Jump to content

Oljeklassifikasjon


Per

Recommended Posts

Klassifiseringen er veldig grei. API-klassen for olje til dieselmotorer starter med C. Jo lenger ut i alfabetet neste bokstav er, jo bedre. CF er da bedre enn CD og erstatter denne.

 

Tilsvarende for bensinmotorer: Første bokstav er S. Jo lenger ut i alfabetet neste bokstav er, jo bedre. SG erstatter og er bedre enn SF. SH bedre enn SG osv.

 

Det er også verdt å merke seg at et mineralolje utmerket godt kan ha bedre spesifikasjoner enn en syntetisk olje.  Ting blir ikke nødvendigvis bedre med syntetisk, spesielt ikke hvis temperaturen i lufta er pluss 20 i steden for minus 20 grader.

 

Det blir derimot garantert dyrere med syntetisk olje. Noen ganger blir det faktisk dårligere også, da enkelte eldre motorer liker overgangen svært dårlig. Din TD70 er neppe en kandidat for helsyntetisk.

 

Hva er konklusjonen? Når du kjøper olje, glem merkelappen foran på kanna og konsentrer deg om spesifikasjonene på baksiden.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg i utgangspunktet Lotus, men egen erfaring sier noe annet.  Man må også ta hensyn til forskjellen mellom "lette" og "tunge" dieselmotorer

 

Når jeg hadde MD40, brukte jeg en oljekvalitet merket CF. Nå har jeg såkalte "tunge" dieselmotorer, (over 4,0 liter volum) og var i forbindelse med overgangen litt usikker på om jeg fortsatt kunne benytte samme oljen, fabrikantens (Perkins) krav er CD, så jeg tok kontakt med oljeselskapet. De sa at oljen kun var beregnet på "lette" dieselmotorer, jeg kunne bruke oljen, men det var grunn til å tro at slitasjen ville bli større enn om jeg anskaffet olje som var beregnet på "tung"motor. Jeg ville ikke merke forskjell på noen år, men de ville ikke anbefale bruk av oljen.  Siden mine motorer er gamle, og vanskelig kan erstattes da de har gått ut av produksjon, ble valget ble enkelt. Jeg måtte ha en annen olje. Etter endel søking etter et  billig alternativ kjøpte jeg Reginol olje (samme olje som selges på HydroTexaco, bare en annen kanne), til en meget billig penge.

 

Siden VP70 vel er en "tung" motor, volum over 4,0 liter, kan jeg anbefale Per å ta kontakt med Reginol Trading i Oslo, der får du en høykvalitets motorolje (i 20 liters kanner) som er ypperlig for din motor til en veldig gunstig pris.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takker for Reginol tips. Fant denne på hjemmesiden http://www.reginol.no/ :

 

[glow=red,2,300]Sjekk prisen..![/glow]    

Art.nr Varebeskrivelse

 1141 Traktor Spesial (STOU) SAE 10W30

Tilbudet varer ut februar 2003

Tilbudspris: kr. 10,80

Universalolje til tarktor og landbruksmaskiner, Velegnet til bruk på motorer også med turbolade, hydraulikk og transmisjoner med eller uten våte bremser. Oljen har meget god rensevne og gir effektiv smøring hele året. A.P.I.Service CE/SG og GL 4. CCMC D4/G2. MF: M1135/1139/1141/1144. JD: J20A, J27A, Case: MS 1206, 1207. Ford New Holland: M2C-86B, 134 B/C/D, 159 A/B/C, 121 A/B,41 A/B,48 A/B. I tillegg mange flere.  

Link to post
Share on other sites

Der lærte jeg noe nytt. Dette var nytt for meg, men du har jo fått rådet av de profesjonelle, så da stemmer det. En fin bieffekt er jo at den oljen motoren din ønsker tilfeldigvis også gjerne har den rimeligste prisen. Sånt klaffer ikke ofte.

