Jump to content

Ukurante båter?

wutech

Recommended Posts

searaymond: Branfakkel, men jeg tror nok din båt kommer langt bak i leksa for mange når de skal kjøpe seg ny båt. Mitt "wild guess på denne båten måtte sådan være rundt 300k.

Ikke det at båten ikker er verdt mer, men tror nok du vil slite med å få mer på bruktmarkedet....

Hæ... fisken skal vel i bøtta, ikke oppi båten ! Dette må vi snakke om !!!

Tror vi snakker forskjellig fiske, ikke all fisken får plass i en bøtte :lol:

Ikke at jeg skal skryte på meg at jeg har landet så stor lange som på bildet, men litt større enn østlandstorsk er det nok :giggle:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du sier noe der. Kanskje fiske etter monsterlange i Skarnsundet. Men jeg synes kvit skai og alt interiør i kvitt passer dårlig med fiske. Hadde en Skibsplast 600 med kvite skaiputer og teppegulv. Ikke enkelt å lande en fisk i den uten søl.

Oj, den hadde vært morsom å dradd opp! Men det er vel litt råflott å kjøpe seg en båt til halv mill bare for å fiske i Skarnsundet :-) Nå har vel de fleste hvitglassfiber i dagen, men ser absolutt at hvit skai ikke er det mest attraktive kombinert med blodsøl.

Ikke det at båten ikker er verdt mer, men tror nok du vil slite med å få mer på bruktmarkedet....

Mulig, mulig, antagelig derfor jeg ikke gidder å prøve å annonsere heller, får ønsker selvsagt en etter mitt syn "skapelig" pris, da bruksverdien for meg er langt høyere en ditt antatte prisestimat. Hva mener du jeg skulle byttet denne mot på finn av pris 300.000,-? Heller en ukurant funksjonibel båt som ikke har 30-40 år på ryggenen, en en 30 fot snekke med toppfart 10 knop eller "tilsvarende" båt som min egen med 500 hk bensiner som drar med seg en gjennomsnitt månedsinntekt hver gang en vrir om tenningsnøkkelen... :rolleyes:

tenker litt over det med kurant / ukurant

hvem og på vilket grunnlag skal dette bestemmes

en båt som er ukurant i Norge kan være det motsatte i Finland

kjøpte min første båt i 1979 og har pr dato ikke kommet lenger enn til nr 4.

har fra barnsben ( oppvokst i vannkanten) vært mer enn mye båtinteressert , har lest

1000-vis av båtblader og vært på omtrent alle båt utstillinger i Oslo området siden 1979.

Ramser opp alt dette for å konkludere med at jeg egentlig vet omtrent ingenting om andre båter,

enn de jeg selv har eid og litt om de i min nærmeste vennekrets sine.

Tester i blader der de teller køyer , ser på doen og byssa, bryr jeg meg ingenting om.

Men dersom jeg skal handle båt igjen - skal den prøves skikkelig på sjøen først,

og deretter kan det tas en liten vurdering om den ev. er kurant i de uvitendes øyne .

Min tanke rundt kurant er om den er av velkjent fabrikat med betydelig produksjon og utbredelse innen sitt marked, og kanskje atpåtil bør den ha ett velronomert (mulig stavefeil her gitt?..) rykte for å være en bra båt. Da er det vel en kurant båt som holder seg godt i pris og er forholdsvis lettsolgt.

Et annet eksempel på en noe ukurrant båt er Balt 750. Titek i Trondheim har hatt en slik stående for salg for kunde siden i høst, til 460.000,- og båten står. Hadde prisen tippa like under 400" så tror jeg den hadde vært attraktiv for langt flere kjøpere.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26140448

Det største problemet med den båten som forøvrig såg grei ut etter mitt syn er at den virker noe undermotorisert i mine øyner, maksfart på 25 knop (ja tror mange legger på 1 og 2 knop i annonsene) betyr at den kan bli tung å få på plan med endel passajerer og feriepakk. En forventer å kunne marsje med høyere fart en 20 knop på en slik båt. Men billig i drift er den sikkert under gunstige forhold :thumbsup:

Searaymond:

Var ikke meningen å være frekk ang din båt. Men tipper at det er mange som heller dupper på en slik en, enn din i prisklassen vi snakker om: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26444028

Jeg mener dette om båtmarkedet generelt:

1: Bruktmarkedet og nymarkedet for den saks skyld er et særdeles kunstig marked. Båter kan lett bli 40-50 år gamle(Det er bare å ta en titt på finn det), og de framstår fortsatt som brukbare båter, så lenge de er tatt vare på. Båt er et luksusgode(til en viss grad), og markedet vil følgelig være begrenset. Det er også særdeles konjunkturavhengig, og vil følge folks økonomi tett.

