Jump to content

Eksosgjennomføring Webasto Thermo Top C


Suzuki

Recommended Posts

heisann

vil montere varmer i båten, og vannvarmer frister.

Har tilbud om brukt Webasto Thermo Top C, men dette er apparat fra bil.

Ser etter hvordan eksosgjennomføringen til denne ser ut. Finner ikke noe annet en et bilde, der den klart ligner på en vanlig skroggjennomføring. Hvilket den jo ikke er.. eller ?

 

Ellers råd og dåd i anledning vannvarmer ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Da Barsk I fikk ny Eberspächer (riktig nok luftvarmer, men jeg tror eksosen er lik) så monterte jeg en helt vanlig fornikklet skroggjennomføring med sikalignende masse fra Biltema.

Dette fungerte helt perfekt, eksosslangen var da ca. 1,5 m. lang. La slangen opp i en svanehals.

 

Hvis du har litt lengde på den tror jeg ikke varme er noe problem ved gjennomføringen.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da jeg monterte aggregatet i min forrige båt, kjøpte jeg en skroggjnnomføring til en varmer (tror det var Wallas) på TSG i Strømmen. Denne gjennomføringen er ikke "tett" mellom skrog og eksosrør slik at skroget ikke blir så varmt. Hvis jeg ikke husker feil så brukte jeg 28mm bevegelig eksosrør med et rør utenpå. Gjennomføringen er tilasset slik at man får en svanehals på rørene.

Gjennomføringen kostet noen hundrelapper men det er det verdt.

 

Ta en tur på TSG så hjelper de deg  :smiley:

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Ser etter hvordan eksosgjennomføringen til denne ser ut. Finner ikke noe annet en et bilde, der den klart ligner på en vanlig skroggjennomføring. Hvilket den jo ikke er.. eller ?

 

 

Suzuki

Når jeg monterte mitt nye anlegg (Eber) så var skrog gjennomføringen "delt" dvs 2 rør inne i hveandre med luft imellom. Dette sikkert for at den delen som da har kontakt med skroget ikke holder samme høye temp. som selve eksosslangen.

Har båten på vannet så det er ikke så lett å få tatt bilde :eek: blir da bløt.

Fra utsiden så sees det godt 2 rør.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg vært i havna og fått noen bilder fra både utsiden og innsiden (trangt :headbang:)

Bilde

Her ser du tydelig at eksos kommer fra det "innerste" røret

Bilde

Mutteren til feste av flensen sitter på det ytterste røret med en varmebestandig pakning mellom mutter og skuteside, mens eksosrøret er festet til det innerste røret.

Link to post
Share on other sites

Takker Amorøsa !

Da har vi to medlemmer, den ene har brukt spesialgjennomføring til sikkert mangepenger, den andre en std. gjennomføring.

 

Vinner jeg budrunden på den nye webastoen jeg fant på nettet ( Thermo Top C ) blir det sikkert flere spm. Den gjennomføringen bestiller jeg fra Webasto. Trur eg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Da har vi to medlemmer, den ene har brukt spesialgjennomføring til sikkert mangepenger, den andre en std. gjennomføring.

 

Vinner jeg budrunden på den nye webastoen jeg fant på nettet ( Thermo Top C ) blir det sikkert flere spm. Den gjennomføringen bestiller jeg fra Webasto. Trur eg.

 

Suzuki

Tror ikke det er så lurt å spare akkurat her. Denne kan jeg love deg blir varm :cryin: :cryin:.

Min fulgte jo med Ebern når dette ble kjøpt.

Kan ikke tenke meg at denne koster skjorta. Kan prøve å finne det ut.

Link to post
Share on other sites

Da Barsk I fikk ny Eberspächer (riktig nok luftvarmer, men jeg tror eksosen er lik) så monterte jeg en helt vanlig fornikklet skroggjennomføring med sikalignende masse fra Biltema.

Dette fungerte helt perfekt, eksosslangen var da ca. 1,5 m. lang. La slangen opp i en svanehals.

 

Hvis du har litt lengde på den tror jeg ikke varme er noe problem ved gjennomføringen.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Har lest de andre svarene, men jeg står på at denne løsningen fungerte for meg.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

(hann ikke o lese igenom hele tråden, springer her mellan Baatplassen samtidigt som jag storstädar hele lägenheten..........Admiralinnen kommer en dag för tidigt !  :nonod:)

 

det finns to olike typer av värmare...kann ikke Webasto

 

men det finns de värmare som har dubbel slanger der förbrenningsluften hämtas utifra og

går i den yttre slangen o avgaserna går i den inre !

 

så var det iallafall på min gamla värmare i snekken, daärav en spesialgjenomföring i bordsidan!

