Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg var på en messe i går, og lot meg lure til å kjøpe ICE mobilt bredbånd, slik at jeg kan få litt hastighet på internettet i båten. Selgeren lovpriste produktet sitt, og fortalte at det hadde en hastighet på opptil 3100, mens det normalt lå på 2-2500 på nedlastinger. Nå har jeg prøvd det i båthavna og etpar plasser til. 4-900 er vel mer det jeg har erfart.Noen der ute som har erfaringer? Fikk 14 dagers prøvetid, så det kan ende med etpar frimerker dersoom selgeren farer med løgn. :nono:

Link to post
Share on other sites

Min nedlastningshastighet hos ICE er her i indre Oslo havn 934 kbs/s. Det er jeg godt fornøyd med. Men mitt poeng med å bruke ICE var ikke først og fremst hastigheten, men anvendbarheten for en omstreifende skipper. Nå skal det også bemerkes at det er 3 PC'er ombord som er koblet til ruteren, i øyeblikket. To bærbare og en stasjonær. Det er fordi den stasjonære har mye større harddisk og inngår i et lokalt trådløst nettverk. Video og musikk er lagret på den stasjonære, som styres fra den bærbare, men kan vise f.eks. filmer på egen skjerm.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den lille USB antennen, og var vel sånn sett litt skeptisk til hastigheten på denne i forhold til den store (med 2 antenner på.). Selgeren hevdet at det ikke betydde så mye for hastigheten.

 

Flere som kan rapportere hva slags hastighet de oppnår med ICE ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har også ICE modem, og med ekstern antenne er jeg kjempefornøyd. Riktignok har jeg det gamle modemet og får ikke de aller største hastighetene, men det holder fint i båten. Men i og med at det nye modemet takler siste versjon av protokollen og kan gi bedre hastighet, blir det vel til at jeg snart skroter/selger det gamle og kjøper siste modell.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er diskutert veldig mye rundt ICE i den tråden som er nevnt i innlegget til Nemo.

 

Jeg har hovedsaklig erfaring med den første WLAN-routeren (siden august 2006). Erfaringene med denne er imidlertid ganske gode. Dekningen vi har erfart er faktisk langt bedre enn det dekningskartet til ICE antyder - selv når du krysser av for "gult område" der du kan behøve en utvendig/retningsbestemt antenne. Men som antydet er dette med WLAN router (den første). Jeg testet kun en kort periode (august 2006) USB-modemet og erfarte til tross for det du fikk høre, dårligere dekning med det enn med WLAN router - så det virket som om mottakeren/antennen var/er litt svakere på USB løsningen enn på WLAN.

 

Mht hastighet har jeg aldri erfart høyere hastigheter enn ca 50 % av teoretisk hastighet på nedlasting og ca 75 % på opplasting. Som oftest har jeg fått i området 400 kbps til 1200 kbps på nedlasting. Med unntak av i de største byene er vel imidlertid dette langt bedre enn hva man kan få med Telenor og Netcom sine løsninger.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H - venter du fortsatt på svar fra ICE?

Nei, nå har jeg gitt opp å vente på svar. Skal jeg fortsette å vente, er vel versjon B ute på gaten før jeg får svar. Men når det nærmer seg båtsesong igjen, (sjøsetting første uke av april) tar jeg kontakt med dem igjen. Da blir det pr. telefon. Må jeg betale full pris for nytt modem som takler versjon A, gjør jeg det, men skal krangle litt på telefonen før jeg gir meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du skal vere klar over det Lars, at det gamle USB modemet har en god del bedre signaler en det nye.

Så hastigheten er raskere med gode forhåld, men ved svake signaler detter den nye igennom.

Jeg gjorde det kunststykket og rote bort det gamle modemet rett etter at jeg fikk mitt nye.

Det er mulig det kun er antennen i det nye USB modemet som er dårlig sånn at problemet

forsvinner med extern antenne (håper det).

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Interessant dette om forskjellen på følsomheten. Men om du ikke hadde rotet bort det gamle modemet, kunne du vel ikke bare byttet frem og tilbake for å teste? "Lisensen" gjelder vel bare for et modem? Og en annen ting, ICE har jo hele tiden hatt ting med så liten skrift at den ikke eksisterer: Du måtte vel ikke betale noen ny etableringsavgift da du skiftet fra gammelt til nytt modem?

