Jump to content

Hvordan tømmer man septiktanker på båter


Kal-El

Recommended Posts

Jeg spør sikkert dumt, men sånn er det nå en gang. Jeg driver og fantaserer/kikker på ny båt, et av kravene er at den må ha skikkelig toalett ombord. Kikker på alt ifra Yamarin 76DC, via Bavaria 28, Nor-dan 780, Benneteau 880 til Bella 26 Falcon, så INGENTING er avklart for å si det mildt, alt har fordeler og ulemper slik jeg ser det:) Endel båter har kvern og elektrisk pumpe som punper septikken på havet, og det er jo genialt og enkelt slik jeg ser det. Men hva gjør man på de båtene som ikke har det? Finnes det spesielle plasser hvor man kan få pumpet det ut? Håper noen kan ofre noen sekunder og svare en fersking:)

Link to post
Share on other sites

Er det noen som ikke har mulighet for å pumpe septikken over bord?

Enten med elektrisk eller manuell pumpe.

Endel båter har også mulighet for å pumpe septikken til mottaksstation på land. Problemet er at antall mottaksstationer er begrenset.

 

Uansett, kjøp båt med septikktank, eller hvor det er mulig å sette inn en septikktank. Det er forbudt å tømme septik overbord nærmere enn 300mtr fa land.

Å pumpe dritten rett fra toalettet og overbord i gjestehavn eller utehavn, er noe svineri.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ut i fra bildet nedenfor ogbeskrivelsen så har den wc med septikktank.

Da har med overveiende sannsynlighet muligheten til å tømme tanken. Du skal ikke henge deg for mye opp i dette med kvern og el. pumpe, funker helt greit med manuelle pumpe også slik som den som er avbildet her. Antar opplegget for å tømme tanken i denne båten er at du må du åpne en ventil slik at innholdet i septikktanken tømmes ut gjennom bunnen av båten, sannsynligvis ved fritt fall. Så kan du bruke toalettpumpen for å flushe toalett og septikktank med friskt vann. På enkelte instalasjoner er det mulig å stenge tankluftingen under denne operasjonen slik at bruk av manuell pumpe gir større effekt. Etter at tanken er tømt stenger du bunnventilen og åpner lufteventilen og doen er klar til bruk igjen.

 

76%20DC%20toa.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ut i fra bildet nedenfor ogbeskrivelsen så har den wc med septikktank.

Da har med overveiende sannsynlighet muligheten til å tømme tanken. Du skal ikke henge deg for mye opp i dette med kvern og el. pumpe, funker helt greit med manuelle pumpe også slik som den som er avbildet her. Antar opplegget for å tømme tanken i denne båten er at du må du åpne en ventil slik at innholdet i septikktanken tømmes ut gjennom bunnen av båten, sannsynligvis ved fritt fall. Så kan du bruke toalettpumpen for å flushe toalett og septikktank med friskt vann. På enkelte instalasjoner er det mulig å stenge tankluftingen under denne operasjonen slik at bruk av manuell pumpe gir større effekt. Etter at tanken er tømt stenger du bunnventilen og åpner lufteventilen og doen er klar til bruk igjen.

 

76%20DC%20toa.jpg

 

 

 

Tusen takk for gode svar. Da ser det ut til at min bekymring har vært ubegrunnet, og intet er vel bedre enn det:) Alle båter har altså muligheter for å tømme til sjøen selvom det ikke er kvern og elektrisk pumpe. Da gjenstår bare det STORE valget, nemlig og bestemme seg for båt! Det skal ikke være enkelt.

Link to post
Share on other sites

På enkelte instalasjoner er det mulig å stenge tankluftingen under denne operasjonen slik at bruk av manuell pumpe gir større effekt. Etter at tanken er tømt stenger du bunnventilen og åpner lufteventilen og doen er klar til bruk igjen.

 

Du må forklare(i detalj) for meg hvorfor det skulle være en fordel å stenge lufting under tømming av tank med pumpe for det skjønner jeg ikke!

Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at aktuelle båter som ikke har mulighet for pumping til sjø er tenkt for ett annet marked? I sverige er det jo ikke lenger lov å pumpe til sjø i det hele tatt, skal kun leveres i land. Om båten er bygget for det markedet skjønner jeg at system med tømming til sjø er fjernet... (jeg ville uannsett bygget det om :lipseal: )

Link to post
Share on other sites

Du må forklare(i detalj) for meg hvorfor det skulle være en fordel å stenge lufting under tømming av tank med pumpe for det skjønner jeg ikke!

 

Noen ganger kan en frittfall tank bli tilstoppet i utløpet. Litt overtrykk i tanken kan sørge for å løsne proppen, det får du best ved å stenge luftingen og så pumpe noen slag. Men ikke for mye, man øsnker ikke at tanken sprekker... :headbang:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kan en frittfall tank bli tilstoppet i utløpet. Litt overtrykk i tanken kan sørge for å løsne proppen, det får du best ved å stenge luftingen og så pumpe noen slag. Men ikke for mye, man øsnker ikke at tanken sprekker... :headbang:

OK, så du mener å pumpe trykk med dopumpa. Min erfaring er at har det først gått tett av f.eks. papir så hjelper ikke trykk. Har brukt gummibåtpumpe på lufteslangen noen ganger men uten hell. Skikkelig stakefjær er det som har hjulpet meg.

