Jump to content

Er det lov å kjøre septik direkte ut i sjøen?


Norfront

Recommended Posts

nei det er ikke påbud om dette ENDA.. men det er planer for og innføre dette.. men jeg tror østlandet vil være først ute med dette og i tillegg kreve sugefunksjon. svenskene er litt lenger fremme og vil/har kommet med forbud om utslipp av septik til fjorden.

 

Hva dine båtnaboer synes om at du slipper bomelom rett ut der folk bader er jo en annen ting :puke:

 

Plastinvent lager tanker på mål.. så ingenting er umulig mht og få plass til tank..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

. men jeg tror østlandet vil være først ute med dette og i tillegg kreve sugefunksjon.

 

Det er vel stadig forsøk på å innføre dette, i allefall intil noen forteller dem (miljøbevisste politikere) hva det innebærer av kommunale invisteringer og kostnader ved å drifte disse. Da blir det fort stille!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er umulig å instalere en septikktank, syns jeg heller du bør kjøpe en slik en.

 

http://seatronic.no/toaletter-toalett-manuelt-c-104_147/toalett-portabelt-10l-p-563

 

Hadde ei snekke for noen år siden. denne hadde rett over bord septik, med kvern. Heiv den ut og satt inn en porta poti i stedet. Funket greit det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å bruke toalett uten septik, når man er 300mtr fra land.

Men regner med at en 22 foter, ofte ligger fortøyd ved en uthavn. Da er septik tank eller en Porta Poti ett must. :thumbsup: Blir knotete å slippe fortøyningene hver gang noen skal på toalettet. :rolleyes:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har en nokså ny seilbåt som ikke har septiktank. Jeg har ikke tenkt å montere heller. Synes det er ikke veldig tiltalende å kjøre driten rundtomkring og staker i septik for å få den ut. Vi praktiserer det slik:

 

Åpen sjø: Full bruk. I nærheten av land etc: Bare små fornødende. I gjestehavner bruker vi konsekvent fasilitetene på land.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Synes det er ikke veldig tiltalende å kjøre driten rundtomkring og staker i septik for å få den ut.

 

Må du stake for å få septiken ut, så har du gjort noe feil! Jeg monterte tank for 4 år siden, og har så langt ikke vært plaget av lukt og har heller ikke hatt behov for å stake. Så om du gjør det riktig, så er det like lettstelt og pålitelig med tank som uten. Og dessuten mye mer praktisk....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Henger meg på de som sier at om du kun bruker den 300meter fra land, er det ok.

Om man bare pisser, er det greit også i utehavn etter min mening, men da må man innføre regel om at damene bruker en liten pose til dopapiret. (man sjekker da selvfølgelig at det ikke svømmer noen like i nærheten.)

 

Alternativet er jo å gjøre fra seg mens man har røven hengende over rekka og da er ikke rukene kværnet opp. Sikkerheten er større ved å sitte på plast/porselen oppi båten.

 

Når de store færgene tømmer septic og gråvann, er det betydlig større mengder vi snakker om, så jeg ser ingen forskjell om man kværner rett ut i havet eller om man går innom en tank før det slippes ut. Reglene er klare på at det er greit 300 meter fra land.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har en nokså ny seilbåt som ikke har septiktank.

 

Jøss, er ikke septik tank standard? Er klar over at mange seilbåter har bypass muligheten til å la skiten gå rett overbord, når de er underveis. Men trodde at tank var standard.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Anbefaler absolutt Porta Potti hvis du ikke får plass til septiktank , hadde en snekke for endel år siden uten tank . Det fungerte aldeles utmerket når vi var utpå , men i uthavn sammen med andre var det ikke fullt så trivelig . Det er ikke alltid man kan velge når en skal drite , noen ganger bare må man . Valget blir da om det skal ligge inni båten å dampe elle pumpe ut og håpe ingen ser det . Jeg satset på sistnevnte og det fikk jeg angre på , det så ikke spesielt trivelig ut rundt båten kan man si .

Link to post
Share on other sites

Jøss, er ikke septik tank standard? Er klar over at mange seilbåter har bypass muligheten til å la skiten gå rett overbord, når de er underveis. Men trodde at tank var standard.

 

Har kjøpt ex-charterbåt og charterbåter har ofte ikke septikktank (eller legger den død). Regner med at utleiefirma ikke helt liker å ta seg av septikktanker som blokkeres av alt for mye dopapir...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...