 

Jeg lurer også litt på om det nye modemet er oppgraderbart til neste revisjon revisjon B som kanskje kommer i 2009. Dersom ikke ser det ut til at en må skifte modem en gang i året for å følge med på utviklingen. Se her hva ICE selv forespeiler oss:

 

Sommer 2006 lanserte Ice sin mobile bredbåndstjeneste med EV-DO release 0 som leverte teoretiske maksimalhastigheter på 2.4 Mbit/s nedlasting og 153 kBit/s opplasting.

 

Høsten 2007 lanserte Ice EV-DO revisjon A som leverer hastigheter inntil 3.1 MBit/s ned og 1.8 MBit/s opp.

 

Neste utviklingstrinn forventet i løpet av 2008 og implementert rundt årsskiftet 2008/2009 vil være innføringen av EV-DO revisjon B som vil gi nedlastingshastigheter i område 4.9 - 14.7 MBit/s nedlasting og 1.8-5.4 MBit/s opplasting.

 

Utviklingen vil på ingen måte stoppe der. Allerede nå foregår det utviklingsarbeid for såkalt UMB – Universal Mobile Broadband som spås komme på markedet i 2010 med nedlastingshastigheter 64 - 288 MBit/s og opplastingshastigheter 17- 75 MBit/s.

 

Endelige spesifikasjoner for UMB forventes å bli ferdige i løpet av 2008.+

Så stemmer dette, blir det vel å kutte ut Telenor ADSL hjemme om ikke lenge, og å gå over til ICE både hjemme og i båten.

 

Lars H.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kunne ikke ha byttet frem og tilbake som jeg ville, men jeg kunne ha latt vere og bruke den nye.

Grunnen til at jeg merket det med signalforskjellen er at jeg har en fast plass på pulten på jobben jeg noen

ganger hadde den bærbare med ice stående og steeme børsen, der er det nå ikke mulig å få kontakt

i det heletatt. Håper bare den fungerer like bra i Oslofjorden og på Bestkusten med magnetantennen tilkoblet.

Om det blir et nytt modem neste år gjør ikke noe for meg, da jeg isåfall regner med at utbytting blir

som tidligere med gratis modem mot ny bindingsperiode. Men det er jo noe dritt for de som bruker ukesabb.

 

Nei, jeg betalte ikke ny etablering, men de tok 99 kr for modemet.

(Sjekket fakturaen nå, mente å huske det var gratis, men der husket jeg feil). :lol:

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Det er med respekt å melde feil. Følsomheten på d50 modemet er way a head i forhold til det som Lars H har. Hastighet er bedre, og er forholdene bra trekker jeg opp mot 1,2 ned og omtrent det samme opp. På de gamle kom jeg skjelden over 500.

 

Hører også med til virkeligheten at en kan med usb50 modemet komme ned mot 200 og snodig nok har jeg aldri vært under 400 oppload. :rolleyes:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bruker "gammel" versjon av ICE når jeg er på reise. Gode erfaringer med dekning i båt, og stort sett god tilgang i direktorater og departementer i Oslo (de har stort sett ikke noe trådløst gjestenett, og da er man henvist til å være selvforsynt).

 

Jeg har erfaring for at Gardermoen har dårlig kapasitet. Når det er flyforsinkelser tar det svært lang tid å komme gjennom, og enda lengre tid å laste ned mailer! (men da kan man jo også se seg om, og se at man ikke er helt alene om å forsøke å få gjort noe nyttig).

Laholm

Link to post
Share on other sites

Litt pussig prisstrategi har de også:

 

kr 399,- inkl mva pr. mnd til privat brukere

kr 498,75 inkl mva pr mnd til bedriftskunder (dvs 399,- + mva)

 

Så hvis du skal utgiftsføre kostnaden, sparer du penger på å be om faktura på ditt navn og C/O adresse til arbeidsgiver...

 

I Sverige selger de samme abonement for ca 250,- SEK pr mnd inkl mva. Har ikke sjekket om de godtar norsk fakturaadresse.

TMS

Link to post
Share on other sites

Det er med respekt å melde feil. Følsomheten på d50 modemet er way a head i forhold til det som Lars H har.

 

Du må melde med så mye respekt du bare ønsker, men de faktiske forhold er slik jeg tidligere har skrevet.

Jeg har derimot ingenting å utsette på hastigheter når signalene er sterke.

Merk også at jeg omtaler usb-50 uten ekstern antenne.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg har det gamle modemet.

