Jump to content

Vil høye drivstoffpriser påvirke båtlivet ditt?


skibsplast ohoi

Recommended Posts

For noen så er mat ensbetydende med cognag, vin og ciagrer så det er tydelig at folk går på forskjellige dietter!

 

Du siktet sikkert til meg regner jeg med å i så måte traff du spikeren på hodet :lol:

 

Jeg blir nok nødt til på et tidspunkt Mouche å få deg opp fra din koselig hytte før du sovner hen og invitere deg inn i de riktige gemakker på de riktige steder internasjonalt, helst på noe sørligere breddegrader enn i skrivende stund. :lol:

 

Så lenge driftsoffprisen er lavere enn Remy Martin xxo er jeg såre fornøyd. :lol:

 

Legger samtidig til i all beskjedenhet at de som tror drifstoffpriser påvirker båtlivets glede har misforstått totalt. Høyere priser, flere ledige plasser, meget enkelt regnestykke. :drink::thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er få som melder at drivstoffprisene påvirker båtlivet nevneverdig, men vi er kanskje ikke et representativ utvalg av folket. Uansett, jeg har flere omgangsvenner som vil endre båtbruken. En har solgt til fordel for hytte på fjellet. En er i tvil om han skal kjøpe helplaner med innenbords diesel eller med utenbords bensin.(150 til 250 hk) Og en sier han vil bruke bensin båten like mye som før.

Med tanke på dieselavgifts diskusjonen for en stund siden, var det overraskende få som lar seg påvirke av drivstoffprisene :sailing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir nok nødt til på et tidspunkt Mouche å få deg opp fra din koselig hytte før du sovner hen og invitere deg inn i de riktige gemakker på de riktige steder internasjonalt, helst på noe sørligere breddegrader enn i skrivende stund. :lol:

 

Vel, i skrivende stund er det tre dager til jeg sitter på flyet på vei til Kreta for å kjøpe et hus så der traff du spikeren!

 

Forøvrig tilbringer jeg natten under min bløte dyne, godt sovende og sikkert også lett snorkende. Du burde prøve det en gang?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare på det, men jeg tror konklusjonen er at innenfor visse grenser er båtbruken relativt lite påvirket av drivstoffprisen. Drivstoffprisene har vel egentlig steget i takt med andre varer. Betalte 5 kr literen for bensin i 82 og tente ca 50 kr timen. I dag grøsser vi over bensinpris på 15kr literen, med de fleste av oss tjener vel mer enn 150 pr time. Årslønn ca 283 000

 

Skulle bensinprisen ha det samme forhold til timelønn som i 1982 skulle jeg ha betalt mellom 25 og 30 kr literen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Og hvor mye glass?

En god båtbygger har en glassprosent på 45% til 55%. En elendig båtbygger ligger på rundt 35% eller dårligere.

 

(ja hun er notorisk sjøsyk og blir satt ut av selv den minste krusning) og av den grunn så er lakenbalje HELT UTELUKKET.

Misforstått. Seilbåten har særdeles rolige bevegelser.

Link to post
Share on other sites

Skulle bensinprisen ha det samme forhold til timelønn som i 1982 skulle jeg ha betalt mellom 25 og 30 kr literen.

 

 

....og så da? Har dette medført endringer i bruksmøsteret hos folk flest at prisen i dag er nær 1/3 av hva den var i 1982? Bruker folk båtene mere i dag? Har folk større båter med kraftigere motorer som sluker mer drivstoff?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvor mye ville båtbruken/motorbruken ØKT dersom drivstoffprisene ble halvert?

 

For oss ingen ting.. vi bruker båten akkuratt så mye vi vil uannsett.. Som sagt drivstoff til halv eller hel pris skal aldrig få knekke vår sjelefred og kos ved og være til sjøs.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er tiden til rådighet som begrenser båtbruken, men trenger ikke gå langt bare helgen tilbringes ombord...

Hvorfor skal prisen bli så høy ? Prisen pr fat var vel opp i 140,- dollar i 2008. Nå er den litt over 100,- og pumpeprisen er vel omtrent den samme som den gang....blir vi lurt ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det har vært min tanke også. Noen kroner opp er vel ikke noe å skrike for.

 

 

 

Husk at kostnadene for å bo har økt betraktelig de siste ti årene. slik at gjenværende inntekt for å dekke drivstoff og andre kostnader er redusert. (her er det mange hvis, om og men)..

