Norfront Startet 18.Februar.2011 Del på Facebook Startet 18.Februar.2011 (redigert) Jeg skal kjøpe en 22 fots cabincruiser, og har ikke plass til septiktank. Kan jeg montere elektrisk toalett m/avfallskvern, og pumpe dette direkte ut i sjøen (ute på fjorden), eller er det offentlig påbud om å ha septiktank? Redigert 18.Februar.2011 av Norfront (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Hva sier dere? Hva vi sier er ikke så viktig men loven sier mer enn 300 meter fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 nei det er ikke påbud om dette ENDA.. men det er planer for og innføre dette.. men jeg tror østlandet vil være først ute med dette og i tillegg kreve sugefunksjon. svenskene er litt lenger fremme og vil/har kommet med forbud om utslipp av septik til fjorden. Hva dine båtnaboer synes om at du slipper bomelom rett ut der folk bader er jo en annen ting Plastinvent lager tanker på mål.. så ingenting er umulig mht og få plass til tank.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Lazy Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Ikke mye moro når naboen har vært på dritteren og halvannen meter toa papir setter seg i dreggtauet Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 .. og har ikke plass til septiktank. ALLE som har toalett, bør finne plass til septiktank. Det er triveligere både for deg og for dine omgivelser. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 . men jeg tror østlandet vil være først ute med dette og i tillegg kreve sugefunksjon. Det er vel stadig forsøk på å innføre dette, i allefall intil noen forteller dem (miljøbevisste politikere) hva det innebærer av kommunale invisteringer og kostnader ved å drifte disse. Da blir det fort stille! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Thorlyn Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Hyssjj Må jo få flest mulig til og montere septik ombord.. da slipper vi andre og bade i møkka i skjærgården Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
moosewine Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Jeg har en sånn ombord, http://www.marinescene.co.uk/product/2221/blakes-lavac-baby-blake-toilet/ denne maler opp skiten så det er ingen fare for at noen skal få remser av papir i dreggtauet. At det ikke er miljøvennlig å kjøre skiten rett ut er jo bare tull, finnes jo ikke noe mer naturlig Sitér dette innlegget . Link to post
Honduras Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 At det ikke er miljøvennlig å kjøre skiten rett ut er jo bare tull, finnes jo ikke noe mer naturlig At 5 milliarder drøvtyggende husdyr finner det helt naturlig å slippe ut metangass i strie strømmer gjør det ikke mer miljøvennlig Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mariell Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Hvis det er umulig å instalere en septikktank, syns jeg heller du bør kjøpe en slik en. http://seatronic.no/toaletter-toalett-manuelt-c-104_147/toalett-portabelt-10l-p-563 Hadde ei snekke for noen år siden. denne hadde rett over bord septik, med kvern. Heiv den ut og satt inn en porta poti i stedet. Funket greit det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Skvulpen Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Trådstarter skrev vel om å eventuelt tømme langt ute i fjorden. Såfremt dette er laaaangt fra land og nærmeste badestrand skulle vel ikke det være verken miljøkriminelt eller problematisk for andre båter eller badende? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Man får også el toalett med tank som ligger rundt foten av potta.. meget kompakt utførende og flott for de som har dårlig med plass. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 (redigert) Ikke noe problem å bruke toalett uten septik, når man er 300mtr fra land. Men regner med at en 22 foter, ofte ligger fortøyd ved en uthavn. Da er septik tank eller en Porta Poti ett must. Blir knotete å slippe fortøyningene hver gang noen skal på toalettet. Redigert 18.Februar.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fanafjord Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Har en nokså ny seilbåt som ikke har septiktank. Jeg har ikke tenkt å montere heller. Synes det er ikke veldig tiltalende å kjøre driten rundtomkring og staker i septik for å få den ut. Vi praktiserer det slik: Åpen sjø: Full bruk. I nærheten av land etc: Bare små fornødende. I gjestehavner bruker vi konsekvent fasilitetene på land. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Lazy Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Det har vel også vært eksempler der båt"folk" tømmer septiktanken i uthavnen i stede for å dra til havs pga redsel for å miste drømmeplassen sin midt i fellesferien Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Synes det er ikke veldig tiltalende å kjøre driten rundtomkring og staker i septik for å få den ut. Må du stake for å få septiken ut, så har du gjort noe feil! Jeg monterte tank for 4 år siden, og har så langt ikke vært plaget av lukt og har heller ikke hatt behov for å stake. Så om du gjør det riktig, så er det like lettstelt og pålitelig med tank som uten. Og dessuten mye mer praktisk.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Henger meg på de som sier at om du kun bruker den 300meter fra land, er det ok. Om man bare pisser, er det greit også i utehavn etter min mening, men da må man innføre regel om at damene bruker en liten pose til dopapiret. (man sjekker da selvfølgelig at det ikke svømmer noen like i nærheten.) Alternativet er jo å gjøre fra seg mens man har røven hengende over rekka og da er ikke rukene kværnet opp. Sikkerheten er større ved å sitte på plast/porselen oppi båten. Når de store færgene tømmer septic og gråvann, er det betydlig større mengder vi snakker om, så jeg ser ingen forskjell om man kværner rett ut i havet eller om man går innom en tank før det slippes ut. Reglene er klare på at det er greit 300 meter fra land. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Har en nokså ny seilbåt som ikke har septiktank. Jøss, er ikke septik tank standard? Er klar over at mange seilbåter har bypass muligheten til å la skiten gå rett overbord, når de er underveis. Men trodde at tank var standard. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
marius Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Anbefaler absolutt Porta Potti hvis du ikke får plass til septiktank , hadde en snekke for endel år siden uten tank . Det fungerte aldeles utmerket når vi var utpå , men i uthavn sammen med andre var det ikke fullt så trivelig . Det er ikke alltid man kan velge når en skal drite , noen ganger bare må man . Valget blir da om det skal ligge inni båten å dampe elle pumpe ut og håpe ingen ser det . Jeg satset på sistnevnte og det fikk jeg angre på , det så ikke spesielt trivelig ut rundt båten kan man si . Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Moralen blir derfor enkel: Sett inn septiktank. Det vil alltids være plass for en liten en. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Jøss, er ikke septik tank standard? Er klar over at mange seilbåter har bypass muligheten til å la skiten gå rett overbord, når de er underveis. Men trodde at tank var standard. Har kjøpt ex-charterbåt og charterbåter har ofte ikke septikktank (eller legger den død). Regner med at utleiefirma ikke helt liker å ta seg av septikktanker som blokkeres av alt for mye dopapir... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
free Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Det er en skam å drite i badevannet. løsningen er portapotti eller septik, den kan du tømme i havet langt fra land. Jeg pleier å ha et sett med propper ombord ... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Det finnes tanker for montering rundt den opprinnlige toalettet for de som ikke har plass.. smart sak som løser det meste fåes kjøpt her for eks..tank Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.