Jump to content

Vil høye drivstoffpriser påvirke båtlivet ditt?


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Selv til de priser som antydes så er vel både bensin og diesel billigere enn for ti år siden når man hensyntar lønnsutvikling og kjøpekraft?

 

 

Det er kanskje riktignok men prisene selv den gang var for høye etter min mening. Jeg synes da dette er en merkelig begrunnelse for at prisene kan bli høyere ?. Prisene burde vesentlig ned etter mitt syn.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Prisene burde vesentlig ned etter mitt syn.

 

 

Tjaaa.. Ser jo ut til at prisen ikke betyr så mye, i alle fall når man leser innleggene i denne tråden så langt, og kanskje er svarene representative for de aller fleste som ferdes på sjøen? Tror forøvrig heller ikke bilbruken vil endre seg radikalt.

 

Selv er jeg mer opptatt av matprisene..... :rolleyes:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

1 krone eller 3 vil nok ha liten innvirkning. Selv om det har hent,og vil hende at planer legges om PGA innholdet i lommeboken. Men på totalen av bruk har det liten innvirkning. :cheers:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å

holde forbruket nede.

Å lære seg å bevege seg sakte kan sammenlignes med å slutte å røyke.

Føles vanskelig å gjennomføre, men så deilig når man finner ut at det er slik det skal være.

Etterhvert ser man tilbake på "galskapen" man bedrev.

 

For meg er det tiden underveis som teller mest, dernest tiden i båten totalt.

Spiller liten rolle for meg hvor langt eller kort jeg kommer ila en dag det er fint der jeg kommer uansett.

 

Ved å gå sakte sparer jeg så mye at jeg kan forlenge ferien betraktelig pga spart drivsoff.

Jeg får en betydelig kostnadsøkning bare ved å øke fra 6 til 7 kn, så jeg ligger i 6 kn.

 

Hadde jeg erstattet hekkthrusteren med et elektrisk azimutdrev kunne jeg kanskje gått på generatoren hele året.......

Link to post

Hvis drivstoffet blir vesentlig dyrere, så vil jeg kanskje senke farten for å spare. Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å

holde forbruket nede.

 

Mitt problem er at jeg har litt spaltet personlighet :crazy:

Liker lange late dager på sjøen i sakte fart, men elsker å fise avgårde i 40 knop for å se hvor langt jeg kan komme på noen timer.

Nevnte lakentørker for kona i fjor, men fikk "blikket" til svar.... Skjønte fort at båt på skrå er uaktuelt :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Jeg har "trent" i hele sommer på å bevege meg sakte på fjorden, rett og slett for å

holde forbruket nede.

Joda, det er klart hvis det er om å gjøre å få flest driftstimer ombord i båten for minst forbruk er det vel gunstigst for de fleste å holde seg under 6-7 knop. Min båt bruker 3,5 liter i timen ved 5 knop, ved 7,3 knop går det 7,3 liter timen, altså 1 liter per n.mil. Herfra og opp mot 17 knop er fartsområdet en ungår pga høyt forbruk per n.mil. fra 18-19 knop til 30 knop går det ca 1,1-1,2 liter gjennom hele registeret. Det jeg vil fram til er at om jeg skal spare drivstoff per n.mil er maksfarten 6 knop, hvis ikke kan jeg like godt legge meg på plan. Slik er det vel kanskje for de fleste planende båter. Så er målet med turen å komme "frem" kan jeg like godt ligge med god planefart kontra fart på 7,5 knop. Fart under dette er uannsett forbeholdt tillegging og om man er på sjøen for turens del "sjå på omgjivelsane"

Link to post

Mitt problem er at jeg har litt spaltet personlighet :crazy:

Nevnte lakentørker for kona i fjor, men fikk "blikket" til svar.... Skjønte fort at båt på skrå er uaktuelt :lol:

Du er ikke alene om det.. jeg stortrives i putrefart.. men liker også og kunne blåse avgårde hvis nødvendig.. nødvendig blir det gjærne når ungene maser om fremme snart pga de er forespeilet strand eller noe annet.. eller at kona begynner og bli lettere grønn i fjeset i bølger over 20cm fra feil vinkel.. (ja hun er notorisk sjøsyk og blir satt ut av selv den minste krusning) og av den grunn så er lakenbalje HELT UTELUKKET.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Overgang fra hurtiggående til saktegående

 

Hehe, jeg har funnet ut at det er billigere å forflytte seg oppå sjøen enn å skyve den foran seg.

 

Passe stor dieselmotor i en planende båt er simpelthen den rimeligste måten å forflytte seg på sjøen, med mindre man har tid til å ro eller tørke laken. Og da mener jeg såpass stor dieselmotor at den springer lett uansett last.

 

For liten motor straffer seg, både på forbruk og levetid.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Selv til de priser som antydes så er vel både bensin og diesel billigere enn for ti år siden... Hele greia er vel bare en forsmak på sommerens agurknytt!

 

Det har vært min tanke også. Noen kroner opp er vel ikke noe å skrike for.

 

 

Prisen på bensin og diesel bør dobles. Minst.

Verdens viktigste byggemateriale er alt for verdifult til å brennes opp.

 

Egentlig er jeg enig i dette. Jeg kommer uansett aldri til å kjøpe så stor båt at en dobling av drivstoffutgiftene vil begrense båtbruken. Og hvis bensin og diesel skulle bli så mye dyrere på sikt som opp mot det doble av dagens pris, vil jeg tro at det kan bli ekstremt vanskelig å få solgt båter som har tresifret forbruk i liter på marsjfart.

 

Vi ligger vanligvis på 800-1000 nm i året, med forbruk på ca.1 liter/nm. Så om bensinprisen går opp 3-4 kroner literen blir det ikke den helt store ekstrautgiften. Altså er svaret på trådstarters spørsmål nei.

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...