Jump to content

Kjøpe båt, flytte og bo i den i Portugal.


Sebbebrother

Recommended Posts

Heisan alle båtfrelste.

 

Vi er et ektepar som begge er uføretrygdet, eier eget hus som vi har satt for salg og drømmen er å flytte til et annet EU land.

Falt over en 55' Princess 1988 mod som framstår som neeesten ny. ( kan ikke se at den har noen år på sjøen..:)

Ved gjennomgang av båten så er den etter det jeg kan se 100% istand og jeg har seilt både som motormann, har allsidige utdannelser ifra båtbygger til sveier m.m.

 

Har enda vært med til å konstruere ALO 33 og bygge de første 10 båtene som kom ut.

 

Har eget Sebaldus Design Support forum for hjelp og support med forumer og hjemmesider, samt ca: 95-96 - WP blogger.

 

Men så kommer mitt spørsmål:

 

Vi vil emigrere til Portugal og lurer på om det er noen her på forumet som har endel gode råd, tips og linker om hvordan man går fram og hva man kan og IKKE kan.

 

Ville bli kjempelykkelig om noen ville svare meg og hjelpe oss litt.

 

På forhånd Mange takk.

 

Med vennelig Hilsen Sebbebrother

 

Send meg meget gjerne mail i tillegg.

Send meg epost

1934059_1.jpg

Redigert av Sebbebrother (see edit history)

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP. Tror nok du kommer til å få det flott i båt på vinteren i Portugal. Jeg kjenner ikke klimaet så godt der. Men har noen slektninger som holder til i sørspania om vinteren. Det er over 20 grader på dagen der nede nå. Og da kan man jo ha det svært så bra i båt.

Det ligger en liknende tråd om temaet her på forumet. Skal lete etter den

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Min umiddelbare reaksjon er vel todelt....

1. Har du tenkt å kjøpe båt i Norge og flytte den til Portugal?? Er vel bedre økonomi i å kjøpe den et sted i EU....

2. HELDIGGRIS!!!!

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hvor i Portugal planlegger du å legge båten? Langs Algarvekysten eller på vestkysten?

 

Vår båt lå i Portimao på Algarvekysten da vi kjøpte den. Marinaprisene der nede er noe høyere enn vi er vant til her hjemme. For din båt ser jeg prisen er noe over åtte tusen euro pr. år i Marina de Portimao.

 

Når det gjelder verft så anbefaler jeg deg å passe på. Timeprisen er kanskje noe lavere i enn her hjemme, men jeg opplevde at de skriver timer med gaffel.

 

Pass også på at Portugal har en slags "veiavgift" for båter. Den skal betales etter 180 dager i Portugal. Det var noe uklart om tellingingen av dager startet 1.1 hvert år eller om tellingen startet når man kom inn i landet. Det var også noe uklart om en kunne restarte tellingen ved å ta en kort tur utenlands. Vi tok en tur til Spania i påsken. Hørte ikke noe om avgift før vi forlot Portugal om sommeren. Avgiften er HK - basert.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Min umiddelbare reaksjon er vel todelt.... 1. Har du tenkt å kjøpe båt i Norge og flytte den til Portugal?? Er vel bedre økonomi i å kjøpe den et sted i EU....2. HELDIGGRIS!!!!Egil

Takk for alle svar.

 

Ja, du har rett i det du sier.

 

Planene er å kjøpe båten i Portugal og prisene er lavere der enn her i KALDE NORGE.. :thumbsup:

 

# År: 1988

# Aktuell pris: EUR 130 000 - Skatt betalt

(NOK 1 130 799)

 

Båten er Registrert i Portugal allerede og det er på vestkysten V/"AVEIRO" som den ligger.

 

Kjøpet er IKKE ferdig, etter som at vi skal selge vårt 10 år gamle Arkitekt tegnet hus, først.

 

Skal ned og kikke på den førstkommende helg.

 

Det er selvsagt endel som skal fikses og "flikkes" på, men man kan jo ikke forvente å få en 100% feilfri båt som er bygget i 1988.

 

Både selger og megler gir et godt inntrykk av at båten er i tipp topp stand og meget lite kjørt.