Min nuvarande 'Ebersprakare' har olike slanger för förbrenningsluft o avgas !

 

and yes montere så många lydpotter ni får plass med  på eksos,förbrenning o själva

varmluften in i båten, så blir det ganske tyst!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jeg tror GungaDin sitter med fasiten.

Den "doble" gjennomføringen, tar inn luft utenifra til oppvarming, denne lufte virker da kjølende på eksosslangen.

 

Suzuki

ikke till oppvarmingen, till förbrenningsprocessen så att ikke Webaston tar ifra den

'goa inneluften' til förbrenning o drar ut den med eksosen!

 

inneluften cirkulerer bare mellan kabin o värmare...

 

forbrenningsluft tas fra utsiden förbrenns ogår ut med avgaserna....

 

så var iallafall min gamle värmare !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jeg tror GungaDin sitter med fasiten.

Den "doble" gjennomføringen, tar inn luft utenifra til oppvarming, denne lufte virker da kjølende på eksosslangen.

 

Suzuki

Det er nok slik også på noen varmere, men ikke på min.

Inntaksluften går i helt egen slange, helt adskilt fra eksos og gjennomføringen er laget slik for at det skal sirkulere litt luft rindt gjennomføringen.

På min gamle Nidelv 24 var det brukt en annen type gjennomføring for eksosen, uten lufting. Når denne ble fjernet så var glassfiberen helt sprø rundt hullet til gjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser litt i bruksanvisningen til min Eber og fikk se en

OBS

Eksosslangen har en snitt temp. på 280 grader. :eek:

Kan ved driftsproblemer nå opp til max 400 grader.

 

 

Dette er sikkert målt ved utløpet av varmeren, eksoslangen er vel en snau meter, så tempen ved eksosutslippet er vel ikke så mange grader lavere. Den er jo isolert, men har avisolerte deler ved utløpet fra varmer og ved innløpet til eksosflensen

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser litt i bruksanvisningen til min Eber og fikk se en

OBS

Eksosslangen har en snitt temp. på 280 grader. :eek:

Kan ved driftsproblemer nå opp til max 400 grader.

 

Dette er sikkert målt ved utløpet av varmeren, eksoslangen er vel en snau meter, så tempen ved eksosutslippet er vel ikke så mange grader lavere.

Jeg tror den temperaturen halveres ganske raskt.

 

mvh

 

Barsk II

Link to post
Share on other sites

ikke till oppvarmingen, till förbrenningsprocessen så att ikke Webaston tar ifra den

'goa inneluften' til förbrenning o drar ut den med eksosen!

Ja, og så slipper du at eksosen fra varmeren blåses ut som vamluft i kabinen.  

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da jeg monterte aggregatet i min forrige båt, kjøpte jeg en skroggjnnomføring til en varmer (tror det var Wallas) på TSG i Strømmen. Denne gjennomføringen er ikke "tett" mellom skrog og eksosrør slik at skroget ikke blir så varmt. Hvis jeg ikke husker feil så brukte jeg 28mm bevegelig eksosrør med et rør utenpå. Gjennomføringen er tilasset slik at man får en svanehals på rørene.

Gjennomføringen kostet noen hundrelapper men det er det verdt.

 

Ta en tur på TSG så hjelper de deg  :smiley:

 

/Per

Forstår det slik at du monterte strøm-aggregat? Hvis ja, hvilken type og erfaringer har du med installasjonen?

 

Går med planer om en slik løsning for mitt Honda EU10 aggregat.

 

Tar gjerne imot tips og råd.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

heisann

vil montere varmer i båten, og vannvarmer frister.

Har tilbud om brukt Webasto Thermo Top C, Ellers råd og dåd i anledning vannvarmer ?

 

Suzuki

Har montert samme type i mitt prosjekt. Er stort sett fornøyd, men skal forta noen justeringer i løpet av vinteren.

Kommer med litt mer info i løpet av helgen.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at du monterte strøm-aggregat? Hvis ja, hvilken type og erfaringer har du med installasjonen?

 

Går med planer om en slik løsning for mitt Honda EU10 aggregat.

 

Tar gjerne imot tips og råd.

 

Mvh. BEG

Har også samme planer, og er takknemelig for tips og råd.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har montert samme type i mitt prosjekt. Er stort sett fornøyd, men skal forta noen justeringer i løpet av vinteren.

Kommer med litt mer info i løpet av helgen.

 

mvh

Kjelli

Flotters. For den varmeren ble faktisk min. Og det for en grei pris også.

Dermed blir det radiatorer, tørkeskap og varmtvann ved landligge...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...