 

En annen ting er at nesten uansett hvor man kjøper olje, så skal det mye til at den bare dekker API- CC og CD. Selv Biltemas billigste mineralolje til under 20 kroner literen har kvalitet API SJ/CF. Og vi vet jo hvor Biltema-oljen kommer fra  :cheers:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Interesant å lese at diesel motorer klassifiseres som tunge med volum over 4 liter.

 

Leser i VP verkstedmanualen at man ved å benytte SHPD (Super High Performance Diesel Oil) kan på en MD 70 motor utvide oljeskiftet til 400 timer istedenfor 200 som er normalt.

 

Vurderte selv SHPD olje men valgte å benytte standard da 20 liter SHPD olje pr. motor ikke fristet lommeboken.

 

Tanken var å utsette oljeskift til annenhvert år ved SHPD olje.

 

Noen som kjenner til hvorfor olje med slik betegnelse er av "superkvalitet"?.

 

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Selv Biltemas billigste mineralolje til under 20 kroner literen har kvalitet API SJ/CF. Og vi vet jo hvor Biltema-oljen kommer fra  :cheers:

 

Lotus

[/i]


 

 

Hei Lotus,, jeg vet ikke hvor Biltemaoljen kommer fra... kan du ikke fortelle til oss uinnvidde  :smiley:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Biltemas oljer? Leveres av et stort norsk oljeselskap (begynner på S)

 

Reginolpriser er uten mva og smøreoljeavgift.

 

Turbo 15-40 / 10-30 olje fra reginol er fortsatt kun en mineralolje. Den dekker inntil API CG

Med 18 kroner literen netto skulle det bli 485 kroner med mineraloljeavgift og merverdiavgift.

 

På Biltema kan man til sammenligning få 20 liter 10-40 mineralolje API-CF til kr. 399.

(eller 20 liter 10-30 til 379)

 

En 10-40 olje er jo dessuten mer tyntflytende enn 15-40 ved oppstart.

 

Med 150 motortimer i året er mitt førstevalg Biltema 10-40 mineralolje hver gang. (bruker båten kun i sommerhalvåret) (Reginol er sikkert veldig bra men 20 ganger lenger å kjøre.)

 

Flytegenskapene til en helsyntetisk er glimrende, men jeg kjører ikke snøskuter på Finnmarksvidda.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 20 liters dunk med mineralolje til min Volvo TD 70 hos Biltema som jeg fikk bekreftet fra Volvo-verksted var helt OK.

Da kan man jo skifte olje to ganger i stedet for en gang for samme pris. Ved hyppige oljeskift får man også renset motoren og ikke minst fjernet eventuelt kondensvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det at du har rimelig langt å kjøre Lotus, for å komme til Reginol.  Men, for de av dere som bor i Oslo området, eller ferdes her omkring fra tid til annen, vil jeg anbefale Reginol.  En ting er prisen som angis i prislisten, en helt annen ting er hva du må betale når du står hos Reginol, ser litt sorry ut over priser på båtutstyr etc., og pruter på en litt forsiktig måte. Da blir det billigere enn biltema for en bedre olje.  Husk også at de har billige batterier og frostvæske +++.

 

For ordens skyld, jeg har ingen tro på at Lotus jobber hos Biltema, på tross av at han stadig anbefaler firmaet. Jeg har sett årsaken til at han anbefaler firmaet, han ønsker bare at vi alle skal ha et så billig og bra båtliv som mulig.  På samme måte er det med meg i forhold til Reginol og dere andre.

 

Selv handler jeg i størst mulig grad hos Reginol (oljer, frostvæske og batterier), Malfix (det meste av alt i båtprodukter), og hos Malermestrenes Andelslag (Bunnstoff, maling, lakk etc. til engrospriser).  Da får jeg alltid de billigste prisene.  Jeg har forsøkt Biltema en gang i mellom, med litt blandet erfaring. Er man selektiv, går det sikkert bra.  Imidlertid synes jeg avdelingen på Alnabru, som jeg har vært i, har tildels dårlig utvalg innen båtutstyr. Mulig det er bedre andre steder.

