Jump to content

Kjøpe båt, flytte og bo i den i Portugal.


Sebbebrother

Recommended Posts

Du nevner moms, men er det ikke sådan at hvis moms er betalt i EU/ EØS land så legger de denne til og trekker den ifra igjen?

Om jeg ikke har missforstått det totalt da?

 

Så lenge vi nordmenn bestemmer at vi skal være utenfor det gode fellesskapet så må du betale moms ved innførsel av en båt, også når/om det er betalt moms til landet du kjøpte båten. Så kommer det vel andre regler inn i bildet hvis du har bodd ute, emigrert, og flytter tilbake til Norge for da er en båt en del av flyttelasset forutsatt:

 

* Du må ha bodd i utlandet sammenhengende i minst 5 år umiddelbart før

innreisen

* Båten må ikke være over 15 m

* Du må ha eid båten i minst 12 måneder før innreisen og brukt den i utlandet i samme tidsrom.

* Du må beholde båten i minst 2 år etter fortollingen før den kan selges eller overdras.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne tråden kan bli lang i tråd da spørsmålene er omfattende som f.eks.

utenlandsopphold med og uten båt, trygdespørsmål, momsreglene ute og hjemme, kjeledyr til utlandet, hk-avgifter, havneleie, sertifikatkrav etc.

 

Hver og en av disse tingene er diskutert i det uendelige her på BP. Noen ganger gir det gode svar, noen ganger havner tråden i vannet for så bli fisket opp igjen, og noen ganger blir tråden helt borte sammen med noen uskyldige medlemmer som er blitt utestengt for upassende rådgiving, gjerne på det personlige plan. :smiley:

 

Husk bare at det er forskjell på om båten du skal føre er norsk eller utenlandsk mht. sertifikatreglene i de ulike land. Ergo med norsk båt (under 15m vel) og norsk båtfører vil norske sertifikatregler også gjelde i utlandet. Noen særkrav kan komme i tillegg mht. miljøkrav (bl.a. septik), forsikringer, dokumentasjoner/attester på både båt, utstyr, mannskap, dyr etc. Disse kan være begrensende eller skjerpende i forhold til tiden en er i landet.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Heisan alle sammen.

 

Takker for gode råd og tips og denne tråden har hjulpet meg enormt mye, da det alltid er endel ting som er anderledes i utlandet enn her i Norge.

 

Ser at jeg skrev totalt feil i HK avgift og at regnestykket til "free" stemmer overens med opplysningene jeg fikk ifra tollvesnet.

 

Når det gjelder NAV og uførepensionen så er det sendt fårespørsel på mail både ifra meg og min fast lege som er en kjempe grei tidligere Passarsjer Skips Lege som har seilt mye i Sortehavet og Syd Europa..

 

Det er mange ting jeg har fått tips og råd om som har vært til STOR hjelp. :smiley:

 

Tusen Takk alle sammen. :clap:

 

Mvh

Sebbebrother

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...