dilla Startet 12.Februar.2011 Del på Facebook Startet 12.Februar.2011 jeg ønsker å koble til et ekstra batteri i båten, slik er det fra før: M= motor, K= koblingsboks H= hovedstrømbryter A= batteri hadde tenkt å gjøre det slik...... er det greit? M= motor, K= koblingsboks H= hovedstrømbryter A= batteri 1 B= batteri 2 V= batterivelger (0 1 1+2 2 funksjon) Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
LarX Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 se denne tråden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Ville ha kuttet ut koblingsboks og hovedbryter, hovedbryter har du jo i batterivelgeren vel... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dilla Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 det er hentet ut strøm til div. lys og plotter fra hovedbryter, så da slipper jeg å gjøre om det ved å la den være med..... ang. koblingsboksen så er ikke kablene fra motor (påhengs.) lengre.... kan jo evt. bytte ut koblingsboksen med batterivelgeren, men da må jeg lage et koblingspunkt for jordingskablene........ Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
Cannonfodder Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Har akkurat montert denne jeg: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10506286;c:101061 Den er koblet slik at du har hovedbryter mellom motor/dynamo og startbatteriet, hovedbryter mellom forbrukerer og forbruksbatteri og en nød-paralell-bryter som gjør at du kan paralellkoble batteriene om du trenger ekstra startbatteri. I tillegg er det et rele som prioriterer ladingen. Når startbatteriet er ladet fullt så gir det lading til forbruksbatteriet,. Har som nevt ingen erfaring med dette enda da jeg ikke har fått brukt båten etter at jeg har montert den, men teorien er jo fin så jeg håper det vil funke :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cannonfodder Svart 12.Februar.2011 Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 Forøvrig vil koblingen din fungere. Da vil du ha hovedbryteren som en bryter for å koble vekk forbrukere som plotter og lys, batterivelgeren som hovedbryter for startmotorkursen. Bakdelen er at du selv må passe på og bytte mellom batteriene for å sørge for at begge er ladet. Det er så vidt jeg har forstått ingen fordel og ha to batteri koblet i paralell over tid så lenge de ikke har nøyaktig like egenskaper (det vil si at de helst bør være av samme produksjon/alder og størrelse) da begge batteriene ikke vil bli bedre en det dårligste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dilla Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2011 ser ulempen med at begge batteriene ikke bør lades/brukes samtidig, da dem ikke er lik.... tanken var å skille ut et batteri om kvelden da motoren er stoppet, og eber, lys og stereo surrer og går , er ikke så kos å sitte å tenke på om en har nok strom igjen til å starte motoren om morgenen etter at motor er startet og kjørt et par timer, så slår jeg over til lading av forbruk resten av dagen, burde funke det? hadde sikkert vært en fordel å hatt en batteritester som kunne ha vist tilstand på hvert enkelt batteri. Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.