Jump to content

Saga 27 AC på Finn hva mener dere om denne?


Hubertus

Recommended Posts

Hei, har tenkt på å kjøpe meg en familiebåt. Hva mener dere om denne(se link lenger nede). Sitter en kubota motor i den. Noen som vet noe om dem?

Vi er en små barns familie på 5. hvor stor dobbelseng klarer man å lage i akterkabinen?

Jeg er forøvrig ny her på forumet Kjøpte en liten Silver viking fisker som jeg brukte noen turer ifjor på sensommeren. Så har ikke noe erfaring med sjøen.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22797173

 

Takker for hjelpen.

Redigert av Hubertus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen. :sailing: Saga 27 er en flott turbåt og prisen virket ikke for høy. Kubota er jo i og for seg et kjent navn men kanskje ikke så veldig mye brukt i denne båttypen. Den virket stor og solid. Har du fått noen informasjon om motoren har stått i båten "hele livet" sitt eller om den har en fortid (marinisert industrimotor?). Motoren kan vare i mange år men prøv å få med deg en med litt erfaring fra dieselmotorer før du tar en endelig beslutning.

 

Ellers finner du mye kjekt lesestoff om Saga27 om du tar et søk her på nettet. Jeg kjenner ikke båten så godt (men vet at den ruller godt ved sjø inn fra siden) og har ikke kjennskap til generelle svakheter, men erindrer noe om at dieseltanker var vanskelig å komme til for å skifte om lekkasje.Forhåpentligvis kommer det noen med bedre kjennskap inn og kommer med tips.

 

Lykke til uansett

Link to post
Share on other sites

Vi er en små barns familie på 5. hvor stor dobbelseng klarer man å lage i akterkabinen?

Du er på rett spor når det gjelder båt. Saga 27 er en FLOTT/Trygg familiebåt. :thumbsup:

Akterkabin er der plass til 2 voksne (hver side) samt en liten unge.....om du lager en plattform i miten.

Har ikke noe erfaringer med denne motor......den kan gjøre jobben i 1 time eller de neste 10 år. Har du kapital gå for en godt velikeholdt motor ( en som starter de fine sommerdagene m.m ).......da en Yanmar 44/55/66 hk. Du får hva du betaler for !!!

 

Her er forum/ plassen for GODbåten..... http://www.sagaforumet.com/ :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan sies mye pent om Saga 27, men med utpregede egenskaper følger gjerne også noen ulemper: Du må nok ha en viss høyde selv for å ikke føle deg innelukket og det kan gi litt sjøsyke - da tenker jeg først og fremst på barna. Små barn må høyt opp for å se omgivelsene. De kan jo sitte tjoret(?) på fordekket eller taket over forkabinen.

Jeg er vanligvis sjøsterk, men i Saga 27 fikk jeg problemer pga rullingen sideveis. Kan sikkert kompenseres til en viss grad med blyballast, men det finner du sikkert mer om i sagaforumet.

Lykke til med valget!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg så at du var fra Kristiansand, så tenkte jeg at jeg kunne prakke på deg Master 820'en som jeg har til salgs... (se link i sigantur)

 

Men, når jeg tittet nærmere på den Saga 27'en, så syntes jeg det var ganske billig for en sånn båt.

Motoren så jo litt brun ut...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kan sies mye pent om Saga 27, men med utpregede egenskaper følger gjerne også noen ulemper: Du må nok ha en viss høyde selv for å ikke føle deg innelukket og det kan gi litt sjøsyke - da tenker jeg først og fremst på barna. Små barn må høyt opp for å se omgivelsene. De kan jo sitte tjoret(?) på fordekket eller taket over forkabinen.

Jeg er vanligvis sjøsterk, men i Saga 27 fikk jeg problemer pga rullingen sideveis. Kan sikkert kompenseres til en viss grad med blyballast, men det finner du sikkert mer om i sagaforumet.

Lykke til med valget!

 

Med 10 års erfaring som Saga 27 helårskaptein på vestlandet kjenner jeg meg ikke igjen .......

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da heller ikke meningen at det skulle være universelt, kun en enmannserfaring for båtferske.

Med Saga'n i Drøbaksundet i Oslofjorden så vil du kjenne bølger med kort avstand som gir problemer for mange mindre båter. Lenger ut i fjorden der den vider seg ut blir det gjerne bedre. "Trakt-effekten"...

