Jump to content

MÅ alt gammelt bunnstoff fjernes før man legger på primer?


Explorer

Recommended Posts

God kveld..

 

kan noen gi meg ett svar på om man MÅ fjerne alt av gammel bunnstoff før man legger på primer? Grunnen til at jeg spør er at i forbindelse med en survey jeg hadde på båten så ble det skrapet vekk bunnstoff på flere små steder slik at han fikk målt fuktighet i skroget.

Der det ble skrapet kan jeg ikke se at det har vært påført primer tidligere, bunnstoffet som er brukt virker som en hard type da det ikke smitter av og det er ingen steder det har løsnet etter høytrykkspyling.

Så hva burde jeg gjøre? legge på ett par strøk primer utenpå eksisterende lag med hardt bunnstoff før jeg legger på nytt bunnstoff? eller skrape vekk alt før jeg legger på ny primer? eller bare legg på nytt bunnstoff utenpå eksisterende lag.

kan legge til at det ikke ble målt/oppdaget noe unormal fuktighet/blærer ol i skroget, ei heller andre skader.

Hvilken primer burde jeg isåfall bruke?

Båten er 10 år gammel og har tydeligvis ikke tatt noe skade av dette enn så lenge, i tillegg så ligger den jo 6mnd på land hvert år.

Takker for svar.

 

Link to post
Share on other sites

Alt må vekk ja. Grunningen sitter ikke på bunnstoff. Men på den annen side så greier du deg sikkert helt fint uten primer også, den har jo allerede holdt i 10 år uten. Så om du bare velger å flekke med bunnstoff nå og heller ta den store jobben om et år eller to så er det ingen krise....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden med et spørsmål angående fjerning av bunnstoff og priming på nytt.

 

Jeg har en båt av et helt annet kaliber enn trådstarters, nemlig en 98 modell Yamarin 15 fot. Denne har ikke blitt primet siden den var ny. De siste årene har bunnstoffet flasset av på deler av skroget, og der hvor det flasser er det tilsynelatende ikke noe primer igjen. vurderer det derfor som nødvendig å prime på ny. Forsøkte å "flekkprime" i fjor, men ved opptak av båten i høst hadde det flasset like mye, om ikke mer.

 

Konkret er mitt spørsmål om hvor mye jobb det er å fjerne alt bunnstoffet på en såpass liten båt, samt hva som er den beste (for privatpersoner uten avansert utstyr) måten å fjerne bunnstoffet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken primer burde jeg isåfall bruke?

 

Må nok skrape ned alt, ja ! Jeg har benyttet International sin 2-komponent primer de 3 gangene jeg har gjort denne jobben på forskjellige båter.

En av fordelene jeg fant med den var at du kan påføre den ned mot 5 grader. De fleste andre hadde 10 grader som minimum.

Kjøp 2 forskjellige farger, så ser du enklere at det dekker ! Jeg har lagt på mellom 4 og 6 strøk på mine båter.

Her er en som leverer, men det er mange som selger denne: http://webshop.jornskalesje.no/index.php?main_page=product_info&cPath=73_89_91&products_id=348&zenid=337adb24ac9dda2e7c395d89e6ee7a6b

Link to post
Share on other sites

Konkret er mitt spørsmål om hvor mye jobb det er å fjerne alt bunnstoffet på en såpass liten båt, samt hva som er den beste (for privatpersoner uten avansert utstyr) måten å fjerne bunnstoffet.

 

Prøver meg på et svar, Andres.. Vil tro med en god skrape har du gjort dette på 5-6 timer. Påberegn noe træl i hender :-)

(slip kantene runde i hjørnet på bladet du skal skrape med for å unngå skade i gelcoat)

Link to post
Share on other sites

Konkret er mitt spørsmål om hvor mye jobb det er å fjerne alt bunnstoffet på en såpass liten båt, samt hva som er den beste (for privatpersoner uten avansert utstyr) måten å fjerne bunnstoffet.

Det har blitt diskutert her mange ganger.

 

Enkleste og billigste er : En del kausisk soda+ to deler vann, blandes med tapetklister.

Lag en passe tykk grøt og pensle eller rulle på. La stå 2-3 kaffekopper, så prøv å skrape litt for å se om det har løsnet. Er det løst, start med høytrykksspyler i flere omganger. Sitter noe igjen, så smør på mer. Dess varmere det er i været, desto fortere går det.

 

Er ikke båten primet, så puss ned med 100 papir, legg på primer, så gjerne et lag hardt bunnstoff i en annen farge enn ønsket. Så kan du legge på selvpolerende i ønsket farge.

 

Grunnen til to farger er å se om du trenger å flekke noen steder neste år.

 

Lykke til :sailing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ok ! Jeg kan også anbefale å legge bunnstoffet i det siste primerstrøket før dette har tørket helt. Da får bunnstoffet bedre heft. Det holder med 1 strøk bunnstoff etter priming, men man kan godt stoffe hele på nytt påfølgende år. Deretter er det bare å flekke og stoffe vannlinja årene som kommer. Det er mitt råd i hvert fall :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hva er den enkleste metoden for å fjerne gammel hard bunnsmøring på en småbåt? Vil skrape + varmluftspistol e.l. hjelpe?

 

Hva er det som faktisk får den gamle dritten til å prelle av?

 

Jeg har alltid vært vant til primer + selvpolerende bunnstoff vært år. Legger et lag som holder akkurat 1 sesong, også er det bare å vaske bort til våren.

 

Jeg hater hardt bunnstoff, har aldri klart å bli kvitt det.

Link to post
Share on other sites

På min båt er det tørt bunnstoff med sprekker (krakulert) tenkte å bruke vinkelsliper med grovrengjører alt flapdisk (pusse skive)

Pusser ned gammelt bunnstoff og matter gelcoaten i samme slengen.

Etter et dette er gjort vasker jeg med tynner og legger to lag epoksyprimer så et lag med rød bunnstoff og så to lag med blå?

Skal Epoksyprimer lengre opp på båtsiden en bunnstoffet?

Mulig jeg er helt på bærtur med dette men dere som kan dette kan sikkert gi meg noen hint.

Biltema produkter...? Godt nok ?

Redigert av mr-c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaustisk soda+ tapetklister+ vann+ vente+høytrykksspyler.

Det er skrevet side opp og ned her om det.

 

Faxen :flag_bp:

 

Forsøkte dette en gang uten suksess, skal sies at båten jeg forsøkte på hadde mange lag hardt bunnstoff

 

Var ikkeno annet enn tung skraping som nyttet. skaff skraper i god kvalitet og flere bredder!

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min båt er det tørt bunnstoff med sprekker (krakulert) tenkte å bruke vinkelsliper med grovrengjører alt flapdisk (pusse skive)

Pusser ned gammelt bunnstoff og matter gelcoaten i samme slengen.

Etter et dette er gjort vasker jeg med tynner og legger to lag epoksyprimer så et lag med rød bunnstoff og så to lag med blå?

Skal Epoksyprimer lengre opp på båtsiden en bunnstoffet?

Mulig jeg er helt på bærtur med dette men dere som kan dette kan sikkert gi meg noen hint.

Biltema produkter...? Godt nok ?

 

IKKE lurt.. Grovrengjører på vinkelsliper tar bunnstoff lett som bare det men.... Gelcoaten forsvinner enda fortere.

Blir kaustisk sofa og tapetklister på meg ja, noen som vet om dette kan gjøres asfalt eller løser det opp asfalten?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...