Jump to content

''Overhaling'' Av Startmotor til Yanmar.


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei igjen flag_bp.gif

Etter en vinter med slurvete vedlikehold, har tydeligvis alle batteriene mine tatt kvelden. Jeg får ikke dradd rundt motoren, og vil tro dette er bare pga. tomme batterier, men jeg tar en sjekk over startmotoren allikevel.

 

Her er en liten film snutt av problemet thumbsup.gif

View My Video

 

Tok av luftfilteret så jeg kommer skikkelig til de 2 boltene som holder startmotoren på plass.

9gdicz.jpg

 

Fikk skrudd ut boltene, og koblet fra elektrisiteten

14johf8.jpg

 

Alle tennene så greie ut:

mw5p2h.jpg

 

Helt til nå ser alt greit ut:

b6u0ll.jpg

 

Men Så oppdager jeg en sprekk på aluminium dekselet som strekker seg nesten rundt hele veien.

do3zm0.jpg

2nknxir.jpg

 

Jeg kan ikke tro dette har noe og si på hvordan startmotoren oppfører seg, men jeg skal fikse det sienere så det ikke knekker helt av yesnod.gif

 

Ellers litt bilder (komenter om dere ser noe som ikke er som det burde være)

jifedi.jpg

2r4h8jt.jpg

rt1d10.jpg

8wms03.jpg

a2u90l.jpg

2w23mhh.jpg

2ylmreg.jpg

14aykh5.jpg

2woirzt.jpg

 

Noen som kan si meg hvor den svarte gummi puten helt nede i høyre hjørne skal være? Den falt ut da jeg tok av alu dekselet.

2yw75s2.jpg

 

 

Her er alu delen som har sprekk i seg. Den trengs en omgang med filla.

 

142vsbq.jpg

 

Her ser dere sprekken litt bedre:

fdg1g0.jpg

2ni1zdv.jpg

2qbc4ly.jpg

 

Så var det reparasjon av sprekken. Jeg har en sterk lim som burde være godt nok til dette. Det er Harpiks, som blandes med herder.

5lnekw.jpg

 

Varmet så opp aluminiumen, så den ikke sprekker mere år jeg kniper den sammen.

2vnrgw6.jpg

1zh34tu.jpg

syqfz6.jpg

 

Satte den i skrustikka, og klemte sprekken forsiktig tilbake.

24ougrt.jpg

 

Blandet sammen Harpiks og Herder.

317703s.jpg

5bdama.jpg

 

Brukte en pappbitte, og smørte ett tynt lag utover.

atn70x.jpg

 

Nå får det stå og herde, før jeg snur den og fortsetter på innsiden.

2z7mudi.jpg

 

Her er en video av startmotoren! Ser alt greit ut med tanke på bevegelser o.s.v??

View My Video

 

 

Så har jeg ett spørsmål ang. testing av startmotoren... Er det en patent som ikke gjør det mulig og kjøre starteren når den ikke er montert på motoren? Jeg koblet ledningene på, og trykkte på startknappen, men det skjedde ingenting. Ikke en lyd fra innslaget eller noe. Så hva må til for og sjekke om den går skikkelig?

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du ville sveist det ja.. Hva er best? Rørtråd eller tig? kan ta den med på skolen og sveise den, men om jeg får en sveisefuge vil den ikke gå inn i motorblokka? Er det muligt og sveise innsiden, uten at sveisen tar borti noe då?

 

Ellers har jeg nok glemt jord ja thumbsup.gif dumme meg :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jord er patentert, men det er det som mangler ja.

 

Ikke sett strøm på hvis du ikke kan holde den fast samtidig. Den kommer til å rulle bortover dørken!

 

Har du startkabler? Sett - på stålet og + på releet (kontakten. Så kortslutter du til startkretsen (på releet) mens du holder igjen motoren. Evt sett den i en skrustikke.

 

Den sprekken i dekselet gjør at akselen til starteren går ut av senter når den får motstand mot kransen. Dette vil du ikke se når du tester utenfor motor, men med starteren montert vil hele akselen presses ut av senter og du får friksjon inni starteren. Er det tegn til slitasje innvendig? For å ta ut el-motoren må dekselet på baksiden av. Der sitter det noen skiver som holder akselen fast.

 

Ganske sikker på at lim ikke er nok til å fikse sprekken når du kjører starteren montert på motor. Du kan prøve å sveise, men ikke få det for varmt, da vil du få kast i akselen da også...

Link to post
Share on other sites

For å unngå at du får ei fæl fuge som bygger utover så må du frese spor der du skal sveise. Du freser etter sprekken bare, følg den. Da fyller du bare opp fresesporet, og pusser ned det som stikker over etterpå. Det er samme måte man gjør det på når man skal sveise på stål og ikke har plass til larver som bygger.

 

Limte du bare på utsiden ? Det vil vel ikke holde noe særlig.

 

Bruk sånn tråd som du varmer med propan, den er veldig fin, sterkt blir det også. Har brukt sånn på alubåt før. Jula har slike pinner.

Redigert av Brodern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg tenker då at jeg må slipe en ''grop'' på innsiden, over hele sprekken. Og legge sveis nedi denne. Will it work?

flag_bp.gif

 

Akkuratt det jeg skrev i den andre tråden thumbsup.gif Men ja, jeg limte på utsiden og innsiden. Jeg viste ikke at akslingen sto i press på enden her, så tenkte det skulle holde. Men jeg får se hva jeg får gjort med den imorgen, skal ta litt bilder thumbsup.gif

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sett sveist denne delen. Det var ikke lett, men det kan se ut som jeg har fått det til.

 

Først måtte jeg slipe godt ned for å få sylinderen og tannhjulet til og passe.

FØR:

zofjbt.jpg

 

ETTER:

23vyxeb.jpg

 

Det ser ut til at det går fint med tanke på klaringen mellom alu-delen og sylinderen.

3535ysk.jpg

 

Smurte grease på tannhjulene.

n4cevq.jpg

k4e7ls.jpg

 

Fikk skrudd på innslaget:

4hz5sy.jpg

2sbtkd0.jpg

 

Så nå får jeg håpe den fungerer som den skal, men før jeg får testet det må jeg skaffe meg noen nye batterier. Får se om jeg finner noen i garasjen.

2d9uy5d.jpg

 

Så har jeg ett spørsmål jeg lurer på... Hva er denne delen her, og hvor skal den være? jeg vet den hører til starteren, da den falt ut under demontering.

2s8mwlh.jpg

1j2n83.jpg

j956if.jpg

 

Noen som vet hva dette er for noe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...