Jump to content

Yamaha 60 1991 bruktkjøp


kintii

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er på jakt etter båt denne sesongen så jeg kan komme meg ut og fiske litt samt sette noen krabbeteiner. Jeg har kommet over en gh15 deluxe med en 1991 yamaha 60hk 2 takter med autolube system som jeg kanskje skal se på. Eier sier at motor sviver fint og at den har fått service denne vinteren. Jeg som har en innebygget skepsis til utenbordsmotoreor og da helst av eldre dato, som samtidig ikke har de største motorkunnskapene vet ikke helt hva jeg skal se etter. Er det noen som har noen tips?

 

Yamaha er jo kjent for å lage gode og driftsikre motorer. Grunnen til at jeg vil gå for en noe større motor er at jeg kan ligge i plan med redusert fart og kanskje alikevel kjøre like fort som en 30 hk på bånn fart og samtidig kjøre litt rimeligere så sant man reduserer turtallet i plan. Er det noe i denne tankegangen min?

 

Forøvrig så er jo båten godkjent for maks 60 hk. Noen som vet om den ligger veldig dypt med en slik motor? Disse 60 hk 2 takterene veier vel rundt 100kg?

Link to post
Share on other sites

Hei hei.

 

Det er stort sett ganske enkelt å sjekke utenbordsmotorer.

Det første man ser er jo utseende, er den veldig slitt og sjelden rengjort/holdt i orden.

 

Ellers er det jo å starte den og se at kontrollstrålen med vann spruter med bra trykk, da er impeller/vannpumpe i orden. Helst når den

ligger på vannet kanskje, for da må pumpa gjøre hele jobben. Med hageslange koblet på kan det kanskje være vanskeligere å se om pumpa begynner å bli dårlig,

pga. trykket fra hageslangen.

 

Når den står på land, kan du skru opp nederste skruen på undervannshuset og se på oljen. Hvis det er/har vært lekkasje legger vannet seg nederst under oljen.

Så sant selger ikke har byttet oljen nylig da. Oljen skal ikke være grå eller hvit. Litt misfarging kan oppstå pga. kondens, men jeg har aldri opplevd det.

 

Ellers er det jo å se på finnen helt under på undervannshuset om den har vært borti bunn/steiner mye, og hvordan propellen er. Jeg pleier også å sveive på

propellen for hånd mens jeg sikter rett bakfra, for å se om det er kast i propellakslingen.

 

Det er jo en eldre modell, så noe slitasje blir det selvsagt. Men ser den normalt oppegående ut og den virker bra ved prøving så kan du få mye glede av den :smiley:

Jeg har kun hatt utenbords på de båtene jeg har hatt, av forskjellig merke, og har enda tilgode å ha problemer med de :clap:

 

Og tankegangen din er nok ikke så dum, en større motor jobber lettere enn en mindre på samme båt. Men dette er nå min ydmyke mening :wink:

 

Håper det hjalp litt.

Mvh Ørjan.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nøyaktig lik båt med netopp samme motor..(kanskje det er min gamle) motoren min var dog en 1988 tror jeg.. men samme spec..

 

Båten ligger ikke spesielt dypt i vannet og den går særdeles godt med denne motoren..(ca 35 på fullt) uannsett hvor mange vi var ombord så skvatt den opp i plan.. det jeg husker som ikke fungerte var selvlensingen da den er litt for lav ved stilleligge.. så vær obs så den ikke ligger på havets bunn etter et stort regnskyll.

 

Noe enklere,mer stabil og veldig morsom båt skal du lete etter.. anbefalles :thumbsup:

 

Tør jeg spørre hva du må gi for den? Jeg kjøpte min for 20 og solgte den for 30 mener jeg det var, dette var med henger.. er vel 6 år siden tenker jeg..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

denne stod i 39k og det ser ut som båten trenger en vårpuss. Var kanskje litt dyrt det.

 

Splitt opp i båt og motor og vurder det hver for seg. Ofte enklere. Hva får du en 20 år gammel GH15 for, og hvor mye må du gi for en 20 år gammel Yamaha 60hk. Det ligger ett par 70Hk solgt fra forhandler til rundt 20'. Så en 60hk solgt privat er vel kanskje ca 15'. Da gir du 24' for en GH15. Det synes vel jeg er litt i overkant...

Link to post
Share on other sites

Splitt opp i båt og motor og vurder det hver for seg. Ofte enklere. Hva får du en 20 år gammel GH15 for, og hvor mye må du gi for en 20 år gammel Yamaha 60hk. Det ligger ett par 70Hk solgt fra forhandler til rundt 20'. Så en 60hk solgt privat er vel kanskje ca 15'. Da gir du 24' for en GH15. Det synes vel jeg er litt i overkant...

 

Jo, jeg ser den. Jeg er nok kanskje litt i overkant ivrig etter å få meg båt. hehe.. Men det er jo enda en stund til sesongen begynner.

 

Jeg hadde tidligere ei plastsnekke, men jeg kunne tenkt meg å prøve meg på en båt som er litt mer håndterlig slik at jeg selv kan ta opp båten og sette den hjemme og slippe å leie kranbil osv.

 

Er f.eks en gh14 en stabil sjøbåt som er grei til litt fiske og setting av et par krabbeteiner?

Jeg ringte en forhandler som har en 99 modell gh14 med 99 modell tohatsu 30 hk med el start og styrekonsoll til 34k. Den har vært i saltvann, men hadde nesten alltid ligget i ferskvannselv. Er det en gal pris? Jeg skal muligens av og se på den. hadde visst vært veldig pent holdt. 2 komp. primer under for 2 år siden og ny helsveist aluminiumsplate på akterspeilet. Dog uten henger, men kanskje litt prutingsmonn om prisen er litt stiv.

Link to post
Share on other sites

Vi har en GH14 på hytta. Grei nok, men veldig våt å kjøre i motsjø. Slår vannet ut og opp. Vi har mange søkkvåte 5-minutters turer fra hytte til brygge fordi sjøen kommer inn skrått forfra. Hjelper ikke stort å kjøre sakte heller.

Vi som bruker den er vel enig om at det nok finnes bedre båter...

Til ditt bruk ville vel kanskje en skjærgårdsjeep med vindskjerm og stor dørkplass være det rette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...