skibsplast ohoi Startet 26.Februar.2011 Del på Facebook Startet 26.Februar.2011 Det antydes bensinpriser på nærmere 15 kr literen, og dette vil vel gi en farget dieselpris på nærmere 10 kroner. Vil dette påvirke dit valg av ny båt? Overgang fra hurtiggående til saktegående eller fra dieseldrevet halvplaner til seilbåt? Vil du la båten ligge mer i ro med slike priser, eller har drivstoffprisen liten betydning for ditt båtbruk? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Fjellbonden Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Nei, jeg fortsetter hit og dit i 6 kn. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 skrev noe om dette under "ukurant båt". Jeg tror definitivt det vil påvirke markedet....En båt kan kjapt bruke 60-70l på full gass iløpet av en time...Samme som en bil bruker på 5-6 timers kjøring:)(ihh tatt en tørst båt 0g bil:) Folk vil prioritere primærbehovene, og det er transport på land:) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 (redigert) Med tanke på vårt båtbruk som ofte blir ca 400-500nm utseilt distanse iløpet av sommeren så utgjør økningen for vår del 3000.- kr HVIS vi går for full marsjfart i HELE den utseilte distansen.. noe vi absolutt ikke gjør da høy martsfart kanskje utgjør bare 20% av utseilt distanse.. så nei det påvirker overhodet ikke vårt båtbruk.. Dette er da i en båt med dobbel inst med 2X 230 hk til rådighet.. Muligheten for og kunne marsje i 27-30 er verdt hver eneste krone... Diesel utgjør INGEN kostnad i båtregnskapet i forhold til vedlikehold,båtplass,forsikring,Øl,grillmat og kos Redigert 26.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Figaro Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Man kan jo håpe at det vil føre til flere deplasementbåter med en fornuftig motorstørrelse, på bekostning av "halvplogere" Mindre stress, fart og hekksjø Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
skibsplast ohoi Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Folk vil prioritere primærbehovene, og det er transport på land:) For meg går båtlivet under basale behov. Kjører heller bil til 100 000 og båt til 500 000 enn motsatt. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
andk Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 viste at noen kom til å dra den:) Tror nok ikke du er representativ for den gemene hop i Norge... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Før den båten jeg nå har, har jeg hatt 2 sea ray'er med henholdsvis bensiner med maksforbruk 65 og 95 liter i timen. Dette ble for dyrt etter mine prioriteringer, som liker å bruke fritidsbåt over gjennomsnittet. Låg på ca 150 timer i sesongen, og bensinutgift ble fort 35.000,- Det gjorde vondt hver gang tanken skulle fylles, og til tross for 200 liters tank ble det ofte. Da jeg fikk fatt på nåhverende båt ble båtlivet ett helt annet, fikk avslappede skuldre og teller ikke kroner når en fyller, jeg tok i bruk båten januar 2009, da kunne en grei å få diesel ned mot 5,50,- her på vestlandet. Det var "gøy" å fylle, ingen bekymring for forbruk, og bruker båten slik en vil. Det sies her nå at vi kan vente oss avgiftfri dieselpris på rundt 10.00,-. Og om det ikke blir verre en det... er vi jo der allerde snart, rundt 8.50,- på vestlandet nå for tia. Bruker fortsatt båten ukritisk med tanke på drivstoffutgift, men klart det begynner jo og dra seg litt mer til når en nærmer seg det bensinen kostet for ett par år siden når jeg konventerte. Heldigvis er fortsatt dieselmaskinen gjerrigere på dråpene, så drivstoffutgift vil alltid gå dieselmotorens favør, såleneg dieselen ikke blir betydelig dyrere en bensin. Bruker som sagt båt mye og liker friheten med å ikke bekymre seg over forbruk. Tanken er der å gå opp noen få fot i størrelse, og en mer lukket båt. Men ser forbruket da fort dobbler seg om man skal ha samme fartsresurrser, og da vil det igjen påvike bruksmønsteret. I dag ligger jeg på ca 250 motortimer i året med snittforbruk 14 liter i timen = 28.000,-. Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 22 snekke og 10 sabb,så jeg vet ikke hva dieselen skulle kostet pr liter hvis det skulle bety noe for mitt båtliv! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 For meg går båtlivet under basale behov. Kjører heller bil til 100 000 og båt til 500 000 enn motsatt. Tiltredes.. bil er kun et redskap for og frakte oss rundt.. og et tapsprosjekt uten endestykke.. men må alltid ha biler med over snittet av krefter.. om den er dyr og kjøre med??? neida bare 1,7 på mila Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Key Freak Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Svaret mitt er nei. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