 

Min erfaring tilsier at det egentlig er USB-kabelen som fungerer som antenne, og at den innebygde antennen har liten betydning. Forklaringen er at den innebygde er alt for liten for dette frekvensområdet.

 

Jeg lekte meg med å snakke med modemet over emulert serieport, og fant en AT-kommando som skulle vise signalstyrke. Jeg ville sjekke om det var mening i dataene fra den, og la modemet ned i en kobberkjel. Fullt utslag både før og etter. Først da jeg buntet sammen USB-kabelen og viklet aluminumsfolie rundt, gikk indikert signalstyrke ned.

 

Den sommeren da ICE ikke hadde somlet seg til å sende den utendørsantennen jeg hadde bestilt, brukte jeg USB forlengerledning og eksperimenterte meg frem til ideell kabelføring i stua. 30 cm under toppen av veggen var det mer enn nok, på toppen av veggen var det ikke signal.

 

Det kan lønne seg å eksperimentere med plassering av kabelen. Og rett den helt ut.

 

En ting til, batteriet *skal* plugges på modemet. Det går tilsynelatende bra med strøm fra USB-kontakten, men ytelsen blir dårligere. Antar at USB-kontakten ikke leverer nok strøm til å sende ved full effekt, slik at basestasjonen ikke hører modemet godt nok.

Link to post
Share on other sites

At USB-kabelen skulle fungere som antenne høres heller tvilsomt ut. Muligens kan skjermen i kabelen fungere som et jordplan på et vis. Den befinner seg jo etter mottakeren og eventuell forsterker og etter at informasjonen er gjort om til USB signaler. Men at den innebyggede antennen ikke kan ha lengde på hverken 1/4, 1/2 bølge eller noe som helst fornuftig og derfor er like dårlig som i en mobiltelefon for GSM900, sier seg selv når frekvensen er 450MHz. Selv har jeg en lang ekstern antenne med 5,15dBi forsterkning.

 

Når det gjelder strøm til modemet, kan det nok stemme det du sier om strømtrekk. Jeg har også selv det gamle modemet, men har faktisk ikke brukt det uten batteriet. Men jeg fant et sted, tror det var på de svenske ICE-sidene et bilde der det nye modemet var forbundet til PC'n med en splittet kabel til 2 USB porter pga. strømforbruket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H - venter du fortsatt på svar fra ICE? Mener å huske at du sendte dem mail og har også purret på svar, men dette må da ha vært lenge før jul. Har jeg gått glipp av noe i mellomtden så beklager jeg det!
Nei, nå har jeg gitt opp å vente på svar. Skal jeg fortsette å vente, er vel versjon B ute på gaten før jeg får svar. . .

Men jeg kunne i kke dy meg, så jeg sendte enda en ny purring igår. (og for de som ikke har fulgt med i dette, gjaldt det mulighet for innbyttepris ved overgang til nytt modem revisjon A når en har ukesabonnement).

 

Her er svaret jeg fikk idag:

Hei

 

Denne saken ble svart på den 23 november. Limer med teksten fra den eposten.

---

Hvis du bestiller et nytt ukes abonnement er prisen på modemet som informert 1495,-.

Prisen som settes på utstyret har sin naturlige forklaring i at et ukes abo genererer en ujevn og lavere inntektsstrøm enn et månedsabonnement.

Vi er derfor nødt til å ta en høyere pris for modemet for å forsvare inntekten på dette abonnementet.

Vi forstår din frustrasjon over modemprisen, men det er dette tilbudet som gjelder idag.

 

Vennlig hilsen,

--

Alexander Wilhelmsen

ICE Teknisk Support

08200 / support@ice.no

 

Noe svar 23. november har jeg aldri fått. Jeg har gjennomgått spamboksen min og alle andre foldere for innkommende mail uten å finne noe svar noen steder. Så da blir det å finne frem en og en halv båtpenge før sjøsettingen for å være helt oppdatert med nytt modem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jeg overvejer at anskaffe en ICE / NMT-forbindelse. Virker som om det er et velfungerende produkt.

 

Jeg tænker på at installere D35-modem'et fast i båden (på 12 V). Så skulle det bare være at tænde for den bærbare og koble på det trådløse net i sin egen båd.. det er coooolt!

 

Nogle, der har erfaringer med det?

 

Og så ser jeg, at der er en mb-afgift hvis man bruger over 2 Gb. Er det om UGEN eller ÅRET eller hvad? Og rammer man hurtigt over det loft, eller er det rigeligt hvis man bare surfer, sender mails mm?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...