 

Har vært så heldig/uheldig å være med i en del ulike snekker og motorbåter, men akkurat den båten hadde bevegelser som var vanskelig for magen for undertegnede. At litt uforbrente diesel-avgasser trakk inn og ikke ville ut av det dype midtrommet gjorde ikke saken bedre. Vet ikke noe som tenner brekningsfornemmelsene så fort som avgassene fra slitne diesel-motorer. :puke:

 

Men man venner seg til alle bevegelser, særlig etter 10 år, skjønt..:

Jeg kjente en fisker i Lofonten som var kvalm eller spøy hver dag.

Stakkars mann, men fiske var det eneste han hadde gjort i sitt liv.

Nå har vi seil som stabiliserer båten, da går alt så meget bedre, hvis man ikke er redd livet på skråplanet. :sailing:

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med 10 års erfaring som Saga 27 helårskaptein på vestlandet kjenner jeg meg ikke igjen .......

 

Enig med Ficher der, i mine yngre dager hadde mine foreldre Saga 27 AC med 66 yanmar. Den ble brukt på svenskekysten i alle ferier og rundt i oslofjorden stort sett alle helger i mange år. Nydelig sjøbåt på absolutt alle måter.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok vært litt skeptisk til den motoren der; har den vært under vann? Hvis du ikke er motorkyndig selv bør du få med deg en som kan "stille diagnose" på hvorvidt denne har lidt under meget dårlig vedlikehold. Båten er jo rimelig og ser ellers grei ut, men jeg ville vært litt skeptisk til denne motoren. Det er mange der ute med godt vedlikeholdte Yanmarer.

 

Eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=26201961

 

Noe dyrere, men det kan jo fort lønne seg. Eller så ville jeg ventet til det dukket opp en med tryggere motor.

 

Nidelv 24 og Scand Classic er jo også fine båter i denne størrelsen og kategorien. Se gjerne på de også. Klassiske snekker.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kubota er solide saker det, og med seks sylindre har du også en behagelig gange. Men det er tydelig at eier ikke er av dem som løfter på motorluka i utide. Trenger ikke bety så all verden, så lenge motoren har fått ny olje og filtre en gang i blant så har den ikke vondt av litt utvendig rust. Men om det hadde vært min båt så ville jeg ha shinet opp litt nedi der, det føles bedre når ting ser ordentlig ut.

 

Ellers ser det ikke ut til at eier skrur selv, siden han fører opp defekte lyspærer i annonsen i stedet for å bytte dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kubota er enormt mange av i anleggsmaskiner, havner langt opp på lista over foretrukne maskiner ja :smiley: Såg riktignok ut som om den har feriert i helvette årlig, slik skal ikkje ein motor sjå ut ved normalt bruk. Båten må ha vert sunket, eller brukt masse i hard sjø slik at det har kommet sjøvann inn feks lufting og skyllet over motor. Trengs en god vårpuss og nokre liter maling der,evt isolasjon ol.

Kalesje har levetid på 7-10 år, så er den fra 2005, så er den avskrevet. Usikkert på kvifor slik nevnes i annonsen, kanskje den ser fin ut ennå,slik at de forsøker å få den til å trekke opp?

Varmeapparat er dyrt, så eg ville lagt nytt varmeaparat til i kjøpesummen dersom det er problemer med dette. Er det kombiapparat for kok og varme, så kjenner eg ikkje til de. Reine varmeapparat fra wallas har hatt ein del missfornøyde brukere, men stort sett er nok alder skyldig.

Trykkvannpumpe får du på biltema for rimelig pris :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ellers ser det ikke ut til at eier skrur selv, siden han fører opp defekte lyspærer i annonsen i stedet for å bytte dem...

Ja dette er for dumt etter mitt syn, slikt er ikke av relevanse ved salg av båt, finner garantert ting av alvorligere grad ombord som uannsett ikke blir nevnt.

