Jump to content

Vil høye drivstoffpriser påvirke båtlivet ditt?

skibsplast ohoi

Recommended Posts

Det antydes bensinpriser på nærmere 15 kr literen, og dette vil vel gi en farget dieselpris på nærmere 10 kroner.

Vil dette påvirke dit valg av ny båt? Overgang fra hurtiggående til saktegående eller fra dieseldrevet halvplaner til seilbåt?

Vil du la båten ligge mer i ro med slike priser, eller har drivstoffprisen liten betydning for ditt båtbruk?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Med tanke på vårt båtbruk som ofte blir ca 400-500nm utseilt distanse iløpet av sommeren så utgjør økningen for vår del 3000.- kr HVIS vi går for full marsjfart i HELE den utseilte distansen.. noe vi absolutt ikke gjør da høy martsfart kanskje utgjør bare 20% av utseilt distanse.. så nei det påvirker overhodet ikke vårt båtbruk..

Dette er da i en båt med dobbel inst med 2X 230 hk til rådighet..

Muligheten for og kunne marsje i 27-30 er verdt hver eneste krone... :thumbsup:

Diesel utgjør INGEN kostnad i båtregnskapet i forhold til vedlikehold,båtplass,forsikring,Øl,grillmat og kos :tongue:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Før den båten jeg nå har, har jeg hatt 2 sea ray'er med henholdsvis bensiner med maksforbruk 65 og 95 liter i timen. Dette ble for dyrt etter mine prioriteringer, som liker å bruke fritidsbåt over gjennomsnittet. Låg på ca 150 timer i sesongen, og bensinutgift ble fort 35.000,- Det gjorde vondt hver gang tanken skulle fylles, og til tross for 200 liters tank ble det ofte.

Da jeg fikk fatt på nåhverende båt ble båtlivet ett helt annet, fikk avslappede skuldre og teller ikke kroner når en fyller, jeg tok i bruk båten januar 2009, da kunne en grei å få diesel ned mot 5,50,- her på vestlandet. Det var "gøy" å fylle, ingen bekymring for forbruk, og bruker båten slik en vil. Det sies her nå at vi kan vente oss avgiftfri dieselpris på rundt 10.00,-. Og om det ikke blir verre en det... er vi jo der allerde snart, rundt 8.50,- på vestlandet nå for tia. Bruker fortsatt båten ukritisk med tanke på drivstoffutgift, men klart det begynner jo og dra seg litt mer til når en nærmer seg det bensinen kostet for ett par år siden når jeg konventerte. Heldigvis er fortsatt dieselmaskinen gjerrigere på dråpene, så drivstoffutgift vil alltid gå dieselmotorens favør, såleneg dieselen ikke blir betydelig dyrere en bensin.

Bruker som sagt båt mye og liker friheten med å ikke bekymre seg over forbruk. Tanken er der å gå opp noen få fot i størrelse, og en mer lukket båt. Men ser forbruket da fort dobbler seg om man skal ha samme fartsresurrser, og da vil det igjen påvike bruksmønsteret. I dag ligger jeg på ca 250 motortimer i året med snittforbruk 14 liter i timen = 28.000,-.

For meg går båtlivet under basale behov. Kjører heller bil til 100 000 og båt til 500 000 enn motsatt.

Tiltredes.. bil er kun et redskap for og frakte oss rundt.. og et tapsprosjekt uten endestykke.. men må alltid ha biler med over snittet av krefter.. om den er dyr og kjøre med??? neida bare 1,7 på mila :tongue:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Vi kjører 80-100 timer i året. Forbruk ca 120 liter i timen på marsjfart 28 knop. Mye høyere dieselpriser kan endre forbruksmønsteret. Dog skal den ganske mye opp. Vi er allerede vant til priser mellom 8 og 9 kroner i Norge. I Sverige fylte jeg en gang til 14,95 sek/liter. Jeg har erfart at dieselprisene kan prutes ettersom vi fyller mye hver gang. Ofte fårjeg 50 øre rabatt per liter. Vi er også bevisste på hvor vi fyller. Vi går ofte inn i Sverige med fulle tanker og ut av Sverige med ganske tomme tanker. Kjekt med dieselfylling rundt Skjærhalden

Med 120 liter i marsfart og en dieselpris på 15 kr snakker vi om 1800 kr i drivstoff-kostnader pr time! Dette blir ett lite ran i lommeboka!! Selv med 9 kr pr liter blir det 1080 kr pr time. Nå vil jo gjennomsnittet pr time bli vesentlig lavere enn 120 liter, så la oss si at et gjennomsnitt på 40 liter er realistisk. Kostnad pr time blir da kun 600 kr ved 15 kr pr liter. Årskostnaden blir 90*600= 54000 kr. Enhver kan vel være enig i at det begynner å bli vel dyrt.

Med høyere og høyere drivstoff-utgifter begynner man å endre adferd, og det forundrer meg ikke om det blir mye snekke fart på store planende båter til sommeren hvis prisen blir opp mot 15 kr.

Jeg byttet til seilbåt for 3 år siden blandt annet på grunn av drivstoff-utgiftene og for mitt vedkommende ser jeg at jeg valgte rett.

Nidelven vår bruker ca 7-8 liter i snitt pr time og vi ligger i år på 100 timer. Vil nok ikke påvirke så mye, nei.

Utover dette skal jeg innrømme at forbruk på 30-40 liter pr time er noe av det som hindrer meg i å skifte båttype; og heller vende tilbake til snekka/halvplaneren. Trives i 10 knop, eller deromkring, men dette er et personlig synspunkt, selvsagt. Prioriteringer og utgifter slår svært ulikt ut!

Kanskje gir høyere drivstoffpriser en renessanse for snekkene; ikke vet jeg. Skal iallefall ikke måtte tenke på drivstofforbruk når en skal kose seg på sjøen; da må en heller bytte båt. :yesnod:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Jeg byttet til seilbåt for 3 år siden blandt annet på grunn av drivstoff-utgiftene og for mitt vedkommende ser jeg at jeg valgte rett.

På kort sikt kan nok dette være et bra valg, men over tid vil jo seilduken også øke i pris. Likeså produksjonen av plastbåter og alt som produseres med bakgrunn i råolje. Enn så lenge får vi nyte seilbåtens egenskaper...

:sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...