor. Det er også ikke veldig god plass til propellen.

 

Ellers tror jeg denne båten har et potensiale mht. kjølavslutningen foran propellen.

 

Regulerbare trimplan mener jeg er bortkastede penger på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Ellers tror jeg denne båten har et potensiale mht. kjølavslutningen foran propellen.

 

Regulerbare trimplan mener jeg er bortkastede penger på denne båten.

 

Enig

 

og

 

enig!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten i dag for å ta meg en tur, men fjorden hadde frosset lenger ute, så det ble bare med en oppstart for å la motoren svive litt. Bilder ble det også tid til. Min båt er en 84 modell som er pusset opp.

Ser ut til at jeg må finne en annen plass til varmtvannstanken hvis jeg skal inn med en (fysisk) større motor.

 

DSC_0548.jpg

DSC_0549.jpg

DSC_0550.jpg

DSC_0551.jpg

DSC_0552.jpg

DSC_0553.jpg

DSC_0560.jpg

Redigert av bmwpat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må være en av de mest strøkne -84 mod. båtene som tøffer rundt :yesnod:

Jeg regner med at skrog osv. er i god stand også.

 

Dersom du er fornøyd med båten og ikke lider av 3-fot-syken syns jeg det er verd å koste på motorbytte på denne båten :thumbsup:

Hvis du derimot bare regner med å ha båten en stund til for så å selge kommer du nok til å tape penger.

 

Et annet moment er at denne båten med en ny/nyere Yanmar 222 vil skille seg ut i bruktmarkedet. På såpass gamle båter tror jeg salgsprisen kan avvike mye avhengig av utstyr og stand.

Link to post
Share on other sites

Fin båt, skjønner at du vurderer ny motor kontra ny båt

Takk for det. Har liksom ikke lyst å kjøpe en nyere, men allikevel gammel båt som vil trenge mye oppgradering for å bli brukende, bare for å få større motor og mer fart.

 

 

Det må være en av de mest strøkne -84 mod. båtene som tøffer rundt :yesnod:

 

Takk, takk. Veldig fornøyd med båten. Føles "ny" ut innvendig. Jeg er billakkerer av yrke og tenker på å ta en oppshining med ny lakk på den utvendig neste vinter.

 

 

Dersom du er fornøyd med båten og ikke lider av 3-fot-syken syns jeg det er verd å koste på motorbytte på denne båten :thumbsup:

Blir nok til at jeg beholder denne en stund ja. Passelig størrelse for oss. Dessuten synes jeg det er litt behaglig at den ikke er helt ny. Vi liker å ankre opp langs holmene og da er det greit at båten er gammel. Hadde jeg hatt en helt ny joda 850 så hadde jeg nok blitt veldig redd for å skape den opp langs fjæresteinene. Føler meg liksom litt mer avslappet med denne gamle båten. Er ikke noe krise om det blir en liten ripe, noe som jeg tror hadde vært annerledes på en helt ny båt.

 

Et annet moment er at denne båten med en ny/nyere Yanmar 222 vil skille seg ut i bruktmarkedet. På såpass gamle båter tror jeg salgsprisen kan avvike mye avhengig av utstyr og stand.

 

Frister absulutt med en 222 hk yanmar, men snakker da om ca 300 tusen totalt. Jeg er motorkyndig og har renovert en del motorer, så en mulighet er å få tak i en volvo 41/yanamar lh motor og ta en skikkelig gjennomgang av den før montering. Kan vel da antagelig komme på ca halvparten av en ny lh motor.

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott var båten din..delikat og ikke masse pjus og hobby mekk..

 

Ang motor så er yanmar et sikkert kort.. du kan jo kjøpe denne for eks så blir det endel billigere (kommer vel på rett i underkant av 200 ferdig momset og hk betalt) er jo nesten ny motor også med få timer.

 

Yanmar 222hk

 

En bekjent av meg satt inn en D3 i en lik båt.. ca 180hk tenker jeg (optimalisert 130hk) den trives best i rundt 15-18.. han kan dra riben til unga fint etter seg i den farten.. som igjen veier 300kg +

 

Han byttet den gang fra en 40 motor og fikk så mye mer plass i motorommet at han fikk 40 liter isothemp på tvers foran motoren..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Har liksom ikke lyst å kjøpe en nyere, men allikevel gammel båt som vil trenge mye oppgradering for å bli brukende, bare for å få større motor og mer fart.

 

Vi gjorde samme vurdering bmwpat! Riktignok er vår båt mye eldre og fra en helt annen tidsepoke, men med den nye motoren har vi nesten fått en ny båt, som vi fra før av kjente godt til og visste ikke trengte mange oppgraderinger. Men er vel gjerne et økonomisk spørsmål inni bildet og? Mener å husket at det v ar ca 30k forskjell på D3 170 og D3 200.. Om ikke du har et maksbudsjett, så går det jo ann å vurderer D3 200, da har du iallefall nok power;)

Vil igjen skryter av D3 og ser vel ut som det var det billigste alternativet også som du listet opp, det kan umulig være negativt.

Link to post
Share on other sites

Dæven, den var fin!!!

Takk for det. Jeg har sett mye på bildene av din gamle 7500, og synes du pusset den opp meget fint.

 

Utrolig flott var båten din..delikat og ikke masse pjus og hobby mekk..

 

 

Takk, takk. Siden denne typen båt er i produksjon enda, er det veldig greit å "kopiere" utseende på den nye for å oppgradere vår gamle båt.

 

Ang motor så er yanmar et sikkert kort.. du kan jo kjøpe denne for eks så blir det endel billigere (kommer vel på rett i underkant av 200 ferdig momset og hk betalt) er jo nesten ny motor også med få timer.

 

Den motoren har jeg faktisk vært inne og kikket på. Ser ut som en bra motor.

 

 

Vil igjen skryter av D3 og ser vel ut som det var det billigste alternativet også som du listet opp, det kan umulig være negativt.

Volvoen ligger nok litt billigere enn yanmaren. I tillegg så har den nok et mer behaglig støynivå og mindre forbruk enn en yanmar lh motor.

Eneste bakdelen må vel være eventuelle problemer med elektronikken. Føles litt "sikrere" med en helt mekanisk motor.

 

For å gjøre det enda mer komplisert så er familien gode venner med de som driver yanmar verkstedet her. Så der kan jeg jo komme å gå som jeg vil, låne verktøy og verksted hvis jeg trenger det.

 

Så det veier jo tungt for at det blir en grå maskin i motorrommet.

 

Må tenke grundig gjennom det. Hvis jeg skulle legge ut 250-300 tusen i motor, så taper en sikkert iallefall halvparten av den invisteringen hvis en selger båten. Vet ikke hva markedet er villig til å betale for en gammel joda 8100 med ny motor.

 

Ser det ligger en yanmar lh med 184 hk på finn nå. 1998 modell. for 120.000. Muligens det hadde vært noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...