pipp Startet 21.Februar.2011 Del på Facebook Startet 21.Februar.2011 Hvor stort startbatteri vil dere anbefale til kad44? Jeg kommer sansyligvis til å koble dreggvinsj på samme batteriet. Forslag ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Heisann! Ifølge manualen skal det vere på minimum 125Ah. Har selv et Sønnak 125 Ah Hevy duty batteri som er mer enn kraftig til min tilsvarende motor (AD41). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Loma Svart 21.Februar.2011 Del på Facebook Svart 21.Februar.2011 Eg bruker et Maxima fra Sønnac trur det er på 60Ah Fungerer fint som startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Ellers så er jo Optima et glimrende batteri At Volvo anbefaler 125Ah på batteriet ville jeg ikke brydd meg om. Det er jo evnen til å gi mye strøm med minst mulig spenningsfall som er interessant på et startbatteri. Kapasiteten er ikke noe problem. I manualen på motoren vår (Yanmar med ettergløding) mener jeg det er anbefalt 140Ah som minimum. Er det noen som vet hvorfor motorfabrikantene anbefaler et batteri med en viss kapasitet istedenfor CCA verdi? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
pipp Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Optima er på ca 65 Ah? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Optima er på ca 65 Ah? Optima leverer i hvertfall et startbatteri på 50 AH. Dette batteriet gir høy startstrøm og tåler mye, men er dyrt, koster et par lapper. Bruker det selv i en RIB og har gode erfaringer. Om det er tilstrekkelig for en KAD44 vet jeg ikke. Behovet vil bl.a. også avhenge om du henger på ankervinsj, trust mm. på startbatteriet. Samt om båten benyttes om vinteren. Da synker kapasiteten merkbart. Benytter et Sønnak FreeLine batteri 80 AH til start for min Yanmar 4LH-STE, 3,5 L diesel. Det har gått bra i alle år (bruker ikke båten om vinteren riktignok). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Komodo : Er det noen som vet hvorfor motorfabrikantene anbefaler et batteri med en viss kapasitet istedenfor CCA verdi? Trolig fordi mange batteriprodusenter ikke oppgir cca.CCA er jo en type test som blir utført ved 18 minusgrader og gjelder for typiske startbatterier som benyttes når markedet er kalde klima. I en båt er det normalt ikke så veldig kaldt og dessuten har kanskje motorprodusenter tenkt på at batteriet også brukes som forbruk. De tenker seg kanskje bare ett batteri og ikke startbatt. og forbrukbatt. slik vi tenker. Når kunden da finner et batteri som er egnet til begge deler, men som ikke har tall for cca, blir det litt feil av motorprodusent og forlange cca verdi. Kunden kunne jo tro at det ikke var brukbart siden cca ikke er oppgitt. Dessuten følges vel startkapsitet og ah sånn omtrentlig, slik at cca ikke trenger oppgis. Ser da bort fra typiske forbruksbatteri. Tror nok motorprodusent beregner noe mer enn det starter har behov for, nettopp fordi det skal være litt til forbruk også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Kan jo vere greit å ha et stort batteri dersom du må kjøre starteren en del. F.eks. dersom du har kjørt tomt for diesel eller har tette filter og skal lufte motoren. Er jo litt greit å ha litt sikkerheitsmargin... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Tror nok motorprodusent beregner noe mer enn det starter har behov for, nettopp fordi det skal være litt til forbruk også. Det gjør de nok ja. På min motor (4 syl. Yanmar 2004 mod.) er det ettergløding som trekker 120A i 6 min. etter start. Dessuten følges vel startkapsitet og ah sånn omtrentlig, slik at cca ikke trenger oppgis. Ser da bort fra typiske forbruksbatteri. Ja på vanlige bly/syre batterier gjør det vel det. Men ikke AGM. Sønnak Maxxima er et AGM batteri på 50Ah og er oppgitt med 800A i CCA. Sønnak HD 120Ah er også oppgitt til 800A i CCA. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.