 

Etter som at jeg har bygget mye på huset selv og at husprisene har steget meget bra de siste årene, så har megler ifra DNB satt salgspris nesten 3 ganger prisen jeg / vi ga for huset, når vi byggde det.. :yesnod:

 

Håper jo på å sitte med litt på kontoen osse og da skal det nok bli noen trivlige år i varmere strøk.

 

Så nå kan det nesten ikke gå raskt nok og heldivis har banken garantert for kjøp. :rolleyes:

 

Har lest alt om Portugal på Wiki og Googlet enormt..

 

Så nå blir det Baccolao og vin..og da med en havne pris "Mornings" på ca: 80.000.- pr år så er det rimelig i forhold til å eie eget hus her i Norge med dyre avgifter og eiendomsskatten nok vil tredobbles etter hva Huseierenes Landsforbund opplyser...

 

Mvh

Sebbebrother..

Redigert av Sebbebrother (see edit history)

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Har vært en del i Spania, og kom hjem derfra for et par dager siden. Har sjekket mye havnepriser der nede, og det varierer enormt, og prisene har falt godt nå de to siste årene. Området fra Calpe i nord, til Cartagena i sør, ( Costa blanca ) var det Toriveja som var billigst, med 150 Euro i mnd for en 35 foter. Området oppe ved albir er sinnsykt dyrt..Sjokk å komme hjem til snø her etter 2 mnd der nede...

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Ja, du har rett i det du sier.

 

Planene er å kjøpe båten i Portugal og prisene er lavere der enn her i KALDE NORGE.. :thumbsup:

 

# År: 1988

# Aktuell pris: EUR 130 000 - Skatt betalt

(NOK 1 130 799)

 

 

Husk på at slike båter er MEEEget tungsolgte der nede grunnet store DYRE motorer og gå med.

 

Og begynne budet på båten 30% under asking price er HELT normalt.. spesielt i disse finans tider.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

 

 

Båten er Registrert i Portugal allerede og det er på vestkysten V/"AVEIRO" som den ligger.

 

Ta med deg ei god jakke, det er deilig temperatur på dagen men kan bli litt frossent når solen går ned.

 

 

Så nå kan det nesten ikke gå raskt nok og heldivis har banken garantert for kjøp. :rolleyes:

 

Ta deg god tid, båten ligger svært langt nord i portugal, tipper du må ned på algarvekysten for å få det klimaet som passer alderdommen med vin på akterdekket. Du bør virkelig ta deg god tid til å se på havnene på algarvekysten, på prisene og beliggenheter.

 

 

å eie eget hus her i Norge med dyre avgifter og eiendomsskatten

 

I de flotte havnene vil du bli spart for endel virkeligheter, tar du ting i nærmere øyesyn eller skaffer deg en bil å reiser litt rundt så vil du forstå at det portugisiske sammfundet er endel rimeligere å drive en norge å¨at skattetrykket i norge gjenspeiler våre krav til det offentlige. Helsesystemet er utmerket, en prostataoperasjon koster bare omkring 70.000 kroner der nede, her tipper jeg det koster flere ganger mer, å de er flinke. Det er foreninger å egne aviser o.l.for innvandrere, prøv å få fatt i en av dem for å finne ut mer .

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ned til Algarve så kan Lagos være et alternativ. Så vidt jeg forstår er det et aktivt "liveaboard" miljø. Se her. Jeg var innom havna der et par ganger. Så greit ut med beliggenhet nærmest midt i byen. Greit når du skal handle og slepe med deg tunge ting som vannflasker, etc. Til og med båtsutstyrssjappe i havna.

 

I Portimao, der vi hadde båten, så det ikke ut til å være noe aktivt "liveaboard" miljø. Så at det det var folk i noen av båtene, men ikke hele tiden. Havna ligger utenfor byen så du må ta buss for å handle.

 

Villamoura vil jeg sammenligne med Aker Brygge. Masse moteforretninger og restauranter rundt havna. Mye liv når vi var innom der i påsken. Båtsutstyr også her.

