Jump to content

Båten min "klukker" har noen løst problemet før ?

Luna III

Recommended Posts

Mulig jeg er vàr, men jeg har problemer med å få sove når båten "klukker".

Jeg har hørt noen si at det er bare deilig, men jeg synes faktisk ikke det.

Har en Riviera 925 FB og har tenkt å gjøre noen forsøk med lydisolering, men hvis noen har funnet løsningen tidligere så trenger jo ikke jeg å prøve meg fram.

Klukkingen kommer jo fra småbølger mot "stegene" i skrogets baug.

Og bare så det er sagt, så anser jeg ikke ørepropper for å være noen god løsning.

Redigert av Luna III (see edit history)

Gammel soverpose, teppebit eller hva som helst som er mykt og kan bindes en/flere snor(er) i begge ender tres under båten og festes i relingen.

Noen har til og med laget et produkt. Du finner en tråd om det her fra tidligere. Søk på klukking", klukkelyder, klunke, klunking, osv.

Her en link fra båtplassen, bl.a. med ferdiglaget produkt:

Link

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Mange interresante svar her. Har kikket litt på linken det henvises til og det er mye der også.

Hadde i utgangspunktet tenk på noe som er varig. Altså noe man slapp å ta av og på båten.

Ser at noen foreslår å "sparkle" steglistene. Har noen prøvd dette? Tenker i tilfelle på bare et lite område i vannlinja. Så fort båten kommer i litt fart vil jo dette området komme over vannlinja og den tiltenkte effekten av steget vil vel bevares.

Hei, når vi overnatter ved kai, forsøker jeg å legge båten med hekken mot det vindraget som måtte være, eller om mulig på "rett side" av kaia. Her må det nevnes at vi i Nord-Norge stort sett fortøyer longside på godt norsk . Dersom sola og litt småklukking trekker i hver sin retning, vinner sola.

Bra AileenII.

Humor er alltid bra å ha.

Ellers så vil jeg si at vi sjelden ligger i havn/gjestehavn og min erfaring er at vinden snur på seg til tider og jaggu skal man planlegge godt og være heldig med landfeste og dreggfeste hvis man skal unngå morgenbrisbølger mot skroget. :rolleyes: Og ja, det er minst bølger på land, det vet jeg og derfor var heller ikke det spørsmålet. :confused: Så takk til alle dere som forsto spørsmålet og kom med tips. :cheers: Og hvis noen er i tvil :rolleyes: det er ikke noe problem nå som båten ligger på land og havna er full av is. :giggle:

Skjønner at det finnes folk som sover dårlig med lyder rundt seg. Synd at man ikke kan venne seg til dette. Den eneste lyden vi kan høre hos oss er en fender som kan gnisse. Den forteller oss at den gjør jobben mellom skrog og brygge. Mao en god lyd.

Klukking burde være sovemedisin en båtmann.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Skjønner at det finnes folk som sover dårlig med lyder rundt seg. Synd at man ikke kan venne seg til dette. Den eneste lyden vi kan høre hos oss er en fender som kan gnisse. Den forteller oss at den gjør jobben mellom skrog og brygge. Mao en god lyd.

Klukking burde være sovemedisin en båtmann.

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

Har også et problem med klokking.Spesielt i actercabin for meg er det ikke et problem men min kone må sove med ørepropper :-).Har et stål skråg noen ganger kan det bli litt intens klokking .Må finne på noe og få dempet det , så det blir bedre for min kone og min elste datter. siden det plager dem.Den guffa som er og sprøte på så fin ut den har jeg tru på.

Jeg har malt på "lyddempingsmasse" fra Maritim, denne hjelper mot lyd. Denne heter Noxudol 3100, har delenummer 13480-60, for 4.6kg.

Fikk ikke noe treff på Maritim på dette produktet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Som sagt er det å få kjøpt den pølsa du henger ut rundt båten ( Baltic gutta kjøper mye av den :giggle: ) ,også noe som er lettere om det kun er i forpiggen problemet ligger.Det er jo å isolere ,da kan du bruk det meste vil jeg mene.Men platene som Maritim selger burde gjøre jobben,svarte tynne plater til en ok pris (ca 59- pr stk )-Ligner på liggeunderlag ,med lim på ene siden.

Ikke vansklig å forstå at det kan irritere , kansje mest for folk som ikke er vant til båt fra dem er små.I vår båt klukker det å holder på i baugen,men hører det knapt da det er kun musikk i mine ører.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

godt å høre at andre også kan plages av klukking. For endel år tilbake hadde jeg en Scand Baltic og den ødela hele båtlivet, med sin utforming i hekken. Den kanten tok jeg sika og glattet ut og vi fikk sove. Plattformen var det verre med. Ble solgt til fordel for Nimbus :-)

På en annen tidligere båt isolerte vi med noen sorte matter noe ala porolon. La først slike hardere (husker ikke navn) også de mykere over der i 2 lag. lyden ble da svakere og "mykere", altså ikke så intenst som det kan bli.

I vår Sea Ray, som er isolert helt ned er ikke problemet der.

Altså, prøv med litt isolasjon og jeg tror du får sove. :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...