Jump to content

Ukurante båter?


wutech

Recommended Posts

Hei,

 

har fulgt med på finn.no i lang tid nå, og det er flere båter som blir lagt ut flere ganger før de sansynligvis blir solgt. Men denne, ser ut til å stå:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=18530474

 

Ser jo ut som en fin og praktisk båt. Noen er kanskje skeptiske til to D3motorer, men hva er det ellers som gjør at selgeren har redusert prisen sin med 125.000,- og at båten fremdeles står usolgt?

 

-E-

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si hva årsaken er.

Men legger du til 10% prisstigning pr år, er det ikke sikkert at båten kostet stort over 500 000 for 6 år siden. Ser at Karnic produseres i Kypros, uten at det trenger å bety noe.

Båt er for mange en investering, Hva andrehåndsprisen er, er viktig. Ikke det at du skal planlegge å selge båten når du kjøper den, men når du skal selge, er det greit å ha en båt som står deg i verdi, og som er lettsolgt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Siden du spør ville jeg tippet på utseende, farge og ujent (for de fleste) merke?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Siden du spør ville jeg tippet på utseende, farge og ujent (for de fleste) merke?

 

Ser dette, men på en annen side begynner prisen å komme ned på nivå med Bayliner og flere andre amerikanske merker... Men nå har vel de bedre bofasiliteter enn denne - og dermed treffer barnefamilier bedre.

Link to post
Share on other sites

Båt er for mange en investering, Hva andrehåndsprisen er, er viktig. Ikke det at du skal planlegge å selge båten når du kjøper den..

 

De færreste kjøper vel verken bil, båt eller andre "leketøy" for å så ha de resten av livet. Så kanskje bør en derfor være opptatt av nettopp hvor lett det er å selge.

 

Nå kjenner ikke jeg selger'n av den akutelle Karnic'en - og jeg har kun vært ombord i lillebroren på 20 og noen fot som jeg syns var en kjekk båt. Men jeg skal innrømme at det som skremmer meg mest med denne, uten å ha vært ombord (for jeg er på leting etter båt) er at den mest trolig blir like tung å selge også for neste eier, med mindre prisen er så lav at den kjøpergruppen som ikke er opptatt av merker, finish og status kommer til.

Link to post
Share on other sites

Dette viser med all tydelighet markedets knusende dom så skal man kjøpe en ukurant båt så bør det være bruktbåt, ikke en ny! Å ikke vurdere hvordan det vil være å selge en båt man skal kjøpe er i mine øyne litt "uansvarlig" da man i praksis vel vet at det ikke er et spørsmål om "om", men "når"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes dette med prisetting rundt ukurant båter er vanskelig, nettopp fordi det er lite eller ingen sammenligningsgrunnlag. En annen sak er at en ukurant båt kan falle i interresse for noe og falle helt igjennom hos andre. Det er jo evt. potensielle kjøpere som til syvende og sist speiler hva en kan forvente å få for ett objekt. Angående annonsen trådstartr linker til syntes jeg det later til å kunne være ett meget bra kjøp.

 

Jeg har selv en ukurant båt, har lekt meg litt på finn for å lage til en annonse som kan være aktuell å publisere dersom jeg skulle bestemme meg for å selge eller prøve å selge. Saken er den at jeg er redd prisen ville blitt alt for lav iforhold til hva jeg mener den gir av bruksverdi (tanke på alder, fasiliteter, sikkerhet, og at det kan være kjekt å ha en båt ikke hvermansen har). Får meg derfor ikke helt til å prøve med å annonsere. Jeg er godt tilfreds med båten, men kunne tenke meg en litt mer lukket versjon i samme segmentet. Tanken på ombygging til lukket båt har streifet meg, men vil det straffe seg den dagen den skal selges, eller er den alikavel så ukurant at det vil gi liten eller ingen innvirkning?

 

Så kjære baatplassenmedlemmer, hva mener dere utfra denne annonsen at forventet markedspris kan være?