 

I Portugisiske havner, husk på alltid å sjekke inn med engang når du ankommer. Hørte om noen som ikke hadde gjort det og derpå avhør hos et av politiene (det er mange forskjellige) i Portugal når det ble oppdaget at han hadde kommet inn uten å melde seg.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Hei, hvor gjennomtenkt kan egentlig en slik idè være? Selge huset for å kjøpe en gammel båt som bare synker og synker i pris for hver dag?

Høres jo fristende ut å bo en liten periode i båt, men resten av livet høres voldsomt ut.

Hva med den dagen en gammal 55' blir for slitsom å bo i? (jeg har selv hatt F-50 og P-45 og er passe lei etter fire fem uker om sommeren).

Det BLIR trangt.

Når huspengene er svidd av på båt og havneleie, båten er for gammel, mor sutrer og vil hjem...hva da?

Det er ikke meningen å være negativ, men det er så veldig lett å la seg rive med av en sånn idè og tro det blir rosenrødt.

Jeg ville i hvertfall aldri kjøpt en sånn båt å bo i. Jeg mener du MÅ ha hekkport eller en annen type båt som er lettere å entre. P-55' har jo også minium 3 lugarer som alle er små, som bobåt til deg og kona er det vel bedre med færre og større lugarer


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Husk at marinaprisene oppgis uten moms( EVA i Portugal). Jeg mener EVA er på 23%.

 

Så forresten at helårsleie i Lagos ligger på nesten ni og halvt tusen Euro (+ EVA) for den "kommende" båten din.

 

Som free sier er Aveiro langt nord i Portugal. Min er faring er at du må lengre sør for å få noe varme. Det er kaldt i sjøen, det lå på 17 - 18 grader da vi passerte der midt i juli. Vestkysten er også utsatt for en kraftig stående vind fra nordvest hele sommeren. (Azores High pumper luft ned mot lavtrykket som dannes over land inne i Spania)

 

Vi hadde på oss windbreaker-fleece når vi passerte der (jeg ser av dato på bildene at de faktisk er tatt den dagen vi passerte Aveiro)

 

 

dsc08107.jpg

 

000016.jpg

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har overvintra i båten i Spania og Portugal. Det var ok, men det var godt å setja kursen norover i februar.

 

Når båten passerar 50 fot så går marinaprisane frå rådyrt til ran.

 

Me likte ikkje Lagos noko særleg. Byen var stappfull av britiske pensjonistar.

 

God tur.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei, hvor gjennomtenkt kan egentlig en slik idè være? Selge huset for å kjøpe en gammel båt som bare synker og synker i pris for hver dag?Høres jo fristende ut å bo en liten periode i båt, men resten av livet høres voldsomt ut.Hva med den dagen en gammal 55' blir for slitsom å bo i? (jeg har selv hatt F-50 og P-45 og er passe lei etter fire fem uker om sommeren).Det BLIR trangt.Når huspengene er svidd av på båt og havneleie, båten er for gammel, mor sutrer og vil hjem...hva da? Det er ikke meningen å være negativ, men det er så veldig lett å la seg rive med av en sånn idè og tro det blir rosenrødt.Jeg ville i hvertfall aldri kjøpt en sånn båt å bo i. Jeg mener du MÅ ha hekkport eller en annen type båt som er lettere å entre. P-55' har jo også minium 3 lugarer som alle er små, som bobåt til deg og kona er det vel bedre med færre og større lugarer

Tusen takk alle sammen for gode råd og linker.

 

Det var jo også for å få gode råd at jeg startet denne tråden og når det gjelder tips og råd så er det alltid meget kjærkomment.

 

Det er jo ganske mange år siden jeg var sjømann i utenriks sjøfart og mye har endret seg etter hvert som at EU vokser og endrer regler hele tiden.

 

Da jeg gikk iland etter noen år som Norsk Sjømann, så startet jeg / vi å kjøre rundt i Scandinavien med Motor Show.

 

Hver sommer så bodde vi i boligvogner/boligbusser og det var heller ikke fritt for at man lengtet etter at sommer sesongen sluttet.

