Jan E. Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 (redigert) Er det ikke ganske normalt med ejektortømming også? Da er det jo bare å åpne en ventil og ta båten opp i plan. Etter noen minutters kjøring er septiktanken tømt. Selv om tanken er lavere en vannlinjen trenger en ikke pumpe. Og det gir jo fordeler og ulemper avhengig av om en har tømmingslange høyere en vannivå eller lavere. På lavere er fordelen er at en kan stoppe opp litt for å tilbakefylle vann i septiken for å skylle den ekstra. Ulempen er at en må stenge ventilen før farten reduseres såpass at vannet kan fylle opp tanken igjen. Redigert 30.April.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
volfro Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Skulle jo være mulig å åpne de fleste ventiler med en skiftenøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Hvordan fungerer tømmeanleggene for kloakk som nå er tilgjengelig i Sverige og Norge. Har disse anleggene egen pumpe som tømmer min septiktank. Eller må jeg installere egen pumpe for dette i min båt? Går det å få kjøpt noe ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Tømmestasjonene suger! :-) Dersom man har en dekksgjennomføring for septik og god nok ventilasjon, så er det bare å putte sugestussen neddi dekksgjennomføringen og trykke på knappen på tømmestasjonen, og resten skal gå av seg selv. De fleste sugestasjonene har koniske gummisugestusser som bare puttes oppi og passer nesten uansett hva slags hull man har i dekksgjennomføringen. Nyere koblinger skal skrus inn, og da må man ha eksakt riktig dimensjon på hullet (ISO-8099) Litt mer informasjon på http://www.baatwiki.no/wiki/Septik Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Tømmestasjonene suger! :-) Klar tale!! (Helt enig foresten;-) ) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Takk for svar tobixen! Spør kanskje litt dumt, da jeg aldri har giddet å gå bort til disse stasjonen, da de er fulle av måkedritt... Dersom man har en dekksgjennomføring inn til septiktanken, er det da slik at det er et "sugerør" som puttes ned helt til bunnen av septiktanken og så suges opp? Da blir det jo j... mye dritt på slangen, når den hales opp igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Nei, sugeslangen bare skrus fast i gjennomføringen din eller holdes ned i hullet slik at det blir tett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Slangen fra dekksgjennomføringen skal være koblet til bunnen av tanken - så det fungerer som et fastmontert sugerør allerede. Husk på å åpne stoppeventilen før suging, dersom det finnes noen stoppeventil på røret som går fra dekksgjennomføringen og til bunnen av septiktanken. Det er ille at det alltid skal være så mye måkedritt rundt disse stasjonene - men det ble tipset i en annen tråd om at det finnes velholdte stasjoner, Frognerkilen var vel anbefalt? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tutti Frutti Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 (redigert) Hei, gikk opp på denne siden som tobixen refererte til: http://www.baatwiki.no/wiki/Septik Der står det følgende: Dersom båten ikke har dekksgjennomføring kan det bli problematisk bl.a. å besøke Sverige. Det er som regel relativt trivielt å lage i stand en dekksgjennomføring. Man kan lage en T-kobling rett før bunnventil for tømming til sjø. Bruk diffusjonstett slange, slangen bør helst gå kontinuerlig oppover (slik at det ikke blir stående kloakk i den). Installerer man dekksgjennomføring er det viktig å se til at man får en gjennomføring som er kompatibel med ISO-8099-standarden. Takk for info tobixen, så innlegget ditt litt for sent.. Redigert 18.Februar.2015 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Ville ikkje plassert T skjøt slik det beskrives i wikien dersom tanken har pumpe for tømming... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Nå har jeg ikke lest hele artikkelen, men Sæbø, en Y på slangen, før pumpa, hvor den ene leder til dekkstømming, har jeg ikke opplevd som problematisk. -såfremt lokket på dekkstømmingen er helt tett. Har det på Grandezzaen. Om det er dårlig med en T, det vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Vorland Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Er det ikke ganske normalt med ejektortømming også? Da er det jo bare å åpne en ventil og ta båten opp i plan. Etter noen minutters kjøring er septiktanken tømt. Selv om tanken er lavere en vannlinjen trenger en ikke pumpe. Og det gir jo fordeler og ulemper avhengig av om en har tømmingslange høyere en vannivå eller lavere. På lavere er fordelen er at en kan stoppe opp litt for å tilbakefylle vann i septiken for å skylle den ekstra. Ulempen er at en må stenge ventilen før farten reduseres såpass at vannet kan fylle opp tanken igjen. har ejektortømming på min båt. liten spoiler under båten som suger ut i fart. Slangen går i bue fra skroggjennomføringen over vannlinja og ned i septiktanken. sånn att vatnet ikkje kjem inn i tanken når ein slakker av farten. fungerer heilt greit. men ulempen er at eg må stenge ventilen så det ikkje blir sugd ut på plasser ein ikkje ønsker. Ser heilt klart fordelen med elektrisk pumpe og berre ein bryter ved styreposisjonen Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Nå har jeg ikke lest hele artikkelen, men Sæbø, en Y på slangen, før pumpa, hvor den ene leder til dekkstømming, har jeg ikke opplevd som problematisk. -såfremt lokket på dekkstømmingen er helt tett. Har det på Grandezzaen. Om det er dårlig med en T, det vet jeg ikke noe om. Ja det høres bra ut å sette det før pumpa. Men det var ikkje det som stod i det siterte fra wikiinnlegget. Om det er T eller Y er en annen diskusjon :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 -selvfølgelig må den være før pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Februar.2015 Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 Jeg har en kuleventil slik at løpet til dekksgjennomføringen bare er åpnet mot septiktanken ved behov. Er en slik kuleventil en viktig del av installasjonen, eller er det bare et "tilfeldig påfunn" av den som lagde til løsningen på min båt? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
finnskogkrabba Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Ikke helt ny trå, men kan man la utsugingen fra septiktanken gå gjennom håndpumpa(tømmepumpa). Det er vel bare noen gummiflapsventiler i pumpa,og de vil jo bli dratt opp. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Mulig det går,men jeg ville ikke gjort det. De er nokså kraftige de pumpene , så du kan risikere at noe går istykker. Jeg ville aller helst montert ett eget rør, ned i tanken, eller gått inn mellom tank og pumpe med ett t-stykke/kran. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
finnskogkrabba Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Ja, ser at du har ett i det. Dumt å risikere søl. har kjøpt båten nå og forrige eier har påbegynt dette arbeidet med en t etter håndpumpa. Tror nok jeg flytter den?. takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.