 

Nå går det raskt til "Sjøen for Alle" på Lillestrøm, og etter det er det rake vegen til en ny herlig båtsommer. Håper ikke isen i Padda blir liggende til botimot mai som den gjorde for noen år siden. Da var det mange stressa båtfolk, og ikke minst Sørfonden selv, han var litt mannevond da. Men,.......... vinteren var vel tøffere den gang enn i år. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jobber ikke på Biltema nei  :cheers:

Biltema har mye dritt. Trøsten er at det er billig dritt. I tillegg har Biltema en del gode saker. Og det er fortsatt billig.

 

Biltema her en del rasende billige greier av middelmådig kvalitet. Man kan likevel kjøpe enkelte slike produkter hvis man kun skal bruke det en gang hvert skuddår. Eller bruke det og kaste det. Malepensel til 3,90 f.eks.

 

Blandt mine favoritter er olje, batterier, verktøy med 10 års garanti, polyestersilketauverk, polyestersparkel, aceton, støydempingsmatter og spraylakken for marinmotorer for å nevne litt båtrelaterte ting.

 

Det jeg liker dårlig er sevicen, at de ofte er utsolgt, at en del ting er så dårlig at de ikke engang fortjener 19,90 eller hva det måtte koste, samt at en del ting ikke er brukbare til det de er beregnet for. Det hjelper lite med sparelyspærer til 39,90 når de tar kvelden etter 3 uker.

 

Noen som har noe båtrelatert de kan abefale fra Biltema?

Noen som har noe man under ingen omstendighet burde finne på å kjøpe?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Brumle: Tja, kjøpte kulefendere der, fungerte bra de. Bakdelen var at det sto Biltema på de, navnet passer liksom ikke til båt synes jeg.
Går det ikke ann å rubbe det av med fint sandpapir eller litt stålull, eller er det støpt inn i selve plasten? Har tenkt litt på å kjøpe noen fendere hos Biltema selv.
Link to post
Share on other sites

Jeg var også veldig skeptisk til å kjøpe båtustyr hos Biltema, men alle båttingene jeg har kjøpt der har faktisk fungert bra så langt. Har kjøpt tau, en diger kulefender, kauser sjakler, sånne gummdingser til å tre inpå tauet m.m. Ikke hatt problemer med noe av det.

 

Er likvel litt skeptisk til ting som har med motor å gjøre. Tror heller ikke jeg ville kjøpt anker der, men jeg kan ikke begrunne det med annet en magefølelse.

Link to post
Share on other sites


Gerhard: Batdilla: Kan'ke jeg få noen fot av båten din a'?Jasså dilla, 3 fots-syken første vinteren?Gerhard
Gjett da! Utrolig at dama holder ut med meg. Jeg sluker alle båtmagasiner jeg kommer over i butikken. Enda så er abstinensene så store at jeg i tillegg kjøper alle båtannonsebladene og skummer de også - enda jeg slett ikke er på jakt etter båt akkurat nå. I tillegg er en tur nedom en aldeles tom båthavn obligatorisk nesten hver gang vi passerer.  :cheers:

 

Nei, får satse på Lotto'n slik at jeg slipper å kvitte meg med det jeg har for å få tak i noe større. Skal jo ikke bygge ned flåten heller da.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

hehe  batdilla  :cheers:  Kona lurte på om det var jeg som la inn innlegget ditt  :cheers:

 

Heldigvis ligger båten vår på vannet, så i stede for å dra til en tom båthavn drar vi til båten og starter opp en gang i uka hvis jeg får det som jeg vil...

I helgen var vi en tur og laget oss mat og koset oss, pussa litt og skjekket el. anlegget.  Vårt nye familiemedlem storkoser seg ombord allerede. ( 2 mnd)

 

Pjolterdilla,,  heheh

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...