Jump to content

Hvordan tømmer man septiktanker på båter


Kal-El

Recommended Posts

Er det ikke ganske normalt med ejektortømming også? Da er det jo bare å åpne en ventil og ta båten opp i plan. Etter noen minutters kjøring er septiktanken tømt.

 

Selv om tanken er lavere en vannlinjen trenger en ikke pumpe. Og det gir jo fordeler og ulemper avhengig av om en har tømmingslange høyere en vannivå eller lavere.

På lavere er fordelen er at en kan stoppe opp litt for å tilbakefylle vann i septiken for å skylle den ekstra. Ulempen er at en må stenge ventilen før farten reduseres såpass at vannet kan fylle opp tanken igjen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Tømmestasjonene suger! :-)

 

Dersom man har en dekksgjennomføring for septik og god nok ventilasjon, så er det bare å putte sugestussen neddi dekksgjennomføringen og trykke på knappen på tømmestasjonen, og resten skal gå av seg selv. De fleste sugestasjonene har koniske gummisugestusser som bare puttes oppi og passer nesten uansett hva slags hull man har i dekksgjennomføringen. Nyere koblinger skal skrus inn, og da må man ha eksakt riktig dimensjon på hullet (ISO-8099)

 

Litt mer informasjon på http://www.baatwiki.no/wiki/Septik

Link to post
Share on other sites

Takk for svar tobixen!

 

Spør kanskje litt dumt, da jeg aldri har giddet å gå bort til disse stasjonen, da de er fulle av måkedritt...

 

Dersom man har en dekksgjennomføring inn til septiktanken, er det da slik at det er et "sugerør" som puttes ned helt til bunnen av septiktanken og så suges opp?

Da blir det jo j... mye dritt på slangen, når den hales opp igjen?

Link to post
Share on other sites

Nei, sugeslangen bare skrus fast i gjennomføringen din eller holdes ned i hullet slik at det blir tett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slangen fra dekksgjennomføringen skal være koblet til bunnen av tanken - så det fungerer som et fastmontert sugerør allerede.

 

Husk på å åpne stoppeventilen før suging, dersom det finnes noen stoppeventil på røret som går fra dekksgjennomføringen og til bunnen av septiktanken.

 

Det er ille at det alltid skal være så mye måkedritt rundt disse stasjonene - men det ble tipset i en annen tråd om at det finnes velholdte stasjoner, Frognerkilen var vel anbefalt?

Link to post
Share on other sites

Hei, gikk opp på denne siden som tobixen refererte til: http://www.baatwiki.no/wiki/Septik

 

Der står det følgende:

Dersom båten ikke har dekksgjennomføring kan det bli problematisk bl.a. å besøke Sverige. Det er som regel relativt trivielt å lage i stand en dekksgjennomføring. Man kan lage en T-kobling rett før bunnventil for tømming til sjø. Bruk diffusjonstett slange, slangen bør helst gå kontinuerlig oppover (slik at det ikke blir stående kloakk i den). Installerer man dekksgjennomføring er det viktig å se til at man får en gjennomføring som er kompatibel med ISO-8099-standarden.

 

Takk for info tobixen, så innlegget ditt litt for sent..

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke ganske normalt med ejektortømming også? Da er det jo bare å åpne en ventil og ta båten opp i plan. Etter noen minutters kjøring er septiktanken tømt.

 

Selv om tanken er lavere en vannlinjen trenger en ikke pumpe. Og det gir jo fordeler og ulemper avhengig av om en har tømmingslange høyere en vannivå eller lavere.

På lavere er fordelen er at en kan stoppe opp litt for å tilbakefylle vann i septiken for å skylle den ekstra. Ulempen er at en må stenge ventilen før farten reduseres såpass at vannet kan fylle opp tanken igjen.

 

har ejektortømming på min båt. liten spoiler under båten som suger ut i fart. Slangen går i bue fra skroggjennomføringen over vannlinja og ned i septiktanken. sånn att vatnet ikkje kjem inn i tanken når ein slakker av farten. fungerer heilt greit. men ulempen er at eg må stenge ventilen så det ikkje blir sugd ut på plasser ein ikkje ønsker. Ser heilt klart fordelen med elektrisk pumpe og berre ein bryter ved styreposisjonen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest hele artikkelen, men Sæbø, en Y på slangen, før pumpa, hvor den ene leder til dekkstømming, har jeg ikke opplevd som problematisk. -såfremt lokket på dekkstømmingen er helt tett.

Har det på Grandezzaen.

Om det er dårlig med en T, det vet jeg ikke noe om.

Ja det høres bra ut å sette det før pumpa. Men det var ikkje det som stod i det siterte fra wikiinnlegget.

Om det er T eller Y er en annen diskusjon :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Mulig det går,men jeg ville ikke gjort det. 

 

De er nokså kraftige de pumpene , så du kan risikere at noe går istykker.

 

Jeg ville aller helst montert ett eget rør, ned i tanken, eller gått inn mellom tank og pumpe med ett t-stykke/kran.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...