 

Har nok en sterk magefølelese på at gjennomsnittet lar økte drivstoff priser påvirke valg av båt/motor/driftstimer...

Link to post
Share on other sites

Det som går igjen er imidlertid at de skal på flere sydenturer i stedet for båtliv.

 

Flott miljøtiltak, disse miljøavgiftene.

 

Her treffer du spikern.. jeg er også kjent med flere som trapper opp sydenreisene sine betraktlig som følge av salg av båt.. 3 til 4 turer pr år er ikke unormalt hos flere bekjente..

 

Undres om forurensingen økes som følge av dette.. Norge AS skrur opp prisene til all time high med miljø som grunnlag mange ganger.. og hva gjør ola dunk da.. jo øker frekvensene til billige ferier utenlands :giggle:

 

Pengene vi bruker blir lagt igjen utenlands isteden da det blir for dyrt og feriere her hjemme.. smart?? :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Flott miljøtiltak, disse miljøavgiftene.

 

Sist jeg kikket etter hadde ikke prisen på Brent blend eller West Texas Intermediate noe som helst med miljøavgifter å gjøre. Det har imidlertid litt med Khaddafi å gjøre. Men det blir kanskje litt vanskelig.

 

Det blir litt som Tuppen og Lillemor dette her. Du får ikke lov å skl på kjellerlemmen.

 

Blir jeg tvunget til å tenke gjennom eget bidrag til råvarebruk eller dersom jeg blir nødt til å ta ansvar for egen miljøbelastning, ja så tar jeg en sydentur til.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen nasjon i hele verden som vil tjene like mye som Norge når prisene går gjennom taket.

 

Og det er ingen andre i hele verden som kommer til å være nødt til å betale like mye som nordmenn for drivstoff når dette skjer.

 

Det er heller ingen andre enn nordmenn ansatt eller med eierforhold i privat sektor som kommer til å få like nedsatt konkurranseevne når dette skjer.

 

For min del er svaret nei, det kommer ikke til å påvirke båtlivet mitt. Men som en av få her inne, tror jeg faktisk at jeg er i stand til å se realistisk på konsekvensene andre steder i samfunnet.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

som liten ble jeg alltid tatt med på turer til utlandet, gjerne flere ganger i året, men satte likevel mere pris på å tusle rundt med 7,5 hk i fjorden utenfor hytta, som voksen setter jeg fortsatt mere pris på å kunne ta båten ut en tur etter jobben, gjerne ta med laptop og bare legge meg i middagsbukta og jobbe eller bare ta en liten runde i oslofjorden, når ferien kommer kjører jeg båten ned til hytta, og er ute ca hver dag, regn, vind, bølger osv er sjelden noe hinder, litt avslørende når eneste båten vi møtte en dag i fjor var redningsskøyta..

 

"syden" som sådan er ekstremt kjedelig, orker ikke sted med masse fete svette turister som stresser rundt, tar heller noen langhelger, eller uker rundt i europa.

 

så kort fortalt, båtbruken blir ikke regulert etter drivstoffprisene, forbruket i fjor var mere enn en ok båt, i år er det jo ny dieselbåt, så slipper vel fylle så ofte, til tider flaut å stoppe innom samme stasjon i sommer og jevnt fylle mange hundre liter per dag.. :o

 

synd stasjonen på filtvet ble stengt, nå er vel bil eneste vettuge alternativ for ok pris i indre oslofjord?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Det fantes faktisk en avgiftsfri bensin før, kalt traktorbensin. Dette var bensin blandet med parafin. Men når myndighetene fant ut at de aller fleste bønder var gått over til dieseltraktorer og at de eneste som brukte avgiftsfri traktorbensin var båtfolket, ble denne ordningen fjernet. Etter dette har det kun vært vanlig avgiftbelagt bensin tilgjengelig for båtbruk. Mange har uttrykt sin misnøye med dette, men den kommer nok aldri til å forsvinne. Forresten er ikke dieselen avgiftsfri heller, det er bare den delen som gjelder veiavgifter som ikke er med i prisen. Men jo mer støy man lager rundt dette med avgifter på bensin, desto større blir sannsynligheten for økte avgifter på dieselen i stedet. Og det er vel ingen tjent med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...