"Mathilde" Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Svaret på trådstarters spørsmål blir for min del NEI. Fordelen med seilbåt er at drivstoffkostnader nærmest er et ikketema. Tror kanskje flere konverterer til seilbåt om literprisen holder seg på høyt nivå Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 For min del er det været som avgjør bruk av båten, ikke dieselpris. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
olpi Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Enig. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Nei, vi seiler. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Vi kjører 80-100 timer i året. Forbruk ca 120 liter i timen på marsjfart 28 knop. Mye høyere dieselpriser kan endre forbruksmønsteret. Dog skal den ganske mye opp. Vi er allerede vant til priser mellom 8 og 9 kroner i Norge. I Sverige fylte jeg en gang til 14,95 sek/liter. Jeg har erfart at dieselprisene kan prutes ettersom vi fyller mye hver gang. Ofte fårjeg 50 øre rabatt per liter. Vi er også bevisste på hvor vi fyller. Vi går ofte inn i Sverige med fulle tanker og ut av Sverige med ganske tomme tanker. Kjekt med dieselfylling rundt Skjærhalden Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 For min del bruker jeg de pengene jeg har til "overs" etter andre familiære ting er betalt.... Lite penger=lite kjøring. Drivstoff er det dyreste i mitt båthold,og faktisk det eneste jeg ikke kan kjøpe billig eller lage selv.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Vidar B Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Med 120 liter i marsfart og en dieselpris på 15 kr snakker vi om 1800 kr i drivstoff-kostnader pr time! Dette blir ett lite ran i lommeboka!! Selv med 9 kr pr liter blir det 1080 kr pr time. Nå vil jo gjennomsnittet pr time bli vesentlig lavere enn 120 liter, så la oss si at et gjennomsnitt på 40 liter er realistisk. Kostnad pr time blir da kun 600 kr ved 15 kr pr liter. Årskostnaden blir 90*600= 54000 kr. Enhver kan vel være enig i at det begynner å bli vel dyrt. Med høyere og høyere drivstoff-utgifter begynner man å endre adferd, og det forundrer meg ikke om det blir mye snekke fart på store planende båter til sommeren hvis prisen blir opp mot 15 kr. Jeg byttet til seilbåt for 3 år siden blandt annet på grunn av drivstoff-utgiftene og for mitt vedkommende ser jeg at jeg valgte rett. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 (redigert) Nidelven vår bruker ca 7-8 liter i snitt pr time og vi ligger i år på 100 timer. Vil nok ikke påvirke så mye, nei. Utover dette skal jeg innrømme at forbruk på 30-40 liter pr time er noe av det som hindrer meg i å skifte båttype; og heller vende tilbake til snekka/halvplaneren. Trives i 10 knop, eller deromkring, men dette er et personlig synspunkt, selvsagt. Prioriteringer og utgifter slår svært ulikt ut! Kanskje gir høyere drivstoffpriser en renessanse for snekkene; ikke vet jeg. Skal iallefall ikke måtte tenke på drivstofforbruk når en skal kose seg på sjøen; da må en heller bytte båt. Redigert 26.Februar.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Nonsense Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Tja, ikke den store utgiften på båten min. Dog er det en sikker måte å få opp kostnadsnivå, inflasjon og etterhvert rentekarusellen. Siden nesten all handel i dag er basert på billig transport. Så kanskje påvirker det båtlivet i tredje runde. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Det skjønner jeg godt, Vidar B. Jeg har aldri brukt så mye som 120 liter - på en hel sesong Selv om jeg i fjor var tett opp til med 110 liter diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Jeg byttet til seilbåt for 3 år siden blandt annet på grunn av drivstoff-utgiftene og for mitt vedkommende ser jeg at jeg valgte rett. På kort sikt kan nok dette være et bra valg, men over tid vil jo seilduken også øke i pris. Likeså produksjonen av plastbåter og alt som produseres med bakgrunn i råolje. Enn så lenge får vi nyte seilbåtens egenskaper... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Siden Sthans har jeg brukt 600ltr. Inkl 250ltr til Dieselvarmeren i vinter. Økte priser vil ikke forandre på mitt bruksmønster. tusler rundt i min behaglige marsfart på 7-7.5knop. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mouche Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Selv til de priser som antydes så er vel både bensin og diesel billigere enn for ti år siden når man hensyntar lønnsutvikling og kjøpekraft? Hele greia er vel bare en forsmak på sommerens agurknytt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Jeg kommer til å bruke båten akkuart like lite / mye uavhengig av pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.