atvv Startet 23.Februar.2011 Del på Facebook Startet 23.Februar.2011 Er det noen som selger syrefaste kabelsko ? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Det har eg ikke hørt om, men det kan nok finnest for det eg vet? Hva med å bruke gullbelagte sko? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Hvorfor vil du ha syrefaste kabelsko? En kabelskos viktigste opgaver er å lede strøm, og det er ikke der syrefast har sin styrke. Dessuten er det hardt, og lar seg ikke presse på samme måte som kopper etc. Så om du skal ha noe slikt, tipper jeg at du må lage det selv. Men særlig brukbare blir de nok ikke uansett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christensen Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) I de aller aller fleste tilfeller er det best med fortinnede kobberkabelsko, i båt og generelt ellers også så bør det dras en bit med krympestrømpe over, aller helst en med lim, men de er ofte tykke og gir et stygt resultat. Jeg bruker som oftest en tynn variant, den delen av skoen som er eksponert kan jo smøres inn med et tynt lag vaselin. Krympen begrenser tilførselen av surstoff og forhindrer derfor irr og korrosjon. disse var riktignok ikke fortinnet, men viser litt med tanke på krympestrømpa Redigert 24.Februar.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jørgen H Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 ER vel heller ikke optimalt mtp blanding av metaller.. har du syrefast(316) og feks aluminium så blir det raskt VELDIG galt. Bruk vanlig CU sko, og legg på kontaktfett. Veldig bra med strømpe som beskrevet over. Er det noen spesiell grunn til at du skal bruke syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 De skal brukes over le, så de blir utsatt for mye sjø. Har prøvd med syrefri vaselin, men det vaskes av ganske kjapt. Har også prøvd med plast maling, men da begynte det og irre under. Jeg får prøve en annen patent på koblinga tror jeg. Når det gjelder blanding av materialer er vel syrefast, 316, og alu det beste av det værste.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Syrefast og alu er ikke noe fint å blande. Hva mener du med at det er det beste av det værste? Hvis du ser i spenningsrekka under ser du at rustfritt stål (syrefast er en rustfri kvalitet) ligger godt over kobber i spenningspotensial. Når kobberet i tillegg er fortinnet kommer du enda nærmere alu. I tillegg er det som en annen skrev lenger opp at rustfritt er en dårlig leder sammenlignet med kobber. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
atvv Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) Skal man først mixe så er alu og 316 og anbefale. Eks, har du en alu tank og skal ha en ventil på den, så bruk syrefast 316,ikke en messing/kobber/nikkel, ventil. Og en ren syrefast kabelsko leder nok bedre en en fordervet irret kobling! Som etter en tid irrer helt av... Redigert 24.Februar.2011 av atvv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Jordingspunkt eller noe slikt du skal lage?? Kunne vært greit å høre bruksområdet? Kanskje du kan presse på en rustfri vire terminal eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Neida, det er en el.teinehaler som står på dekk. Dette er tydeligvis en ombygd startmotor eller noe slikt. Den har to åpene koblingspunkt, pluss og minus, de irrer så mye att dem nesten har forsvunnet, sikker en liten smygstrøm som går der. Skal overhale den nå så den er klar for sesongen, så jeg tror jeg må bygge den om litt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Dette er vel dømt å bli fuktig om det ikke er i beskyttet atmosfære, og når strøm står på vil du få overslag mellom +/- gjennom sjøvann og skitt. spørs om du ikke bare vil flytte problemet til det neste svakeste punkt (som hittil har vært kabelsko/kabelende ved å bruke syrefast, smygstrøm vil vel uannsett skape irr/tering en plass i ett slikt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Sett på nye kabelsko og saus dem inn med tykk Tectyl, så holder det noen år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 ER vel heller ikke optimalt mtp blanding av metaller.. har du syrefast(316) og feks aluminium så blir det raskt VELDIG galt. Når det gjelder blanding av materialer er vel syrefast, 316, og alu det beste av det værste.... Ikkje uvanlig blanding det... aluminiumskruer er så dårlige. Noko tips om kva som er mulig scenario siden dere skriver dette? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
skibsplast ohoi Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Jeg og trodde det var syrefast som gjaldt når man skulle bruke annet enn aluminium mot aluminium, men det gjelder kanskje andre regler når det skal brukes til strøm? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Biscaya Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Så vidt jeg husker er vel syrefast et av de metallene med høyest motstand. Det er ikke bare pga korrosjon at kabelsko vanligvis er i kobber... Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
SeaRaymond Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Syrefast er vel det som anbefales blandet med aluminium om en alikavel må ha innslag av annen legering. Som nevnt her, aluminum i skruer er svakt... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 I spenningsrekka er det ren alu som vises? Sjøvannsbestandig alu (f eks Al Mg 4,5 Mn) blir kanskje ikke helt det samme? Ren alu er jo ikke bra i forbindelse med sjø. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Hei Jeg kjenner ikke til noen syrefaste kabelsko, men jeg vil anbefale å rengjøre hele området skikkelig, koble til med vanlige kabelsko og bake det hele inn med tec-7 eller epoxy slik at bare de isolerte kablene stikker ut. Lag en form rundt koblingsområdet og fyll med guffe, gjerne et eggeglass eller noe lignende slik at det ikke får skarpe kanter. Vask godt med allslags lurium før du kobler slik at du er helt sikker på at alt saltet er vekk. Sitér dette innlegget Mons Link to post
atvv Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 ja jeg tror det blir noe slikt, bake det hele inn med epoxy, tec7 tror jeg kommer til og løsne. Hvilken sjappe kan ha skikkelig epoxy da ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Epoksykitt bør passe glimrende til dette. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Tec 7 eller sika holder godt hvis det er skikkelig rent under. Det lager ikke en skarp kant som kabelen kan brekkes mot slik epoxy gjør. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.