Jump to content

Hvilken internett-pusher i båten (tullenor, tele2, ICEosv.)?


s/y UT-sia

Recommended Posts

Da bør du ta en titt på denne tråden. Det kan fort bli dyrt å benytte mobilt bredbånd fra Telenor når man er i Sverige eller Danmark. Jeg mener å ha lest at man kan bruke løsningen fra Tele2 i både Norge og Sverige uten noen ekstra kostnad. Ice er jo den åpenbare løsningen hvis man skal ofte til Danmark og Sverige.

Jeg har mobilt bredbånd fra Telenor gjennom jobben. Men det er ikke mye i bruk utenfor Norge, for å si det slik...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Ice startet testing av Rev. B i Sverige for to uker siden og i Norge forrige uke og er svært fornøyd med resultatene så langt. Den teoretiske maksimalhastigheten for Rev. B er på 9,3 Mbit/s. Så snart testingen av de nye modemene er fullført, vil de bli introdusert for sluttbrukermarkedet. USB-modem vil bli lansert til sommeren og trådløse WLAN-modem noe senere.

 

Mer hos digi.no

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er kommentarene under artikkelen som Lars linker til i digi.no interessante. Jeg tenker særlig på tråden "...Tredobler teoretisk hastighet......hva hjelper det i praksis?...". Mye misnøye, og problemer jeg kjenner meg i igjen i. Dog er det sikkert ikke helt representativt - de som er fornøyd gir jo gjerne ikke lyd fra seg i sånne innlegg...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Ice skårer på å være ganske ærlige om den opplevde hastigheten.

Bare ganske, siden de skryter av overgang fra Rev. A til Rev. B, som til tider kan være nede i hastigheter vi forbinder med en seig gprs-linje...

 

I all beskjedenhet:

Les mer om oppgraderingen i Teknisk Ukeblad.

 

Leverandøren kan ha treg forbindelse, men den er ganske stabil etter min erfaring - og har den fordelen at du kan bruke samme leverandør uten å betale skjorta for roaming, selv om du krysser et par (usynlige) landegrenser.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker mobilt bredbånd fra Tele2 (som leier nettet av Netcom)

 

Har aldri opplevd manglende dekning (dekningen blir jo som for mobiltelefon)

 

Hastighetene varierer, men stort sett er det helt greit. Til daglig ligger hastigheten på ca 350-1100 kb/s, men har vært oppe i hele 5.5 mb/s (det måtte jeg ta skjermdump av) men det varierer selvfølgelig, også etter hva man bruker pc´n til. Plutselig er det 2.7 mb/s etc

 

Men det holder. Jeg bruker det som eneste internett. Bruker det hjemme, på hytta, i den nye leiligheten som jeg skal flytte til, i båten. Overalt :) Jeg ser ingen grunn til å betale mer enn de 99kr eller hva det er :) 5gb i mnd nedlasting holder for meg. Har ikke vært over den grensa på 2 år. Men en ungdom hadde blåst den på en kveld

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei ,

jeg har prøvd nettcom og ice ,nettcom fungerte svert dårlig ,kjøpte ice med trådløst nettverk var på tur fra sørlandet til Strømmstad i sommer også telemarkskanalen ice er meget bra, har 2 gutter som spiller online de er også kjemmpe fornnøyd, vi bruker det også på hytta om vinteren, :thumbsup::sailing:

Link to post
Share on other sites

- de som er fornøyd gir jo gjerne ikke lyd fra seg i sånne innlegg...

Jeg er fornøyd med ICE og kan godt gi lyd fra meg jeg. Nå har jeg brukt ICE-modem med ekstra antenne i båten i mange år, og har ennå tilgode ikke å få kontakt der jeg ferdes mellom Drøbak og Göteborg! For 3 år siden hadde jeg imidlertid problem i Bøfjorden i Surnadal uten antenne noen dager, det må jeg innrømme.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i Trøndelag er jeg skuffet over ICE, dårlig dekning med USB-modem og hastigheten har sunket siden jeg anskaffet det for noen år siden. Telenor er uten tvil best. Dekning nesten over alt og stort sett bra hastighet. Nettcom har også bra dekning, men er dårlig utbygd med 3G turbo. Alle er brukt med USB-modem, så det kan direkte sammenlignes. Mye bedre med treg forbinnele enn ingen. ICE vil sevsagt bli mye bedre med antenne. Nå er det over og ut med ICE for min del.

Link to post
Share on other sites

Sjekket nedlastingshastigheten til ICE i båten nå. 2,58Mbit/s Er vel ikke så gale det.

Og innendørs her på Skjetten ved Lillestrøm med modem uten ekstern antenne, ligger hastigheten nå i løpet av de siste 10 minuttene og seks målinger på mellom 2,64Mbps og 2,70Mbps ned, og mellom 0,59Mbps og 0,65Mbps opp. Da klager i hvert fall ikke jeg!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har hatt bredbånd fra Telenor i et par år nå. I vår skaffet jeg meg et WLAN-modem fra samme og er fornøyd med begge. Spesielt fint med det nye trådløse som jeg kan legge opp på FB ved dårlige forhold og få bedre dekning. Hadde nett i båten i fyrhavna på Svenner forrige helg, og det vil jeg si er bra.

 

Men i dag svikter Telenor på alle fronter, er det her eller er det andre også som har problemer?

 

Måtte finne fram nyanskaffelsen fra TELE2, som var ment for utenlandsdelen av årets ferie og den funker fint som snus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...