2: Båt er et gode som bruker særdeles masse drivstoff i mange tilfeller. Men en ekspanderende oljepris så vil forbrukermønsteret allokeres mot båter som er særdeles rimelig i drift. Dette så være, snekker og seilbåter. Mange som hadde vært i "ditt segment" tidligere vil se på andre muligheter.

3: Ukurant båt som du har vil være de som sliter maks. Folk er usikre på annenhåndsverdi, byggekvalitet og design. Dette krydret med at mer kurante båter lider av punkt 1 og 2.

Personlig mener jeg at bruktmarkedet for båter som "super litt" drivstoff, har en betyelig verdi, og ikke er kurant vil framstå som dødt i tiden forover(ny markedet også for den saks skyld).

Searaymond:

Var ikke meningen å være frekk ang din båt. Men tipper at det er mange som heller dupper på en slik en, enn din i prisklassen vi snakker om: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26444028

Mulig, mulig, om en skal se på det med kurant og ikke igjen. Men jeg mener da min har langt mer innhold en en Scand dynamic 7600 (kjenner båten) Faktisk er den nok mer i rettning Scand dynamic 9200 med tanke på innhold og reelle fysiske størrelser. Scand dynamic 7600 vesentlige forskjell kontra min båt er mangel av fast oppredde køyeplass for 2-3 (stikkøye 160x190), samt ett bad der en kan dusje seg. Disse 2 tingene er såpass avgjørende at jeg mener å sammenligne mot Scand dynamic 7600 blir feil. Isåfall om en har tenkt å feriere/overnatte en del. En ting som iallefall er sikkert er at våres famile på 2 voksne og 4 åring ikke hadde reist 14 dager på ferie i en Scand dynamic 7600. Videre, selv om Scand er kjent for bra sjøegenskaper, tror jeg den kommer for kort mot min båt med tørrvekt på 3700 kg, 4100 kg med fulle vann og drivstofftanker. Men klart, alt avhengig av hva tenkt bruk er. Dra vannski 30-50 timer om sommeren, eller reise på båtferie med timetall 200-300 i sesong på motor.

Kan ikke begripe at det er så masse mennesker som har så god råd til dyre båter

Akkurat som jeg ikke kan fatte hvordan folk gidder og bruke flere mill på ei koie oppe på vidda hvor det enten er kaldt og jæ... eller fullt av mygg og annen f.. skap.

Alle har sine prioriteringer.. og godt er det :flag_bp:

Ang ukurante båter.. leste et "gammelt" båtmagasin her om dagen mens jeg satt på "kontoret"..

En stakkars mann som hadde kjøpt en flere og 40 forts flytebrygge som var made in china.. båten fikk jo slakt og var ikke ce godkjent.. altfor tung.. elendig kvalitet etc.. den anbefalligen eier fikk av båtmagasinet var og selge de 2 yanmarene som sto i og skrape resten.. snakk om og kaste 2,5 mill ut av vinduet..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Kan ikke begripe at det er så masse mennesker som har så god råd til dyre båter,?Hadde ikke klart å slappet av i så dyr båt, greit å kunne dunke litt før man for skade på tusenvis.

Enig, og som nevnt tidligere i min kjappa analyse, så tror jeg at en stagnasjon i velferden i Norge vil medføre mindre higen etter fete båter, og fet belåning.

Akkurat som jeg ikke kan fatte hvordan folk gidder og bruke flere mill på ei koie oppe på vidda hvor det enten er kaldt og jæ... eller fullt av mygg og annen f.. skap.Alle har sine prioriteringer.. og godt er det :flag_bp:Ang ukurante båter.. leste et "gammelt" båtmagasin her om dagen mens jeg satt på "kontoret"..En stakkars mann som hadde kjøpt en flere og 40 forts flytebrygge som var made in china.. båten fikk jo slakt og var ikke ce godkjent.. altfor tung.. elendig kvalitet etc.. den anbefalligen eier fikk av båtmagasinet var og selge de 2 yanmarene som sto i og skrape resten.. snakk om og kaste 2,5 mill ut av vinduet..

En god def. på ukurant båt:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...