Jump to content

Hvilket startbatteri til kad44


pipp

Recommended Posts

Ellers så er jo Optima et glimrende batteri :yesnod:

 

At Volvo anbefaler 125Ah på batteriet ville jeg ikke brydd meg om. Det er jo evnen til å gi mye strøm med minst mulig spenningsfall som er interessant på et startbatteri. Kapasiteten er ikke noe problem.

 

I manualen på motoren vår (Yanmar med ettergløding) mener jeg det er anbefalt 140Ah som minimum.

 

Er det noen som vet hvorfor motorfabrikantene anbefaler et batteri med en viss kapasitet istedenfor CCA verdi?

Link to post
Share on other sites

Optima er på ca 65 Ah?

Optima leverer i hvertfall et startbatteri på 50 AH. Dette batteriet gir høy startstrøm og tåler mye, men er dyrt, koster et par lapper. Bruker det selv i en RIB og har gode erfaringer. Om det er tilstrekkelig for en KAD44 vet jeg ikke. Behovet vil bl.a. også avhenge om du henger på ankervinsj, trust mm. på startbatteriet. Samt om båten benyttes om vinteren. Da synker kapasiteten merkbart.

 

Benytter et Sønnak FreeLine batteri 80 AH til start for min Yanmar 4LH-STE, 3,5 L diesel. Det har gått bra i alle år (bruker ikke båten om vinteren riktignok).

Link to post
Share on other sites

Komodo : Er det noen som vet hvorfor motorfabrikantene anbefaler et batteri med en viss kapasitet istedenfor CCA verdi?
Trolig fordi mange batteriprodusenter ikke oppgir cca.CCA er jo en type test som blir utført ved 18 minusgrader og gjelder for typiske startbatterier som benyttes når markedet er kalde klima.

I en båt er det normalt ikke så veldig kaldt og dessuten har kanskje motorprodusenter tenkt på at batteriet også brukes som forbruk. De tenker seg kanskje bare ett batteri og ikke startbatt. og forbrukbatt. slik vi tenker.

Når kunden da finner et batteri som er egnet til begge deler, men som ikke har tall for cca, blir det litt feil av motorprodusent og forlange cca verdi. Kunden kunne jo tro at det ikke var brukbart siden cca ikke er oppgitt.

 

Dessuten følges vel startkapsitet og ah sånn omtrentlig, slik at cca ikke trenger oppgis. Ser da bort fra typiske forbruksbatteri.

 

Tror nok motorprodusent beregner noe mer enn det starter har behov for, nettopp fordi det skal være litt til forbruk også.

Link to post
Share on other sites

Tror nok motorprodusent beregner noe mer enn det starter har behov for, nettopp fordi det skal være litt til forbruk også.

Det gjør de nok ja. På min motor (4 syl. Yanmar 2004 mod.) er det ettergløding som trekker 120A i 6 min. etter start.

 

 

Dessuten følges vel startkapsitet og ah sånn omtrentlig, slik at cca ikke trenger oppgis. Ser da bort fra typiske forbruksbatteri.

Ja på vanlige bly/syre batterier gjør det vel det. Men ikke AGM.

 

Sønnak Maxxima er et AGM batteri på 50Ah og er oppgitt med 800A i CCA.

Sønnak HD 120Ah er også oppgitt til 800A i CCA.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...