 

Finnkode: 23729722

Link to post
Share on other sites

500 timer på to bruksår viser at du har hatt glede av båten :thumbsup:

Hva om du tar det du betalte i 2009 og trekker 10-15 % for hvert år. Er du komfortabel med denne prisen prøver du det, om ikke går du opp eller ned. Det forsøket koster deg er annonseprisen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Neida, ingen som får pepper for dette, saken er den at jeg gjerne ønsker utspill fra andre hva de tenker, som sagt er det vanskelig å sette en pris på ukurant produkt, og mye avhenger å treffe på "riktige" person for salg. Blir prisen satt for høyt mister en oppmerksomhet på produktet og setter en for lavt kan det samme skje, eller at en faktisk selger for "billig". Ser det hittil anslås mye i samme bane som jeg selv antok, og da er det dette med bruksverdi som igjen kommer på banen for min del...

 

Joda, bruker båten mye, og gjør det med god følelse, viktig å få "ryddet" opp så mye som mulig av reklamasjoner og slikt på motor på "tidlig" tidspunkt, for oss som kjenner til problematikken rundt dette. Tror også heller det er lite bruk som tar knekken på en båtmotor fremfor mye bruk, dersom utstyret brukes riktig.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte 395.000 som annonsepris burde trekke interesse.

 

Selv om denne prisantydningen helt sikkert oppleves som lav både for eiern av Scandinavian og Karnicen, så tror jeg du er inne på noe Muche.

 

Når en båt i størrelseorden 25fot med innenbords diesel tipper under 400" så møter en en kjøpergruppe med helt andre krav til finish, utførelse og tekniske løsninger enn de som ser på en båt til 600".

 

Et annet eksempel på en noe ukurrant båt er Balt 750. Titek i Trondheim har hatt en slik stående for salg for kunde siden i høst, til 460.000,- og båten står. Hadde prisen tippa like under 400" så tror jeg den hadde vært attraktiv for langt flere kjøpere.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26140448

Link to post
Share on other sites

Denne Karnicen er vel mer reelt 25-26fot.

Men det er uansett smalt, er det ikke?

 

Til SeaRaymond Når det gjelder bruksverdi for deg, er det ingen andre enn deg selv som kan verdsette denne, men siden du vurdere å selge, er det vel fordi behovet har endret seg, og da endrer vel bruksverdien seg også :wink:

Tror det er enkelte medlemmer på dette forumet som kaller dette fenomenet trefotssyken :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Men det er uansett smalt, er det ikke?

Min daycruiser på 23 fot er 250 bred og det synes jeg er bredt nok.. så vil vel egentlig ikke tro at 259 på en 25/26 foter er så veldig smalt egentlig.. Men hvis du søker på båter i den størrelsen på finn, så vil du se hvordan bredden er i forhold til andre..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Vurderer egentlig ikke å selge, det eneste er at jeg kunne tenkt meg en lukket båt med stor takluke/åpningsvinduer, mer vestlandsbåt om du vil, bruker båten endel i transport til og fra arbeid også og gjerne året rundt. Siden jeg nevner dette med bruksverdi, har det seg slik at om jeg søker i samme kategori og prisklasse en kanskje kan tro og få får denne, ville jeg ikke byttet. Men kanskje båtene på finn generellt er overpriset??

Link to post
Share on other sites

Men hvis du søker på båter i den størrelsen på finn, så vil du se hvordan bredden er i forhold til andre..

 

Nå er denne båten i annonse oppgitt til lengde 29 fot eller 8,7 meter.

Uansett synes jeg at båten ser trang ut, men det er kanskje jeg som er for feit. :lol:

Tror ikke man bør være mange cm over 160 om man skal få plass til beina heller.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

men aldri en båt igjen uten dollbord.

 

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor så mange kjøper båt uten ! Ser trenden hos Skipsplast også nå.. går bort fra dollbord... Ikke bra ! Man får sikker bredere plass innvendig, men håpløst når det regner og man ligger på dregg..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...