Jump to content

Vil høye drivstoffpriser påvirke båtlivet ditt?


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Forresten er ikke dieselen avgiftsfri heller, det er bare den delen som gjelder veiavgifter som ikke er med i prisen. Men jo mer støy man lager rundt dette med avgifter på bensin, desto større blir sannsynligheten for økte avgifter på dieselen i stedet. Og det er vel ingen tjent med...

 

Dette er godt poeng. Det er en forskjellsbehandling mellom bensin og diesel, når du fyller bensin betaler du 4,54 kr per liter i veibruksavgift uansett om du bruker veien eller ikke. Småfly som bruker bilbensin kan få denne avgiften tilbake. Fyller du diesel i bilen betaler du 3,56 kr per liter i veibruksavgift, men den slipper du hvis du fyller avgiftsfri diesel i båten. CO2-avgiften er liten i forhold, 59 øre literen for diesel og 88 øre literen for bensin.

 

Skulle det vært rettferdig skulle jo bensin til båter vært 4,54 kr billigere per liter, men som du sier - hvis man lager litt bølger om dette kommer det nok et uønsket skvulp tilbake...

Redigert av Ola M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer aldri til å skje at båtbensinen får fratrekk i "veiavgift". At farget diesel vil forsvinne til bruk på lystbåter tror jeg bare er et tidsspørsmål før det skjer.

I praksis er jo også dieselprisen på farget diesel på marinaer så skrudd opp at forskjellen blir mindre og mindre ift vanlig diesel.

 

Om det vil ha betydning for båtlivet?

Ja. Jeg sikler i hvertfall ikke på båter med 2 store dieselmotorer lenger :rolleyes:

Må liksom se an behovet litt.

I ungdommen synes vi Princess 37 var en helt rå og uoverkommelig stor lystbåt. Bare for rikinger.

Det var den også. Idag stiller mange "vanlige folk" med 40 fot ++ og enda større motorer.

Ok utvikling, og slik det bør være??

Hvor skal det stoppe?

Link to post
Share on other sites

Svaret mitt er Nei! Jeg kjøper ikke større båt enn at jeg har råd til å drifte den! bensin diesel diskusjonen vil fortsette i all evighet så det er ikke det det er spørsmål om...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

100-110 liter pr. time på vanlig marsjfart (4,2 l/nm) og 150-160 timer bruk pr. sommersesong er mitt beregningsgrunnlag. Kjører kun marsjfart og dermed blir nok dieselforbruket den største utgiftsposten i båtholdet. Det er det liten tvil om.

Vanskelig å si om høyere priser vil påvirke bruksmønsteret. Forøvrig er det flere ganger betalt over 10 kr/l. for dieselen denne sommeren så dette punktet har man allerede passert. Fiskerne betaler vel omtrent halvparten når rabatt, moms og mineraloljeavgift er fratrukket "vår pris". Greit nok kanskje, men prisene begynner å bli ganske drøye til fritidsformål.

Link to post
Share on other sites

Denne sommeren har vist at de fleste fyller akkurat like mye selv om dieselen har kostet langt over 11 kroner literen her på Tjøme. Men for meg er ikke det viktigste hva dieselen koster. Om det er 10 eller 25.000 i løpet av sesongen er en mindre del av totalkostnaden på båten. Chiefengineer må ha en svært spesiell båt som han har fått gratis om ikke kapitalkostnadene er langt høyere enn utgiftene til diesel.

Link to post
Share on other sites

I løpet av en sesong bestående av 4 uker ferie, 6-8 helgeturer og 6-8 kveldsturer

fylles tanken 3 ganger. Hvis jeg antar at tanken er 1/4 full når jeg tanker betyr det at jeg fyller 135 liter i løpet av en sesong. Med en literpris på 14,- SEK blir det ca 1.900,- så en evt endring av drivstoffprisen vil absolutt ikke påvirke mitt båtliv.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg som kjent ikke båt for tiden, men at dieselprisene endret bruksmønstret mitt de siste årene er nok ganske sikkert. Men det er jo forskjell på hvordan båt man har da. Har du seilbåt og svir av en tusenlapp på diesel i løpet av året så blir det vel ikke så store endringer. Men med 2x480 hk som jeg hadde i den siste så ble det ikke så ofte Oslo-Strømstad/Oslo-Skagen etc. som tidligere i helgene. De siste årene ble langturene lagt til ferien og helgene ble i nærområdet.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Bruker flere tonn diesel i året, klart at prisen merkes. Blir dieselen alt for dyr kjøper jeg heller en båt med mindre motor kontra å kjipe på bruken.

Regner ikke med evt rentekostnader og nedsrivning i verdi i "budsjettet" ( Er det ikke nok leiheter i verden??) men drivstoff koster mere enn alle de andre utgiftene til båt ( velikehold, forsikring etc.)

Link to post
Share on other sites

Mulligan, ALLE har kapitalkostnader. Jeg har også nedbetalt båt. La oss si at den er verd 1,6 mill.

Dersom jeg hadde de pengene i banken får jeg i dag minimum 70.000 i året i renter. Men siden de er plassert i båt blir dette en kapitalkostnad istedet. I tillegg kommer selvsagt verdireduksjon for alder etc.. Kapitalkostnadene på denne båten er minimum på 150.000 per år. Det koster båten meg om jeg ikke bruker den en time. Kostnaden av alternative investeringer skal jeg ikke dra her.Så kan man legge til 50.000 i driftskostnader. Og det er selvsagt det de fleste har innsett. At når båter faller i verdi som biler er det en ufattelig dyr ferieform. Når da været svikter i tillegg er det ikke rart mange selger og bruker de samme 150.000-200.000 på ferier i utlandet. Hvert år!