 

Ikke fordi det var slitsomt å bo i boligvogner, men mest fordi vi ble mer og mer lei av å sette opp og pakke ned motor showet hver eneste uke på en ny plass / by.

 

Da var det godt å komme hjem og med to små barn på slep så var det en befrielse.

 

Utgangs punktet var Princess 55, men har vært inne på tusen av andre objekter på yachtworld og kikket på mange flere "objekter".

 

Vi har bestemt oss for å reise ned en måned eller to, leie et rom og riktig kikke oss rundt før vi treffer noen endelig avgjørelse.

 

Dette fordi vi tidligere har vært altfor impulsive og det er ikke alltid at man har handlet som man egentlig burde..

 

Så noen :boxing: har det også blitt i årenes løp og det er jo LIVET....

 

Med høyeste uførepension, begge to så er vi ikke redd for måtte "sutte" på tommelen, men at man må rådspørre seg og få gode tips er jo en selvfølge.

 

Alle råd, kommentarer er hjertelig velkommen og etter som at jeg jo også driver mange hjemmesider, forumer og hosting, så kommer jeg til å sette opp et lite forum / hjemmeside etterhvert på domenet: Flytte til Portugal etterhvert.

 

Har kalkulert med at båten blir eldre og at man nok må selge den med tap en vakker dag, men kansje med mange gode års opplevelser og bedre forhold enn den Norske vinteren som plager en mer og mer for hvert år som går..

 

 

Men jeg / vi har innsett at man intet kan ta med seg i graven når den tid kommer og etter som at barna er godt voksene og at de utrykklig har sagt at de ikke VIL ha noen ting etter oss, da de er meget godt etablerte og bor i DK, så føler vi meget for å realisere våre "drømmer".

 

At de kommer til å besøke oss mere om vi flytter, er noe vi tror og vet. :flag_da:

 

Men skal man sitte her og sture?

 

"Den som intet våger, intet vinner" og det synes nå jeg er et godt ordtak.

 

Takker for alle gode råd, tips og kommentarer så langt og kom meget gjerne med åpene ærlige meninger.

 

Så forresten at helårsleie i Lagos ligger på nesten ni og halvt tusen Euro (+ EVA) for den "kommende" båten din.

WOW, det er jo RAN, og så dette innlegget etter at jeg skrev tråden.

 

Vil nok kikke etter noe annet av UFO'er på nettet og kansje spare litt og sette litt tilside for å ha i tilfelle.....ROTTEFELLER..

 

Redigert Sebbebrother Kl: 18.15

Mvh

Sebbebrother.

Redigert av Sebbebrother (see edit history)

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Synes det høres veldig fornuftig ut å leie et rom for å prøve seg litt frem først, skaff deg en bil og så du kan komme deg litt rundt. Personlig ville jeg se helt bort i fra den delen av Portugal som ikke heter Algarve. Lagos er en trivelig by med et levende fisker og turist miljø, Vilamoura er mye flottere etter mitt syn men der antar jeg at prisene er vesentlig stivere da dette er et litt mer "posh" sted.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Helt enig i at det lønner seg å leie et lite rom ( 2) og se seg skikkelig om før man velger en så "drastisk", men også meget overveiet løsning som å flytte ombord i en båt og emigrere til et annet land.

 

Jeg har noen flere spørsmål i den forbindelsen og det gjelder sertifikater o.l. for en 36' Sealine 360 Ambassador.

 

Hva og hvile sertfikater er nødvendige og krav?

 

Vet jo godt at en sjøaspirant skole i 1974-5 på 9 måneder er utrolig gammelt og at det vi lærte av navigering, sjømannskap, redning, maskin o.l. i utgangspunktet var for handelskip i utenriks sjøfart.

 

Har ennå min gamle sjøfartsbok med litt over 2 års fartstid i utenriks sjøfart.

 

Tok også båtførerbevis i 1980 tallet, men det er jo gammelt og utgått i dag.

 

Har eiet en Selko 17 foter i mange år i tillegg og en Tengelsen 21" snekke, så man er jo egentlig godt kjent på vannet og da innen Norden.

