Jump to content

Oljeklassifikasjon


Per

Recommended Posts

Bare en liten opplysning m.h.t. olje. De virkelig profesjonelle aktørene ikke bare rederier, men ogsa eiere av anleggsmaskiner bruker det som kalles olje røntgen. Dette er en prøve av motoroljen som sendes til analyse og resultatet forteller ikke bare om oljen må skiftes, men også mye om motorens tilstand. Det som ert interessant er at to tilsynelatende like motorer på lik olje har helt forskjellige skiftintervaller. Det er ikke så veldig interessant for fritidsbåbrukere, men poenget er at selv om man leser motormanualen, så kan noen trenge tidligere oljeskift og andre trenger oljeskift senere.

Jeg bytter olje en gang i året, på våren. Dette etter råd fra oljeleverandøren, kan nevne at et velkjent rederi  støøter seg i stor grad på hans råd.

Link to post
Share on other sites

Skiftet olje i går :wink: .. fant tilbud på Biltema lurer på om det var ca 300 kr. for en 20 liters dunk..  ekke dyrt det...  (mineral 10/40)

 

Oljeskift = vår altså er den nå vår..

 

(Var ute med en los i dag..  mye is i Trondheimsfjorden...... :rolleyes:  )

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Skiftet også ojle her om dagen :rolleyes:

 

Når det gjelder oljespesifikasjoner er jeg av den oppfattning at billig olje sikkert er "bra",

men hvis du skulle skifte blod ville du da hatt et billig produkt?

 

Nei olje skifter man som regel bare en gang i løpet av sesongen så det er vel ikke den største utgiftsposten i forbindelse med båthold.

 

 

Men hvis dere ønsker flre opplysninger om temaet så prøv denne linken.

 

http://www.invicta.no     bruker dette firmaet i jobbsammenheng.

 

Ha et hygglig og renslig oljeskift :wink:

 

Arne

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tror at jeg ville foretrukket en 15W-40 olje på en såpass gammel motor. 10W-30 blir veldig tynt, og kan gi problemer med å få opp oljetrykket m.m. Jeg bruker Texaco Ursa Super TD 15W-40 på min Ford-Sabb F4.144GR, etter anbefaling fra Sabb forhandleren. Brukte samme olja på den forrige båten med Sabb 2H. Han hadde sikkert anbefalt den samme til din også :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...