Jump to content

Plastsnekke, Marex 24 eller Nidelv 24 etc., anbefalinger?


Saltrøe

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har alltid hatt seilbåt, men nå har jeg lyst på en plastsnekke.

 

Jeg tenker noe i retning av Marex 24 eller Nidelv 24 etc.

 

Er det kanskje noen der ute med gode tips til hvor og når man burde lete?

 

Jeg pløyer Finn og Blocket en gang i timen.

 

Alle tips og råd taes imot med stoooor takk!

 

 

Hilsen André

Link to post
Share on other sites

Har hatt Marex 24 suncab og det var en trivelig båt. Den er har vel samme skroget som Joda 24 men ett annet overbygg. Jeg følte at løsningen var veldig praktisk den gangen. Bra med uteplass/greit med ligge plass for 2 voksne og ett par små. Kansje den sjekta som har best plass på toalettet.

Minus er at det bare er en førerstol i fartsrettning og sittegruppe bak.

 

Det er vel Finn.no som er nr 1 men sjekk ogå Autodb.no der er det også båter.

 

Du får sikkert mange gode forslag på andre typer båter også :giggle:

Redigert av Lazy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nidelven er jo en klassiker og en god båt, Marex kjenner jeg ikke men den er sikkert knallgod. Vil alikevel råde deg til å bestemme deg for prisområdet først å så se å prøve litt forskjellig, ser ut som det er kjøpers marked så det bør være gode muligheter for å få veldig mye for penga.

 

Velkommen til Båtplassen!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet :cheers_wine:

Personlig synes jeg f.eks Scand 25 ser mer moderne ut enn Nidelv 24. En kjenning har ei 28' snekke, tror det er Kragerø, Årø eller noe sånt som ender på Ø.... :cool: Den er ihvertfall gedigen når det gjelder plass, skikkelig brei og fin.

Mye fint å velge mellom, det er helt sikkert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere snekker opp gjennom årene, bl.a Inter, Marex 24,Nidelv 24, men den jeg var mest fornøyd med var Diana 700. Ikke så mange av dem, men ei utrolig romslig og "vellykket" snekke. Bred og stødig, og faktisk gode fartsegenskaper til snekke å være, selv med en liten motor. Ble produsert på Fevik i en del år, men forsvant etter hvert ut av markedet en gang på 80-90 tallet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Mye å velge i, men snekkelivet er en lettvint og rimelig form for båtliv..Har selv hatt en Marex 24 suncab, spesielt god uteplass, Hærlig på dager med sol..romslig toalett og ikke minst fin kjøreplass med god utsikt, dette er merkbart bedre enn mange tilsvarende snekker, noe du kommer til å sette stor pris på i dårlig vær.(trenger ikke kneppe opp kalesje for å se forover.!!

Lykke til !!!

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP

som det sies over er det vanskelig å anbefalle noe så lenge vi ikke vet hvilke begrensninger du har.

 

Jeg kjøpte min Scand 25 Classic for 2 år siden og er kjempefornøyd.

kan ikke komme på noen bedre snekke i den størrelsen både designmessig og praktisk.

Eneste jeg kunne tenke meg var litt mer fart men det er snekke så det får gå greit.

 

Hvis jeg skulle velge en båt på sidelinjen måtte det være Polar 770 eller Joda 7500 da mest pga fartsmuligheter og design.

Ulempen som Polar har er at den ikke har luke i frontvinduet noe jeg ser på som veldig praktisk og en sikkerhet hvis uhellet en gang skulle være ute.

Joda 7500 har etter som jeg forsto noe billigere materialer i innredningen enn de andre og det vil nok bli noe mere krevende å få en slitt båt pen igjen .

 

Det jeg har sett av denne Marexen er at den virker noe gammeldags og mere lik den gamle Joda 24 og Nidelv 24

Derav er den nok også billigere enn de jeg nevnte men jeg føler at du får mye mere båt for pengene hvis du velger en av de.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er fornøyd eier av en 87' Skagerak 720 eller Diana 700 som er nevnt over, de senere år produsert som Skagerak 720 (opptil 95 tror jeg)

Diana 700 en del av disse til salgs utenfor Norge (det var tilogmed var en Ramin variant etter dette, Ramin Diva Ramin)

Vet at det eksisterte planer for dette skroget med en type pellets motor for et par år siden.