 

Når det gjelder båten som vi først kikket på så har vi gått fullstendig vekk ifra denne og overveier en nyere og mindre båt istedenfor.

Men så lurer jeg på:

 

1. Hva er minstkrav til sertfikat for en 36' Sealine 360 Ambassador ?

2. Hva mener dere at jeg burde ta for et sertfikat for å være ikker og godt dekket inn? (gjelder konen også).

3. Noen forslag til de aller rimligste byer i Portugal / Spanien å ligge med en sådan båt?

4. Etter som at jeg kan flytte min/vår adresse til Danmark så er muligheten å melde seg inn i Sykesikring Danmark og denne skulle etter hva jeg mener dekke hele EU regionen.

Noen som vet om dette er riktig i dag?

5. Har en voksen Golden retriver som vi skal ta med og jeg kjenner reglene for å utføre hund ifra Norge til EU og har gjort dette med Dobbermenn til Danmark tidligere og vet at det er 6 måneders karantene om den skal tilbake til Norge engang. Men den er som nevnt godt voksen og etter 5 år så er den nok forlengst i "hunde himmelen".....

 

Ja, man må jo spørre for å lære og få gode råd da det på WWW. er mange forskjellige meninger og opplysninger og man kan bli litt forvirret til tider.. :eek:

 

Selge huset vårt har det vært snakk om et par år, så det er avgjort og om vi skulle velge å reise til Norge igjen (etter 5 år eller så...) har vi nok både hus (gammelt sørlandshus og mulig også en ny kjempe leilighet i Halden som vi skal overta og som vil bli leiet ut om det skulle skje at våre gamle kjære faller ifra før de 5 årene har gått. Så vi har alltid en retur mulighet og rundt 1 million på lukket sparekonto i tillegg så skulle vi være dekket godt inn..

 

Fru Jacobsen kom med gode argumenter og spørsmål og dette med å flytte noen år ( kansje for godt om vi trives) er meget godt overveiet og ble bestemt når jeg gjenomgikk en velykket hofteoperasjon på grund av total slitage i høyre hofte. Har satt sjøbein etter dette og det er ingen ting som hverken tyder på problemer eller at denne 100% vellykkede operasjonen som var det besste som har hent meg etter over 10 år med et smerte helvete.

 

Avreise dato ifra Norge er ca 6 måneder, så da er det mulighet til å få alt lagt godt tilrette.

 

Legger ved et bilde av den nye "UFOEN" som vi overveier å kjøpe, hente opp til Norge for noen måneder da jeg har privat kaiplass her i Arendal og så sette kursen sydover når alt er lagt til rette og alle ting på plass....

 

Beklager alle mine spørsmål, men dette forumet er et av de bedre og her liker jeg meg meget godt da medlemmene er meget hjelpsomme og man får svar på ting man lurer på istedenfor å ringe rundt, google og sådanne ting etter som at det er mange her inne som har gjort alvor av sine "drømmer" og hva er vel bedre enn det?

 

Mvh

Sebbebrother

 

Bilde av annen båt vi overveier:

 

2961505086.jpg

 

Liker spesielt navnet: Break Free".. :thumbsup:

Redigert av Sebbebrother (see edit history)

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Et båtførerbevis fra 1980 vil fremdeles være gyldig å dekke setifikatbehovet til denne 36 foteren fullt ut her hjemme. At du ville ha godt av å oppdatere dine kunnskaper er utvilsomt, vil kansje påstå at en vhf og sertivikat på denne og er et must om du har planer om å flytte rundt i europa på egen kjøl.

 

lagt til : Båten er grisefin, Disse dieslene som står i denne er bra maskiner. Det vil forøvrig koste deg en liten formue å ta denne hjem. Den må tolles inn med MVA og HK avgift om du tar denne hjem.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk og jeg har alt tilmeldt meg på nettkurs M/matriell før jeg avlegger eksamen/prøve på nytt.

 

Båtførerprøven via nettet/m. eksamen.

 

Når det gjelder tollen og HK avgiftene så har jeg regnet på dette og funnet ut at det alikevell vil betale seg å innføre den etter 5 år i utlandet. Eller rett og slett forsøke på å selge den igjen om man ikke trives og ønsker å bli de obligatoriske 5 årene som er kravet innen EU.

