CB. Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Selv til de priser som antydes så er vel både bensin og diesel billigere enn for ti år siden når man hensyntar lønnsutvikling og kjøpekraft? Det er kanskje riktignok men prisene selv den gang var for høye etter min mening. Jeg synes da dette er en merkelig begrunnelse for at prisene kan bli høyere ?. Prisene burde vesentlig ned etter mitt syn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
"Mathilde" Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 (redigert) Prisene burde vesentlig ned etter mitt syn. Tjaaa.. Ser jo ut til at prisen ikke betyr så mye, i alle fall når man leser innleggene i denne tråden så langt, og kanskje er svarene representative for de aller fleste som ferdes på sjøen? Tror forøvrig heller ikke bilbruken vil endre seg radikalt. Selv er jeg mer opptatt av matprisene..... Redigert 26.Februar.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Selv er jeg mer opptatt av matprisene..... For noen så er mat ensbetydende med cognag, vin og ciagrer så det er tydelig at folk går på forskjellige dietter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Prisen på bensin og diesel bør dobles. Minst. Verdens viktigste byggemateriale er alt for verdifult til å brennes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Ingen påvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 1 krone eller 3 vil nok ha liten innvirkning. Selv om det har hent,og vil hende at planer legges om PGA innholdet i lommeboken. Men på totalen av bruk har det liten innvirkning. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Likeså produksjonen av plastbåter og alt som produseres med bakgrunn i råolje. Verdens viktigste byggemateriale er alt for verdifult til å brennes opp. Hvor mye plast er det egentlig i et båtskrog i prosent? Og hvor mye glass? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 en har faktisk kommet langt i muligheten til å lage plast av co2. Faktisk en reel mulighet for co2 lagring:)... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Stemmer: http://www.tu.no/industri/article276015.ece Men alt er et spørsmål om energi... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Det var nå helst energien jeg hadde i tankene og som kan medføre økning i prisene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
haugi Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Kommer ikke til å påvirke meg nevneverdig, har vært vant til å fylle bensin til 13-15kr pr liter, og har nå gått over til diesel:) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 har brukt båten 200 timer i fjord og har lyst til å bruke den mer! så NEI aldri livet!!! nå bruker ikke jeg mere enn 4 liter på marsjfart da Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Hvis drivstoffet blir vesentlig dyrere, så vil jeg kanskje senke farten for å spare. Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å holde forbruket nede. Jeg brukte ca 6000 liter diesel i fjor, så det skal ikke mye til å spare noe til sommeren ved å bevege seg noe saktere Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 (redigert) har brukt båten 200 timer 200 timer er kanskje heller driftstiden på motoren? Du skjønner, for meg er båtbruk noe langt mer enn bare driftstid på motoren Redigert 26.Februar.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 ja det er sant Mathilde beklager min lille formuleringsfeil og takk for retting! Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å holde forbruket nede. Å lære seg å bevege seg sakte kan sammenlignes med å slutte å røyke. Føles vanskelig å gjennomføre, men så deilig når man finner ut at det er slik det skal være. Etterhvert ser man tilbake på "galskapen" man bedrev. For meg er det tiden underveis som teller mest, dernest tiden i båten totalt. Spiller liten rolle for meg hvor langt eller kort jeg kommer ila en dag det er fint der jeg kommer uansett. Ved å gå sakte sparer jeg så mye at jeg kan forlenge ferien betraktelig pga spart drivsoff. Jeg får en betydelig kostnadsøkning bare ved å øke fra 6 til 7 kn, så jeg ligger i 6 kn. Hadde jeg erstattet hekkthrusteren med et elektrisk azimutdrev kunne jeg kanskje gått på generatoren hele året....... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Nei det skal mye mer til å påvirke båtlivet mitt, eneste måtte være om kjerringen får fingrene i kvitteringene for ymse deler. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Hvis drivstoffet blir vesentlig dyrere, så vil jeg kanskje senke farten for å spare. Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å holde forbruket nede. Mitt problem er at jeg har litt spaltet personlighet Liker lange late dager på sjøen i sakte fart, men elsker å fise avgårde i 40 knop for å se hvor langt jeg kan komme på noen timer. Nevnte lakentørker for kona i fjor, men fikk "blikket" til svar.... Skjønte fort at båt på skrå er uaktuelt Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Kodvaag Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 (redigert) Fyllte Chevrolet Suburban'en med bensin i dag, gikk nesten på et par tusen kroner på tanken. Blir drivstoff dyrere, så må jeg bruke mer tid i båten... Redigert 26.Februar.2011 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SeaRaymond Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å holde forbruket nede. Joda, det er klart hvis det er om å gjøre å få flest driftstimer ombord i båten for minst forbruk er det vel gunstigst for de fleste å holde seg under 6-7 knop. Min båt bruker 3,5 liter i timen ved 5 knop, ved 7,3 knop går det 7,3 liter timen, altså 1 liter per n.mil. Herfra og opp mot 17 knop er fartsområdet en ungår pga høyt forbruk per n.mil. fra 18-19 knop til 30 knop går det ca 1,1-1,2 liter gjennom hele registeret. Det jeg vil fram til er at om jeg skal spare drivstoff per n.mil er maksfarten 6 knop, hvis ikke kan jeg like godt legge meg på plan. Slik er det vel kanskje for de fleste planende båter. Så er målet med turen å komme "frem" kan jeg like godt ligge med god planefart kontra fart på 7,5 knop. Fart under dette er uannsett forbeholdt tillegging og om man er på sjøen for turens del "sjå på omgjivelsane" Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Fyllte Chevrolet Suburban'en med bensin i dag, gikk nesten på et par tusen kroner på tanken. Føler med eg, husker når jeg hadde sea ray med 7,4 liter v-8 forgassermotor å 330 gamp, gikk oppmot 3000,- å fylle den tanken også med literpris på 12,- Ikke varte det særlig lenge heller Puh! godt den tiden er over Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Mitt problem er at jeg har litt spaltet personlighet Nevnte lakentørker for kona i fjor, men fikk "blikket" til svar.... Skjønte fort at båt på skrå er uaktuelt Du er ikke alene om det.. jeg stortrives i putrefart.. men liker også og kunne blåse avgårde hvis nødvendig.. nødvendig blir det gjærne når ungene maser om fremme snart pga de er forespeilet strand eller noe annet.. eller at kona begynner og bli lettere grønn i fjeset i bølger over 20cm fra feil vinkel.. (ja hun er notorisk sjøsyk og blir satt ut av selv den minste krusning) og av den grunn så er lakenbalje HELT UTELUKKET. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ribtjenester Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Veit det ikke påvirker meg når det gjelder privat båten, der måles ingenting i kr. Men "jobb båten" blir det nok lite privatturer med. <hilen morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
MT. Svart 26.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2011 Overgang fra hurtiggående til saktegående Hehe, jeg har funnet ut at det er billigere å forflytte seg oppå sjøen enn å skyve den foran seg. Passe stor dieselmotor i en planende båt er simpelthen den rimeligste måten å forflytte seg på sjøen, med mindre man har tid til å ro eller tørke laken. Og da mener jeg såpass stor dieselmotor at den springer lett uansett last. For liten motor straffer seg, både på forbruk og levetid. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
FredrikW Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 (redigert) Selv til de priser som antydes så er vel både bensin og diesel billigere enn for ti år siden... Hele greia er vel bare en forsmak på sommerens agurknytt! Det har vært min tanke også. Noen kroner opp er vel ikke noe å skrike for. Prisen på bensin og diesel bør dobles. Minst. Verdens viktigste byggemateriale er alt for verdifult til å brennes opp. Egentlig er jeg enig i dette. Jeg kommer uansett aldri til å kjøpe så stor båt at en dobling av drivstoffutgiftene vil begrense båtbruken. Og hvis bensin og diesel skulle bli så mye dyrere på sikt som opp mot det doble av dagens pris, vil jeg tro at det kan bli ekstremt vanskelig å få solgt båter som har tresifret forbruk i liter på marsjfart. Vi ligger vanligvis på 800-1000 nm i året, med forbruk på ca.1 liter/nm. Så om bensinprisen går opp 3-4 kroner literen blir det ikke den helt store ekstrautgiften. Altså er svaret på trådstarters spørsmål nei. Redigert 27.Februar.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.