Jump to content

Hvilke krav setter du for å bo i båt?


Bjørn Kenneth

Recommended Posts

Kunne tenkt meg en liten diskusjon rundt det å bo i båt. Jeg får mange reaksjoner, både positive og spørrende, etter at NTB og Scanpix var på besøk og gjorde et intervju med meg.

 

Dere finner det foreløpig hos både ABC Nyheter - Blå grader på bøljan blå og hos Sunnmørsposten - Blå grader på bøljan blå.

 

Vi har alle forskjellige preferanser til hva vi setter som minstekrav. Hva setter du som krav for å kunne bo i båt, og det ville vært fint å høre om du allerede bor i båt eller ei.

 

Jeg bor i en Granada 24 med kjæresten, og vi har det ganske flott her. Ingen danseplass, men vi klarer oss. Skal ærlig innrømme at jeg ser på noe større da jeg gjerne vil ha en halvmeter bredere båt minst og litt mer plass til å lage mat, samt et lite bad hvis mulig innenfor de investeringsrammene jeg setter meg.

 

Jeg kommer til å blogge mer om båtlivet på bloggen min som dere finner i signaturen min under her.

Link to post
Share on other sites

24 fot er for meg alt for lite. En har samlet opp alt for mye rart opp gjennom livet til at det er plass ombord til selv et minimum av det.

Jeg bor i en 44' idag, dusjer og vasker klær i land. Jeg savner virkelig plass til dette ombord.

 

Skulle også gjerne hatt 1000 liter+ dieseltank så jeg hadde sluppet å kannefylle for fyring gjennom vinteren, tilsvarende stor vanntank eller gjerne det dobbelte hadde vært gjevt. Vedovn i tillegg til diesel og varme fra landstrøm står også på ønskelista.

 

Verktøy, seil, presenninger, opplagsbukker, verktøy, sveis og annet elektroverktøy, materialer, kajakker, årer, gummibåt og påhengere, vinter/sommerdekk osv må jeg ha lager/sjøbu på land til.

 

En dekksalong med mulighet for utsikt om enn bare et bittelite doghouse er og savnet.

 

Det blir vel etterhvert noe rundt 55 fot skal jeg fortsette å leve ombord tenker jeg. Noe særlig større enn det blir for dyrt å tilpasse til singlehanda bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ærlig innrømme at 24 fot er lite, og at vi ser på noe større. Og, det blir jo hele tiden at man må gå på kompromiss med en del ønsker skal man bo i båt. Man kan liksom ikke få alt man ønsker seg.

 

Jeg har også en lang ønskeliste, og så må det bli å velge ut fra den når man skal hoppe på ny båt. Jeg har vel til gode å finne en "perfekt" båt som dekker alle ønsker.

 

Hvor ligger du SamH? Og, hvor tilrettelagt er det for båtboere der du ligger? Og, si gjerne noe om kostnader på havneleie, strøm, vann, sanitær etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg bodde i en 33-foter i flere år og trivdes bra med det, men hadde ingen dusjmuligheter ombord og ble derfor nødt til å betale en formue for å ligge på herbern marina som var eneste tilbyder av serviceanlegg. Det ble jeg lei av etter noen år, så når resten av venneflokken kjøpte leilighet synes jeg det var helt greit å investere noen kroner ekstra på å få en ordentlig god tur og bobåt. Båten jeg har nå er 48 fot og jeg stortrives fortsatt med å bo i den. Jeg har bodde i båt i 7 år nå, og kommer nok til å gjøre det noen år til. Når jeg fikk denne båten fikk jeg mye mer plass og komfort ombord, jeg har flere dusjer ombord, så jeg slipper å bo på svinedyre marinaer som utnytter båtboerene. Jeg har vaskemaskin, sentralvarme, el-piano og ellers alt jeg trenger ombord. Nå er jeg kun avhengig av å fylle vann en gang i måneden (jeg dusjer ombord hver dag) og tilgang på landstrøm (i sommerhalvåret vil et sollcellepanel egentlig være tilstrekkelig).

 

Jeg har aldri angret på at jeg gikk såpass opp i størrelse og de økte kostnadene ved så stor båt blir spist opp ved at jeg eks.

 

1. er uavhengig av å ligge i gjestehavner når vi er på ferietur. vi ligger kun i uthavner og på svai siden vi er uavhengige.

2.Jeg trenger ikke å bo i dyre marinaer bare for å ha tilgang på dusj, vaskemaskiner og slikt (flere 10-tallstusen spart hver år).

3. Stadige forespørsler fra venner og bekjente om å kunne leie båten med skipper en ettermiddag eller lørdag til en vennegjeng/utdrikningslag el.li. med meg som skipper er veldig hyggelig og gir betydelige leieinntekter (i snitt 15-20000 i året fodelt på 3-5 dagsturer)

 

Jeg har lagt ut båten min for salg nå, men så lenge jeg skal fortsette å bo i båt så vil jeg ikke vurdere å gå noe særlig ned i størrelse. Er vel egentlig kun ønsket om en mer regattavennlig båt som gjør at jeg vurderer å bytte, men vil nok ikke gå under 45 fot tror jeg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...