Jump to content

Ny motor: Nanni eller Yanmar, erfaringer og synspunkt


Andreash

Recommended Posts

Vurderer å bytte motor på ca 50-60hk, og har fått tilbud på Nanni og Yanmar. Nanni er litt billigere, og har litt mer behagelig turtall i forhold til Yanmar.

 

Alt i alt er Nanni favoritten, men kanskje Yanmar er mer anerkjent, og båten derfor vil få en høyere annenhåndsverdi? Båten er en snart 30år gammel Viksund 770.

 

Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei, du ligger noen måneder foran meg, men vi er i prinsippet i samme situasjon.Selv har jeg en 1987 Tromøy 23 med SABB G. Etter å ha brukt 17.000 på å få kontroll med kjølinga på SABBen gir jeg den opp, og skifter neste vinter.

De jeg skal bytte hos forhandler begge deler og anbefaler Yanmar. Selv har jeg tenkt det slik at i en så gammel båt som min så er ny motor som investering håpløst: Hvem vil ha en 10 år gammel motoer i en 30 år gammel båt. Det avgjørende er hva jeg trivs med. Så jeg vil ikke minst høre på gangen når motoren går, hva er mest bekvem med. Merkostnadene mellom motorene betyr lite for meg, for min del er et større dilemma om jeg skal ha to eller 3 sylindre. Jeg vil tro 20 HK er nok, teknisk sett, men at jeg vil gå for 3 pga mindre slitasje og "rundere" lyd.

En annen sak er om jeg kan få en brukt motor, har bedt de på båtfirmaet være på alerten der, de har jo i prinsippet et år på å komme over en grei motoer som jeg får nyoverhalt fra dem. Det er slik som enten slår til eller ikke.

Men hva andre forandringer vil du gjøre når du først skal skifte motor?

Link to post
Share on other sites

Yanmar er nok et mere kjent merke så så annenhåndsverdien kan bli høyere.

Jeg ville også vurdert tilgangen på service og deler som en meget viktig faktor (Der er vel VP best?).

Så er det viktig å vurdere forhandlern om de er der i morgen samt eventuelle referanser og den oppfølgingen du får av forhandlern.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Yanmar er kjent for de fleste, og derfor føles nok det tryggere ved et båtkjøp, og prisen blir bedre. Men har absolutt ikke noe tro på at Yanmar er bedre enn nanni.

 

Yanmaren har turtall på 3200, mens Nanni nøyer seg med 2800. Det er nok en behagelig forskjell i en saktegående båt. Nanni 60hk er marginalt billigere enn Yanmar 55?hk, og har sluregir.

 

Men ny motor er jo et tapsprosjekt uansett. Men motor en kan stole på er et viktig moment.

 

Brukte motorer er det vel ikke alle som har like god erfaring med. Ofte byttes de ut av en grunn..

Link to post
Share on other sites

Vurderer å bytte motor på ca 50-60hk, og har fått tilbud på Nanni og Yanmar.

<snip>

 

Vi har selv en gml Viksund med 31 år gml saltvannskjølt Yanmar 2QM30 motor.

Kan jeg spørre om hvilket prisleie tilbudet du har ligger?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2 stk 50hk Nanni og har bare possitive ting å si. Meget driftsikre motorer og utrolig godt fornøyd med service hos folkene ved Nogva. Veldig mange yrkesfiskere bruker Nanni og det sier vel sitt.

 

Har nå byttet ut den ene Nannien med 120hk Yanmar og har ingen ting dårlig å si om den heller.

 

Jeg tror du blir VELDIG godt fornøyd med valg av Nanni.

Link to post
Share on other sites

Ser i Fiskaren at det ofte er sjarker med Nanni til salgs, med timetall ofte opp mot 10 000. Spesielt 50hk.

 

Så har vel bestemt at Yanmaren ikkje er verd de ekstra kronene, den har heller ikke sluregir. Hvis det betyr noe..

 

Tar sikte på å bruke det gamle propellanlegget fra Sabb Mitsubishien.

 

Prisene er kun for motor og gir og instrumenter, montering er utenom.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 50 hk yanmar i båten min som har gått ca. 11000 timer nå. Denne fungerer perfekt og jeg har aldri hatt noen problemer med den. Jeg har allikevel vært inne på tanken å bytte motor da jeg har muligheten til å kjøpe ny motor til innkjøpspris og registrerer at de gamle Yanmar-motorene fortsatt blir solgt for betydelige beløp. Jeg har ikke plass i båten min til nanni, men mener å huske at jeg la merke til at den har litt større slagvolum og lavere marsjturtall. Jeg ville nok absolutt vurdert denne motoren dersom jeg skulle byttet, men den blir litt for lang for mitt vedkommende så da er den uaktuell. Jeg tror det er et godt alternativ til din båt dersom du har plass. Noen som vet hvor mye som skiller i pris mellom de forskjellige motorene, Nanni, yanmar og lomatec?

Link to post
Share on other sites

Det avgjørende er hva jeg trivs med. Så jeg vil ikke minst høre på gangen når motoren går, hva er mest bekvem med. Merkostnadene mellom motorene betyr lite for meg, for min del er et større dilemma om jeg skal ha to eller 3 sylindre. Jeg vil tro 20 HK er nok, teknisk sett, men at jeg vil gå for 3 pga mindre slitasje og "rundere" lyd.

Helt eniug i at det normalt er mer behagelig lyd i 3-syl enn i en 2-syl motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

yanmar eller vetus,sole,lomatec.

jeg vil ikke anbefale kjøpe nanni eller volvo penta.

kjøp en av overnevnte.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt båt å hadde to identiske båter til samme pris, en med Yanmar og en med Nanni ville jeg deffinitivt valgt den med Yanmar. Kun fordi jeg ikke vet bedre.

 

Ja men her kommer forsjellen vis båtene var identiske , så ble prisen ca 80000kr billigere per motor vis vi går ut

fra ca 300 hk.

 

Så den med Nanni blir billigere.

 

Man vis de stod i annonsen at motor er bygget på samme motor som Yanmar sin motor og disse er bygget på Toyota

motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...