 

Du nevner moms, men er det ikke sådan at hvis moms er betalt i EU/ EØS land så legger de denne til og trekker den ifra igjen?

Om jeg ikke har missforstått det totalt da?

 

Mvh

Sebbebrother

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Vi er et ektepar som begge er uføretrygdet,

Hei og velkommen til BP.

 

Du nevner at dere begge er uføretrygdet. Sjekk med NAV før dere tar ut av Norge, vist dere har tenkt å beholde trygden utover 6 måneder. Samtidig kan det være greit å få avklart eventuelle sykeforsikringer og pensjoner dersom dere returnerer til Norge en gang.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Et båtførerbevis fra 1980 vil fremdeles være gyldig å dekke setifikatbehovet til denne 36 foteren fullt ut her hjemme. At du ville ha godt av å oppdatere dine kunnskaper er utvilsomt, vil kansje påstå at en vhf og sertivikat på denne og er et must om du har planer om å flytte rundt i europa på egen kjøl.

 

lagt til : Båten er grisefin, Disse dieslene som står i denne er bra maskiner. Det vil forøvrig koste deg en liten formue å ta denne hjem. Den må tolles inn med MVA og HK avgift om du tar denne hjem.

 

Tusen takk og jeg har alt tilmeldt meg på nettkurs M/matriell før jeg avlegger eksamen/prøve på nytt.

 

Båtførerprøven via nettet/m. eksamen.

 

Når det gjelder tollen og HK avgiftene så har jeg regnet på dette og funnet ut at det alikevell vil betale seg å innføre den etter 5 år i utlandet. Eller rett og slett forsøke på å selge den igjen om man ikke trives og ønsker å bli de obligatoriske 5 årene som er kravet innen EU.

 

2 x 231 HK kom jeg fram til rundt regnet 600.000.- N.kr og er mange penger for innførsel av en 1994 modell

uansett hvor pen den er.

 

Men alternativet blir i såfall å bo og bruke den i noen år for så å selge den igjen , mulig med tap, seff, men med kansje mange kjempe gode opplevelser rikere.

 

Man blir jo desverre heller ikke yngre og etter som at jeg / vi alltid har vært meget "quick to take decision og handle deretter såååååååå.............

 

Skulle jeg leiet eller kjøpt en leilighet i Portugal så vil det nok bli myyye dyrere og leier jeg så er det bortkastede penger og så har man jo desverre ikke muligheten for å seile rundt som man måtte ønske.. :blush:

Du nevner moms, men er det ikke sådan at hvis moms er betalt i EU/ EØS land så legger de denne til og trekker den ifra igjen?

Om jeg ikke har missforstått det totalt da?

 

Mvh

Sebbebrother

Redigert av Sebbebrother (see edit history)

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Tar det litt etter husken, tror det er 150,50 kr pr hk altså 462*150,5 = 69.531.

så har du moms på kjøpet og transporten , er ikke sikker på om det er mva på hk avgiften

 

Kjøp 614.000

hk 69.000

frakt 50.000 ? (dette kan nok variere fra noen få kroner å oppover)

sum. 733.000

mva 183.250

 

altså ca 916.250,- NOK om det jeg husker stemmer med virkeligheten.

 

Det kan være at du kan finne en båt som selges med spesifisert mva slik at du kan få refusert denne mva ved utførsel, dette kan du desverre ikke ta som utgangspunkt i ethvert tilfelle.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Jawik, sjekk med NAV først. Det er så mange feller å gå i.

 

Hvis du flytter ut før du er alderspensjonist, anbefales det å ta frivillig medlemskap i Folketrygden. Da betaler NAV alle dine sykehusregninger innom EU/EØS.

 

Hvis du flytter til Danmark, kan du ta båten inn til Norge opptil ett år, uten å betale mva. Du blir da sett på som turist, med permanent opphold utenfor Norge. Den må bare benyttes av deg til privat bruk, og kan ikke benyttes av andre! MVA betalt innom EU, gjelder for alle EU-land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...