Jump to content

Prosjekt gammel speedbåt!

Oldschool

Recommended Posts

Var å henta min første båt en torsdagskveld på Karmøy.

Har vokst opp i fjæresteinene, så det er vel på sin plass å ha en båt.

Betalte 7500 for en 13fots gammel speedbåt(vet ikke merke) med 25hk Yamaha som skal starte og gå.

Det er nye impellere og plugger på motoren.

Planen for båten er å pusse den ned, lappe hull og diverse sprekker med glasfiberduk, forsterke den diverse plasser og male den i en knall farge.

Skal også montere bøttestoler for båt i den, montere et tøft ratt og lage gulv i vannfast finerplate.

Satser på å få den på vannet til finværet kommer i sommer!

7400837_520x0.jpg

Ser ut som en selco med uorginal vindskjerm?

Nei, denne er neste flat under, med 3 kjøler og sidefinner bak. Tror ikke det er selco da. Ligner ikke på noen selcoer jeg har sett. Er venstrestyrt orginalt, med styring med vaier/tau på trinser helt til motoren. Er nytt opplegg nå da..

Blir ikke noen oppdatering på en stund da båten står ute, må vel stå under tak og tørke før jeg kan begynne med glasfiberen.

• 4 uker senere...

Får ikke gjort så mye da båten står ute under åpen himmel, men straks jeg får Amazonen ut av carporten blir det full fart :)

Gleder meg!

Noen som har litt kunnskap om hva jeg bør bruke av produkter når jeg skal slipe ned båten, sparkle og male den igjen? Tenkte et slitesterkt stoff på toppen.

• 3 uker senere...

Da har jeg kommet igang, fått bort opprusta bolter og begynt oppussinga. Støypt litt glassfiber i bunn for å forsterke litt. Når jeg vugger litt på båten hører jeg at det er VANN I LUFTTANKEN FORAN.

Hva kan jeg gjøre med det?

Tenkte kanskje å bare satse på at den flyter, siden den lå på sjøen i sommer uten å bli brukt tenker jeg kanskje at den ikke tar inn mye vann, og jeg skal jo bare sette den ut og dra den opp etter hver båttur.

Kan vel kanskje fjerne bunnstoffet og smøre et par strøk med 2komponent Epoxyprimer, da skal den vel bli tett?

Kommer ikke til å rive opp bunnen uansett, for det har jeg ikke tid, kunnskap eller kapasitet til.

Geniale svar mottas med takk :)

Her har jeg slipt ned topcoaten og ned på ren glasfiber + prøvestøpt med glassfiber for første gang!

cimg3690.jpg

Borret et hull i lufftanken for å tømme den for vann. Skal montere ekspansjonspropp...

cimg3692.jpg

Limte fast toppdelen fordi de orginale forsenkede skruene som holdt den fast hadd gnagt seg igjennom. Brukte Sterkeste sicaflex ;)

cimg3694.jpg

Støpte hele gulvet idag, og er veldig fornøyd med resultatet.

cimg3698.jpg

Dette er sidefinnen bak, den er litt løs i festingen inn mot båten. Tips til hvordan jeg kan feste den bedre? Tror den er limt på orginalt.

cimg3695.jpg

Nå er båten på plass i Carporten - Oppned :)

Det er 3 stk kjøler under den, og det ser ut som de er hjemmelagde fordi det er ganske ujevn støyping bortover sidene på kjølene. Tror ikke jeg kommer til å gjøre så mye med det, men... Ellers ser den helt fin ut under!

Synes forøvrig det er litt kjipt at rattet er på feil side av båten, blir liksom så rart, men det blir vel best om jeg lar det være sånn :) Hadde jo vært kjekt med noen flere tilbakemeldinger og innvendinger. Forslag til ting eller tang osv..

dette blir jo fint ! :thumbsup:

det at rattet er på "feil" side er jo bare kult (syntes jeg da). og det pleier å være det på litt eldre båter..

kanskje litt feil å ikke styre fra styrbord side, men samma det ! jeg ville latt det være..

lykke til :flag_bp:

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

den burde vel bli knallhard. har du rett temp? har du ein link til produktet?

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Epoksysparkel/

dette blir jo fint ! :thumbsup:

det at rattet er på "feil" side er jo bare kult (syntes jeg da). og det pleier å være det på litt eldre båter..

kanskje litt feil å ikke styre fra styrbord side, men samma det ! jeg ville latt det være..

lykke til :flag_bp:

Det blir nok som det er :) Må bare få kjøpt et tøffere ratt som står mer i stil med båten som den blir.

Skal smøre Sealer på bunnen idag, og bunnstoff om et par dager. Så er det bare resten igjen etterpå :D Gleder meg!

Neste innvestering er en liten båthenger. Rop ut om noen har en billig OK en.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...