Link to post
Share on other sites

Mulligan, ALLE har kapitalkostnader.

 

I disse dager kan kapitalkostnadene være tilnærmet ubetydelige hvis eneste alternativ plassering er bankinnskudd.

 

Innskuddsrenten er kanskje 2 % og derav kan man trekke 28 % skatt.

 

Man betaler formueskatt av det hele med pengene på bok. Med pengene i båten betaler man formueskatt av 70 % av forsikringssummen.

 

I tillegg vil pengene i banken tape seg i forhold til inflasjonen. Så kan man velge om dette skal være til reduksjon av verditapet på båten eller fortjeneste ved å ha pengene investert.

 

Det ble kanskje noe rotete, men jeg mener at det i dagens situasjon blir nesten "hipp som happ".

Noe annet blir det hvis man låner pengene eller kunne investert i nedbetalig av andre lån. Da må man legge til differansen mellom lånerente og innskuddsrente og trekke fra 28 %.

Link to post
Share on other sites

Høye drivstoffpriser vil helt klart påvirke båtlivet for min del.

Ikke i form av bruk, men snarere i form av valg av båt, noe som igjen påvirker båtlivet.

Jeg har valgt seilbåt, delvis pga drivstoffutgifter i forhold til motorbåt med tilsvarende størrelse. (ser da for meg hurtiggående motorbåt i 40 fots klassen med dobbel motorinstallasjon)

Båtliv i seilbåt og båtliv i motorbåt har begge sine fordeler og ulemper deriblant hastighet og drivstoffutgifter. Service kostnader, innkjøpskostnader, pålitelighet og bruksområde er andre viktige aspekter.

Om drivstoff utgftene hadde vert de samme på begge typer båt hadde valget kanskje blitt anderledes, ihvertfall ville det endret mine parametre som inngår i valg av båt.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, ALLE har kapitalkostnader. Jeg har også nedbetalt båt. La oss si at den er verd 1,6 mill.

Dersom jeg hadde de pengene i banken får jeg i dag minimum 70.000 i året i renter. Men siden de er plassert i båt blir dette en kapitalkostnad istedet. I tillegg kommer selvsagt verdireduksjon for alder etc.. Kapitalkostnadene på denne båten er minimum på 150.000 per år. Det koster båten meg om jeg ikke bruker den en time. Kostnaden av alternative investeringer skal jeg ikke dra her.Så kan man legge til 50.000 i driftskostnader. Og det er selvsagt det de fleste har innsett. At når båter faller i verdi som biler er det en ufattelig dyr ferieform. Når da været svikter i tillegg er det ikke rart mange selger og bruker de samme 150.000-200.000 på ferier i utlandet. Hvert år!

 

Regnestykket ditt er sikkert riktig,men ser man slik på det å ha båt så bør man kvitte seg med den.

For min del er det båtholdet jeg har på grensen til hva mitt busjett tåler,men jeg er villig til å strekke meg langt for å oppleve sjø,kyst og skjærgård på den flotte måten båten gir mulighet til.

 

Skal en regne økonomi på alt blir livet fattig.

 

Det er ikke gitt at man lever et rikt liv selv om man har mange penger.

 

Når det er sagt så har drivtoffprisene en betydning for min båtbruk,i høst kjøpte jeg meg en 4-takter slik at jeg forhåpenligvis kan være mer på vannet uten å brenne av altfor mange tusenlapper.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Enig med normen. Jeg eier båten og ikke banken. Dermed bryr jeg meg ikke så mye om verdifall osv. selv om dette er vesentlig mer enn dieselkostnadene. Ettersom disse kostnadene allerede er tatt påvirker de ikke mitt budsjett. Det vil aldri bli bra butikk å eie båt, da hadde disse midlene vært investert i andre gjenstander.

Men det gir meg forholdsvis mer igjen av livsglede å være i båten enn å sitte i en campingstol foran en eid leiegård og fokusere på at denne går med overskudd en fin sommersdag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med dere, jeg. Man betaler for andre verdier. Men det er også forklaringen på hvorfor Ola Nordmann uten båt kan dra til syden to ganger i året uten økonomiske bekymringer. Kombiner dette med at båter synker raskere i verdi enn tidligere pga nye modeller, finanskrise og dårlige somre, og du har tusenvis av båter til salgs. Dieselprisen opp en krone eller to er marginalt.

Link to post
Share on other sites

Vi byttet båt i år. Og fruen ville ha litt mer fart på sjøen. Jeg trives på sjøen godt uansett båt-type. Vi var og tittet på Fairline Ph 43, P40 og tilsvarende båter, samt Bav 37/38. Det endte med ny seiler, men for oss ville ikke drivstoff-forbruket vært det mest betydende. Årsak, vi har valgt hjemmehavn Hvaler og slipper ut/inn av Oslofjorden.

 

Neste gang det blir båt, mulig at det blir en Trawler. Men tenker ikke så langt enda. Eller, en ny seiler i samme størrelse med enda mere duppeditter som gjør det enklere for 2 personer.

 

Men uansett er det en uting å diskutere utgifter med båt. Det er en investering i helse

:yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...