Oldschool Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) Tilhengern Grunning Lakk Redigert 3.August.2011 av Oldschool (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Monterte smidde rustfri pullerter. Forsterkning akterspeil. Straks ferdig, mangler kun stoler og lakkere motordeksel svart, oransje ser jo ikke UUUT! Lagde meg flaggstang i rustfritt og kjøpte et harry flagg på Claas Olson, klarte ikke dy meg Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Folk maser etter bilder, men er kjedlig om folk ikke gir tilbakemeldinger og kommentarer Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Sjøsetting i morgen, skal lime på plass stolene i kveld. Gleder meg som en liten unge :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Lykke til! Kul liten båt, som gjorde seg gjodt med den nye fargen. Men jeg ville ha senket vannlinjen en del, den så ut til å være veldig høy på bildene av båten i sjøen. Håper den oppfører seg fint, de ekstrakjølene så noe spesielle ut og vil nok gjøre noe med sjøegenskapene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SandAnker Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 syns denne så veldig tøff ut Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Sjøegenskapene var greie nok, men vannet fra båten traff motorstammen og returnerte opp i motorbrønnen, den fyllte seg med vann og det rant inn i båten Måtte tilte motoren slik at båten lå og vippet med fronten, da ble det bedre angående det bak. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Er motoren montert litt lavt? kansje du kan heve den litt? Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Er motoren montert litt lavt? kansje du kan heve den litt? Kanskje det er det som er problemet? Det kan være godt mulig. Skal se litt på høyden når jeg tar den opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Setene, om noen synes treverk der er harry kan dere hoppe i havet :) Motoren ble svart i stedet... Vindskjermen også... Sjøsatt på lørdag, håper den flyter fortsatt Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Benjamin Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Se der ja! Bare de siste endringene gjorde den MYE fetere! Rå harry Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 ja, gjorde seg med litt svart lakk på diverse. Skulle hatt sorte seter også men... Lurer på å lakkere den stripa på fronten Svart. Noen innvendinger der? Ellers tusen takk for masse tilbakemeldinger :) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hvordan virker de 3 kraftige kjølene inn i sving? Kan for meg se ut som om den blir limt fast i vannet, og du får kraftige G-krefter. Ganske tøft det i såfall Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 (redigert) Kanonprosjekt! Hvordan gikk det med vannet som kom opp i motorbrønnen ved kjøring? Små båter av eldre årgang var ofte beregnet på motor med kort stamme. I dag har nesten alle påhengsmotorer lang stamme. Den du har er vel også lang. Da vil du få et voldsomt drag fra de ekstra 15-20 cm med stamme som blir liggende under vannlinjen. Mulig det er grunnen til vannet som skylles opp i motorbrønnen. Mener at ved riktig motorhøyde, så skal kavitasjonsplaten (se bildet) være i flukt med skrogbunnen. Redigert 16.August.2011 av Anders_O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Går det ikke ann å ta av et ledd slik at det blir kort stamme på gamle Yamahamotorer som min? Den platen med pilen skal være på samme høyde som nederste punkt på kjølen, ikke sant? Det er nok det som er grunnen... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Mener å ha lest at den skal være på høyde med bunnen, ikke kjølen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Kanskje det er det som er problemet? Det kan være godt mulig. Skal se litt på høyden når jeg tar den opp igjen. Lavt montert motor gir ofte sprut rundt stammen. ta etpar bilder som viser plata ift skroget bakfra / fra sida. Som sagt over, plata skal normalt være ca i flukt med bunnen, men i ditt tilfelle med den kraftige kjølen i forkant så er det mulig du må ha den litt lavere for å sikre at propellen får godt grep i vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders_O Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Jeg hadde en gammel Evinrude 40 HK fra tidlig 70-tall. Den hadde et stykke på stammen som kunne taes vekk for å gjøre stammen kort. "Problemet" blir jo at akslingen mellom motor og gear, samt gear-staget blir for langt. Gear-staget kan kappes, men du må nok få tak i en kort aksling. Den enkle, men ikke så stilige, løsningen, er selvsagt å heve akterspeilet. Da blir motoren stående veldig høyt, og belastningen på akterspeilet øker. Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Kjølen er ca 3,5-4,5cm brei. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 ... her er det bare å heve ser jeg, iallefall opp til bunn av kjøl Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oldschool Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Bytter likegodt motor. Må bare finne en brukbar og billig en. Sitér dette innlegget Link to post
Chris H Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Bra prosjekt! godt å se prosjekter som dette bli gjennomført og ikke fordufte og bli stående.. ! Er også mulig å montere en brakett mellom akterspeil og motor søk på jackplate så ser du mange løsninger ;) kan være vanneskelig å finne kortstamede motorer om du skal ha noe over 50hk.. (snakker av egen erfaring) bruker selv en CMC jackplate :) Sitér dette innlegget Link to post
Oldschool Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Hei folkens! Lenge siden siste oppdatering. Noen som kan utifra disse bildene se om båten tåler en 30hk Yamaha 3-sylindret motor. 2-takter og kort stamme. Har en slik for hånden og lurer på om den vil tåle det. Er 3 lag ekstra glasfiber i bunn etter jeg kjøpte den, ellers er det ikke gjort stor annet. Spør fordi folk snakker om at skråget kan knekke/sprekke. Noen som kan se noe utifra disse bildene? Redigert 4.Juni.2012 av Oldschool (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Fant du noen gang ut hva slags båt dette er? Kan det være en Ancas Sea Prince 14 fra ca 1960? Eller eventuelt en Sea King 16 fra samme tids epoke? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Vanskelig å se på bilder.. Er hekkplaten i god stand? Ikke fuktig/ råtten? Om den er bra, og du kanskje lager en rustfri plate som du har på akterspeilet så holder det sikkert.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.