Jump to content

hvordan koble til batteri nr. 2


dilla

Recommended Posts

jeg ønsker å koble til et ekstra batteri i båten, slik er det fra før:

 

gammel.jpg

 

M= motor, K= koblingsboks H= hovedstrømbryter A= batteri

 

hadde tenkt å gjøre det slik...... er det greit?

 

ny.jpg

 

M= motor, K= koblingsboks H= hovedstrømbryter A= batteri 1 B= batteri 2 V= batterivelger (0 1 1+2 2 funksjon)

den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt......

Link to post
Share on other sites

det er hentet ut strøm til div. lys og plotter fra hovedbryter, så da slipper jeg å gjøre om det ved å la den være med..... ang. koblingsboksen så er ikke kablene fra motor (påhengs.) lengre.... kan jo evt. bytte ut koblingsboksen med batterivelgeren, men da må jeg lage et koblingspunkt for jordingskablene........

den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt......

Link to post
Share on other sites

Har akkurat montert denne jeg:

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10506286;c:101061

 

Den er koblet slik at du har hovedbryter mellom motor/dynamo og startbatteriet, hovedbryter mellom forbrukerer og forbruksbatteri og en nød-paralell-bryter som gjør at du kan paralellkoble batteriene om du trenger ekstra startbatteri.

I tillegg er det et rele som prioriterer ladingen. Når startbatteriet er ladet fullt så gir det lading til forbruksbatteriet,.

 

Har som nevt ingen erfaring med dette enda da jeg ikke har fått brukt båten etter at jeg har montert den, men teorien er jo fin så jeg håper det vil funke :D

Link to post
Share on other sites

Forøvrig vil koblingen din fungere. Da vil du ha hovedbryteren som en bryter for å koble vekk forbrukere som plotter og lys, batterivelgeren som hovedbryter for startmotorkursen. Bakdelen er at du selv må passe på og bytte mellom batteriene for å sørge for at begge er ladet. Det er så vidt jeg har forstått ingen fordel og ha to batteri koblet i paralell over tid så lenge de ikke har nøyaktig like egenskaper (det vil si at de helst bør være av samme produksjon/alder og størrelse) da begge batteriene ikke vil bli bedre en det dårligste.

Link to post
Share on other sites

ser ulempen med at begge batteriene ikke bør lades/brukes samtidig, da dem ikke er lik....

tanken var å skille ut et batteri om kvelden da motoren er stoppet, og eber, lys og stereo surrer og går :cheers_wine: , er ikke så kos å sitte å tenke på om en har nok strom igjen til å starte motoren om morgenen :headbang: etter at motor er startet og kjørt et par timer, så slår jeg over til lading av forbruk resten av dagen, burde funke det? hadde sikkert vært en fordel å hatt en batteritester som kunne ha vist tilstand på hvert enkelt batteri.

den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...