Link to post
Share on other sites

I Hulda er det lagt opp slik at tanken tømmes til sjø ved å åpne en kran. Det er også laget slik at tanken kan tømmes via dekksgjennomføring til septikstasjon på land. Om man eksempelvis skulle kjøpe/importere båt fra Sveits, vil man kunne få overraskelser. Her er det ikke tillatt å tømme noe som helst ut i innsjøene. Ingen tømmekraner/utløp installert.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips, dersom du ikke skal ligge i havn i lang tid. Bruk mye vann så unngår du lukt, kjemikalier er bare en annen lukt og er ikke helt greit det heller. Når du er midtfjords er det bare å gå på lav fart så pumper du ut manuellt dersom du ikke har elektrisk pumpe. Lykke til. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei alle, og takk for mye interessant lesning. Jeg har dessverre fortsatt problemer med å forstå meg på mitt toalettsystem. Det ser ut som ventilen som åpner for tømming av septikktanken mangler arm, men om om jeg får åpnet den vil da innholdet tømmes av seg selv eller må det pumpes ut med toalettpumpen? Røret går ut under vannlinjen.

 

Videre er det en åpning over vannlinjen hvor det går en slange ned til septikktanken. Hva er meningen med dette? Skal septikktanken enkelt kunne fylles med vann utenifra, eller er det vanlig at toalettet flushes med vann fra vanntanken, og er det ikke da i det verste fall fare for at man kan pumpe dritt fra septikktanken inn i vanntanken? Noen som har avklaringer?

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du må legge ut bilder. Det var der med bilder og 1000 ord....

 

-ut i fra hvordan du skrev første linje, trodde jeg bomseil var trådstarter..

Er båten ny for deg?

Stengeventilen kan godt ha avbrekt arm/hendel. Da må ventilen byttes.

Den slangen nummer to som du beskriver, er den samme dimensjon som slangen som går til ventilen? Går den opp på dekk med gjennomføring med skrulokk? -isåfall er det en slange for å tømme tanken med sugepumpe fra land.

Dessuten har alle tanker en lufteslange for å hindre vakuum. Den har mindre dimensjon enn tømmeslanger. Finner du en manuell eller el-pumpe?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligs, så suger toalett skyllevann fra egen slange til egen krane med gjennomføring i bunn. Noen få har koblet ferskvanns-skylling fra tank.

Slangen du ser som går til over vannlinje er nok vanlig lufting. Alle tanker har det. Uten lufting vil tanken ekspandere og få overtrykk når du skyller toalett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du må nok reparere ventilen, slik at du kan bruke pumpen og tømme septiktanken. Den andre slangen er vel vesentlig mindre og er for lufting. Når du tømmer septiktanken for 30 liter innhold, må det komme luft inn for at det ikke skal bli undertrykk i tanken, slik at den klapper sammen (hvis den er av plast). Når du bruker toalettet, trekker dette med vann utenfra, slik at kloakken til en viss grad tynnes ut. Dette blir med til septiktanken. For at du skal fylle opp tanken må den luften som er i den tomme tanken fortrenges, og presses ut igjennom lufteslangen. Så lufteslangen behøver du ikke tenke på så lenge den ikke er tett. Du må åpne ventil og pumpe ut septik for å bli kvitt den. Du må sikkert også åpne en ventil for vanntilførsel til toalett, for å pumpe inn vann når du spyler ut fra toalett. Bak på toalettet sitter det gjerne også en ventil, der man kan velge om man pumper direkte fra toalettet ut i sjøen (da gjennom en egen slange og skroggjennomføring som bør ha ventil), eller over til septiktanken. Hvis alt dette er på plass har du i forbindelse med toalettet 3 skroggjennomføringer under vannlinjen med ventiler (vann inn, septik ut, toalett ut), en skroggjennomføring over vannlinjen til lufteslangen, samt slange fra toalett til septiktank.

Link to post
Share on other sites

Hei og mange takk for svar,

 

slange nr to har mindre dimensjon og det stemmer nok at det er en lufteslange. Det gir mening. Ser ut til å gå rett ut av skroget over vannlinjen uten gjennomføring med lokk.

 

Båten er helt ny for meg og jeg har ingen historikk dessverre. Vil jeg kunne få til å åpne tømmeventilen uten den armen? Ser for meg at det kan bli en drittjobb å bytte ventil med en breddfull septikktank. Da må jeg vel eventuellt få tømt den på en eller annen måte. Jeg skal få ordnet med bilder, men er det vanlig at toalettet er koblet på vanntanken for flushing, eller brukes en del av septikktanken til vann?

Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at aktuelle båter som ikke har mulighet for pumping til sjø er tenkt for ett annet marked? I sverige er det jo ikke lenger lov å pumpe til sjø i det hele tatt, skal kun leveres i land. Om båten er bygget for det markedet skjønner jeg at system med tømming til sjø er fjernet... (jeg ville uannsett bygget det om :lipseal: )

 

Det blir vel litt annerledes i Sverige, som har rimelig stillestående og allerede forurenset brakkvann helt opp til finskegrensa.

 

Jeg slår septikpumpa på midtfjords de gangene det er behov for det. Atlanterhavet og måsene tar seg fort av det som måtte være av gufse. Spis et måsegg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...