walker Startet 16.Februar.2011 Del på Facebook Startet 16.Februar.2011 Hei, lurer på om det er andre som har hatt samme problemet. En bekjent prøver å få forsikret sin nyinnkjøpte Marex fra 1986, men forsikringsselskapet nekter, da båten ikke er CE godkjent. Hva gjør man da? Mener at ce godkjenningen ikke ble obligatorisk innført før på 1990 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 (redigert) dette er jo latterlig.. de burde jo vite at CE merking ikke var innført før 1998.. Jeg har aldrig hvert borti lignende.. prøve et annet selskap burde jo gjøre susen.. og være lojal til selskapene er det bare vi som taper på.. press de på pris og vilkår.. Forøvrig er mange norske selskaper latterlig dårlig ihht vilkår etc i forsikringen.. Sitter og går igjennom selv om dagen og flere har begrensninger på latterlige 12nm ut fra kyst.. kun dekning i rett linje fra Lindesnes-hirtshals.. ikke jolle inkludert.. ikke forsikret ved transport bla bla bla.. Redigert 16.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SiA Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Man flytter alle forsikringer, og forteller alle hvilket selskap det er! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Bytt forsikringsselskap. Nok å velge i. Sitér dette innlegget Link to post
walker Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Problemet er visst at den ikke har vært reg. i småbåtregisteret, og for å bli registert der må man ha forsikring. Så hvordan kommer man vidre da? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Ikke noe prob.. benytt et selskap som norwegian broker,patenius, quality broker mfl.. de spør ikke om reg.. da det heller ikke er pålagt.. Det en kan få prob med er at verdien på båt er for lav.. de har ofte 500 000 som nedre grense.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kaptein Kødd Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 (redigert) I noen selskaper holder det at båten er reg. med Securemark. Trenger da ikke være reg. i småbåtregisteret. Er vist lettere og få båten reg. der. Redigert 16.Februar.2011 av Kaptein Kødd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Høres merkelig ut. Hvilket selskap er dette? Tydeligvis et som ikke akkurat er eksperter på området... Jeg forsikret en 84-modell Scand Baltic i 2008. Helt uproblematisk hos Norske Sjø (Fender Marine). Det eneste de forlangte var at båter eldre enn 10 år måtte besiktiges av en av KNBF's takstmenn. Det kostet dengang 400 kroner, og rapporten gjalt for 4 år. Båten lå inne i Småbåtregisteret, men registrert på eieren før han jeg handlet med. Ikke noe problem. Min nåværende båt (96-modell, ikke CE-merket) forsikret jeg hos Quality Broker i fjor. Helt uproblematisk, og båten var på forsikringstidspunktet ennå ikke registrert på meg i Småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Big Bajas Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Hei Her er en kjekk lenke for å få sjekket båtforsikring: Link Tok denne for 1,5 år siden og da fikk jeg forsikret min gamle "BigBajas" fra 1974 uten problemer hos et selskap som ikke ville noen måneder før. Sitér dette innlegget Mvh Big Bajas Moonraker - the mother of all modern cabincruisers Link to post
walker Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Takk for respons. Oversender forslag til løsninger så får vi se om det er noen forsikringsselskap som "biter på kroken". Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Nei, du trenger ikke forsikring for å få den registrert i småbåtregisteret. Du må få båten registrert. Jeg vet at endel forsikringsselkaper ikke vil forsikre uten registrering, men når det er gjort får du selvsagt forsikring. Når det er sagt så kan dette småbåtregisteret være nokså vanskelige i forhold til å registrere en båt som ikke er registrert fra før. Det holder ikke nødvendigvis med kjøpekontrakt fra forrige eier. De vil også ha dokumentasjon på hvor han har kjøpt båten og aller helst helt tilbake til båten var ny. Ikke alltid så lett det der... Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 De vil også ha dokumentasjon på hvor han har kjøpt båten og aller helst helt tilbake til båten var ny. Ikke alltid så lett det der... Spesielt ikke hvis båten er fra tidlig 1900... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
-morten- Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Er det virkelig mulig!! Gjeldende forsikringsselskap burde skjemmes! Finnes da selskaper som er der for kundene!! så bytt til et seriøst selskap! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Barbaria Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Jeg har samme problemet med en Wesling Open som er hjemmestøpt (2007 mod). Jeg får ikke registrert den i småbåtregisteret siden den ikke er CE godkjent. Ergo ingen forsikring på normal måte. Båten må ligge på land i 5 år?? før den kan registreres eller noe slikt tull. Jeg prøvde å argumentere med at den ganske sikkert ikke ble sikrere av å ligge på land i 5 år, men det falt på stengrunn. Dette er nok gjort mest for å beskytte båtbransjen mot tap av salg enn sikkerhet. Selv sjøfartsdirektoratet sliter med å tolke reglene fra EU og har tidligere måttet lage amnesti med "best før dato" for lignende saker, det er jo klart at min båt er strengt ulovlig og sikkert livsfarlig siden denne datoen ikke er overholdt. Vel, selv Veritas innrømmer at CE-merking ikke er et kvalitetsstempel og at det er en utbredt misforståelse at et CE-merket står for kvalitet (sitat fra båtavisa). Og la båten ligge i hagen i 5 år før den kan omsettes høres jo også ut som en meget fornuftig og gjennomtenkt regel mht sikkerhet.. Her er svaret jeg fikk fra nssr: ”Denne båten må CE-merkes. Det er fortsatt lov å bygge sin egen båt. Selvbygg trenger ikke å være CE-merket, så sant de ikke i løpet av 5 år fra ferdigstillelse blir satt på markedet som fritidsfartøy. Omsetning av ikke-CE-merkede selvbygg før 5 år er passert er forbudt. For spørsmål om CE-merking, vennligst kontakt Sjøfartsdirektoratet. (52 74 50 00). Bruk av en ikke CE-merket båt er ulovlig, du vil heller ikke ha noen gyldig forsikring” Men, hva kan jeg si, annet enn at de store gutta med alle pengene og makta holder sammen. Men båten flyter den, selv uten CE merke..merkelig. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Fanafjord Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Sjekk ut Pantaenius. Veldig seriøs forsikring som har spesialisert seg på båtforsikring. Bra generelle vilkår og prisen er bra. (For min seilbåt, da) Selskapet er dansk, men det betyr ingenting. www.pantaenius.dk Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Rolf Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Vil tippe at så sant de ikke i løpet av 5 år fra ferdigstillelse blir satt på markedet som fritidsfartøy betyr nettopp det,satt på merkedet - altså lagt ut for salg? Den som har bygget den kan vel bruke den selv men ikke selge den før det er gått 5 år? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
tb55 Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Ferdigstilt i 1986. Pluss fem år, det skulle bli ca 1991. Da er det vel omtrendt 20 år siden båten kunne "settes i markedet". Dette er før CE tullet begynte. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) Hei på dere, En selvbygget båt kan selvfølgelig brukes av båtbyggeren, selv om den ikke er CE-merket, men den kan ikke selges før etter 5 år. Hvis man skulle være så uheldig å kjøpe en båt som ikke er CE-merket, har kjøperen verken lov til å bruke den eller å selge den. Dette kan være et problem med båter som man selv importerer fra utlandet. Det er dessverre en kjent sak at disse kan være utstyrt med falsk CE-merking. Og da er man like langt. Hilsen Syvert Redigert 17.Februar.2011 av Syvert (see edit history) Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Benji Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Hørtes "sykt" ut. Min gamle Hanto fra 1980 har aldri hørt om CE merking, og ikke har den Secumark heller - men ingen vansker med å få forsikret den, bruker If. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Barbaria Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Så hva skjer etter 5 år? Jeg har ikke støpt båten, men kjøpt den av hjemmebyggeren (og brukt den) strengt ulovlig viser det seg. Jeg kan ikke finne noe som sier hva som skjer etter de 5 årene har gått. Er det da mulig å få reg./forsikret den da tro? Loven (unntak): http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20041220-1820.html#3 g)selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy innen en periode på fem år fra de tas i bruk, Siden det står "forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige" så betyr det vel at denne båten aldri vil bli godkjent siden den har vært omsatt før det er gått 5 år, eller? Juss er ikke noe for meg merker jeg... Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
tb55 Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Jeg er, takk skjebne, heller ikke jurist. Men vanlige skrive/leseregler skulle tilsi at båter produsert leeeeeeenge før toskeskapen tok helt overhånd, selvfølgelig kan selges og brukes slik de alltid har gjort. Og selvbyggerbåter som er bygget ETTER EU merking begynte, må eies og brukes av konstruktør/bygger i fem år, FØR de kan selges. Slik jeg tolker teksten, må en da kunne selge båten ETTER fem år. Men, en vet jo aldrig hva disse pittesmå nessekongene i det norske byråkratiet finner på. De vil gjerne overgå EU på enkelte felt. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Kan bli helt forvirret av dette, men eg inbiller meg at om du har hatt båten 5 år og den er kjøpt før 2006 så gjelder amnesti som vises til i link(ene) under. Eg kjøpte en halvfabrikat i 2004. Solgte den i 2010. Eg går fortsatt i den troen at det eg gjorde er lovlig. Link båtmagasinet Link norboat Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Jeg har en gammel Mørebas fra midten av 70 tallet, og en påhenger fra 83. Hos Dnbnor fikk jeg fullforsikring uten noe som helst problem. Denne båten har aldri vært registrert, akterpartiet er ommbygget, og av den grunn finnes ikke serienr på båten. Ringte og spurte de, og min båt og motor er fullforsikret for 25000 kr uten spørsmål om hverken ce-godkjenninger eller serienr på hverken motor eller båt. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
AQ140A Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Jeg fikk heller ikke forsikret min båt fra 60 tallet. Men etter noen mailer frem og tilbake med småbåtregisteret der jeg oppga div. forrige eiere, samt detalj info om båten og motoren, nummer på blokken etc. så gikk det fint. Deretter fikk jeg forsikret båten. Det virket som de bare trengte en haug av info for å legge in inkl. bilder slik at de følte seg trygge å båten. Vist i tilegg en vet hvordan båten er støpt mtp. lag og overlapp og typer matter, og lokaler og temp. den ble støpt i er dette info som er med å å berolige opplegget. Jeg kan godt forstå at det er så strengt, vist ikke er det jo ingen vits. Stå på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.