Disse kan fåes for fra 60-70000 (dårlig eksemplar) og opp til ca 120.000 da også muligens med en 44 HK fra Yanmar som jeg tror er den største motorvarianten de har vært levert med, de er også levert med 22 Hk.

Min har en 34 HK ferskvannskjølt Yanmar og med denn motoren har jeg fått noen over 8 knop på maks.- ny propell for neste sesong kan endre dette...

Skroget ser ut til å bære alderen bra...

 

Har vært på tur Oslo-Smøgen med denne 2 ganger, (trives underveis :-) brukt i snitt ca 2 liter pr time...

Lurer du på noe om denne typen er det bare og spørre - ikke så mange av disse som nidelv, joda og marex...

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi oi! Her var det mange gode råd og svar! Og det setter jeg meget stor pris på, da jeg ennå ikke er godt bevandret i snekkelivet.

 

Jeg håper altså å finne en plast snekke, med god motor til under 75000. Jeg håper det er mulig.

Jeg har restaurert tre seilbåter tidligere,så det er skrog og motor som er viktigst at er i god stand.

 

Jeg synes det er utrolig intressant med erfaringer fra det forskjellige snekketypene. Jeg har lest at det er mange som

som snakker om "rulling" i snekke. Er det slik at mange av skrogene er ustabile, eller er dette bare negative anti-snekke-utsagn?

 

Også veldig intressant å høre om dette med ett sete ved dashbordet versus to seter. Er det flere her som har erfaringer rundt dette?

Ser jo at med bare ett sete så kan det kanskje bli litt usosialt når kjæresten må sitte bak i sofaen?

 

Tusen takk for alle svar og gode råd!

 

Hilsen André

Redigert av Saltrøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg håper altså å finne en plast snekke, med god motor til under 75000.

Og så ligger det en par Diana 700 på Finn til kr. 85.000,-/89.000,- som kanskje kan prutes ned noe. Men det er vel også et spørsmål om hvor i landet du holder til - den ene nevnt ovenfor ligger vel i Porsgrunn og den andre på Vestlandet. Det er vel begrenset hvor langt unna man kan hente en slik snekke.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Marex 24 suncab, romslig toalett

 

Jeg minntes dassen i Marexen som ned med buksa og rygg inn!!! God takhøyde der inne om "taket" var oppe riktignok :-) Ellers er jeg enig i Marexens fordeler som du ramser opp. Men en negativ ting med båten er at den kun har ett sete i siktretningen.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja noen MD17C ble levert med original ferkvannkjøling :-)

Helt greie motorer når de er ferskvannkjølt men VEELDIG dyre deler til disse gamle sliterne..

Vi har en Nidelv 24. er veldig fornøyd. Kjempegreit med køyer til de minste framme i cabinen. God plass ute er det og. vi har med solseng\ U- sittegruppe bak.

Knall båt flere sier. se på budsjettet og finn det som er i innenfor ditt ommråde.

lykke til.:)

Link to post
Share on other sites

Oi oi! Her var det mange gode råd og svar! Og det setter jeg meget stor pris på, da jeg ennå ikke er godt bevandret i snekkelivet.

 

Også veldig intressant å høre om dette med ett sete ved dashbordet versus to seter. Er det flere her som har erfaringer rundt dette?

Ser jo at med bare ett sete så kan det kanskje bli litt usosialt når kjæresten må sitte bak i sofaen?

 

på dette forumet kan du nok lese til øyet blir stort og vått flere ganger...

 

Prisklassen din er nok litt unna de jeg nevnte da.

Men du bør nok finne en del bra i det leie også.

 

en ting som jeg synes er verdt å merke seg i tillegg til dette med antall seter i retning er plassering av pentry.

på min og mange andre er det slik som jeg vil ha det.

Jeg har pentry under passasjersetet og kjøleboks under førersetet (styrmann og kapteinsplass?)

Dette gjør at vi kan ta lage mat og ta oppvasken mens vi er underveis.

Andre båter som har motsatt løsning blir jo det litt verre på.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har pentry under passasjersetet

 

Noe jeg også har på hanto`en.Jeg har også laget en enkel inretting med skinner som gjør at jeg enkelt kan fjerne passasersetet og legge det bort slik at jeg får lagrings plassen under benken tilgjenglig.Kona sitter fremme kun på ukjente plasser,da kan jeg enkelt og greit huke på setet igjenn.Men men,det er jo smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...