 

Motoren ser ut som et h.... ja. Det tyder også på mye mikkmakk med ledninger, dårlige slanger etc. Om motor i det minste har fått gjevnlig olje og filterskifter, forteller ikke dette bildet tilstanden til motor innvendig som egentlig er det avgjørende for om den har mange år igjen eller ikke duger til annet en en moring. Båten er i min øyner billig.. kanskje nesten litt for billig ettersom du sikkert for den for 110.000,- Å sammenligne med båten med yanmar til 195.000,- og si den koster "noe" mer blir feil i mine øyner. Men det fordrer at brunklumpen har tid igjen. Uannsett hadde ikke reist langt av sted med den der uten å tatt ut motor, dannet seg ett bilde av tilstangd og shinet opp. Ikke nødvendigvis behov for noe overhaling av motor om den mekanisk er ok, men heller en overmaling som ofte er ensbetydende med overhaling i annonseverdnen :crazy: for slikt skal det ikke se ut om man av respekt helst vil slippe å kalle på redningskøyta, ville vært flau å vist frem noe slikt for maskinisten der, og tror heller jeg hadde tatt padleåra fatt :blush:

 

Husk også gjennomgang av drivstoffsystem og tank ved shining.

 

Konklusjon fra min side: båten kan være billig om motor og evt tilhørende tekniske ting kun trenger en "shining" men dette fordrer at en kan gjøre litt selv. Om ikke ville jeg kjøpt noe som tilsynelatende var i noe bedre skikk med det samme. Sier tilsynelatende, for slikt vet man aldri med gammelt brukt.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor stor kabinen framme er . Jeg er 187 cm og kona 180. Når man lager det om til ei dobbelseng kan man sove rett ut? Eller er den så kort man må ligge halveis oppå hverandre i fosterstilling? Eller er det akterkabinen som pleier å bli burkt av foreldrene på en slik båt?

Takker for så mange fine svar her som er til hjelp.

Link to post
Share on other sites

Greit båten er billig, men med den motoren i kjelleren er det bare et tidsspørsmål før du får store regninger.

 

Nå trenger vi ikke svartmale alt for mye bare fordi motoren ikke ser så pen ut da! Det er ikke alle som er like opptatt av hvordan motoren ser ut, men den kan være greit vedlikeholdt likevel. Og en dieselmotor er i utgangspunktet enkle saker, så lenge den får kjøling, smøring og drivstoff så fungerer det hele som det skal selv om man ikke vasker og flekker i tide og utide. Jeg ville ha sett på båten, prøvd motoren og sett etter tegn på slitasje. Fungerer alt greit, så er denne motoren like bra som en annen nyovermalt. I så fall er det viktigste å se over reimer, slanger og ledninger. Men å hevde at det bare er et tidsspørmål før de store regningene dukker opp på grunn av et litt ustelt motorrom blir litt for enkelt, det kan like gjerne skje med en motor som ser helt strøken ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg trur ikkje dte er så svart som det males her nå. At motor ser stygg ut er ikkje avgjørende, MEN det trekker ned prisen. Først og fremst gir det en pekepinn på teknisk innsikt hos eier, og forteller deg hva du kan forvente av annet ombord innen teknisk selvgjort.

En langhelg med syrevasking og stålbørste, så er den klar til lakkering. Det finnes masse lakker som tåler endel rust i grunnsjiktet, dvs at sandblåsing ikkje er påkrevd.

Videre så skifter du slanger på ein ettermiddag eller to. Nye sorte fine slanger og nye klemmer montert etter lakkering, det gjør susen :thumbsup: Så avfetter du under motor og smører på ny kvit maling i bunn. Er isolasjon heil og grei,Og tørr, kan du kjøpe sølvfolie/sveiseduk på en industributikk, og lime på eit nytt lag. Da ser det støkent ut ! :yesnod: Men innvendig tilstand er viktig å sjekke best mulig før du begynner slik jobb

Eg ville tatt ein test og sendt inn her: http://www.nolab.no/index.php?valg=5

Ellers er nok denne minst like trygg å dra på fjorden med som en gjennomsnittlig bestselger fra 80-tallet om det har fått sine oljeskift :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at dette er en sjøsterk båt, men jeg tror du bør være litt forberedt på at den ruller en del. Jeg hadde tidligere en Sandvik 25 som til en viss grad er sammenlignbar i fasong og størrelse, og den rullet mye. Men det hjalp en del med 500 kg ballast i kjølen. Da får du et lavere tyngdepunkt og båten ligger litt dypere i sjøen. Nå er kona mi ekstremt redd for sjøen, så vi fant ut at dette ikke var den riktige båten for oss. Men du skal ha lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...