Suzuki Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 heisann vil montere varmer i båten, og vannvarmer frister. Har tilbud om brukt Webasto Thermo Top C, men dette er apparat fra bil. Ser etter hvordan eksosgjennomføringen til denne ser ut. Finner ikke noe annet en et bilde, der den klart ligner på en vanlig skroggjennomføring. Hvilket den jo ikke er.. eller ? Ellers råd og dåd i anledning vannvarmer ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Barsk IV Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Da Barsk I fikk ny Eberspächer (riktig nok luftvarmer, men jeg tror eksosen er lik) så monterte jeg en helt vanlig fornikklet skroggjennomføring med sikalignende masse fra Biltema. Dette fungerte helt perfekt, eksosslangen var da ca. 1,5 m. lang. La slangen opp i en svanehals. Hvis du har litt lengde på den tror jeg ikke varme er noe problem ved gjennomføringen. mvh Barsk II Quote Link to post
Suzuki Posted October 19, 2004 Author Share Posted October 19, 2004 aha - flott med erfaringer fra andre. Monterte du den med noen form for eksospotte ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Compromise Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Hei. Da jeg monterte aggregatet i min forrige båt, kjøpte jeg en skroggjnnomføring til en varmer (tror det var Wallas) på TSG i Strømmen. Denne gjennomføringen er ikke "tett" mellom skrog og eksosrør slik at skroget ikke blir så varmt. Hvis jeg ikke husker feil så brukte jeg 28mm bevegelig eksosrør med et rør utenpå. Gjennomføringen er tilasset slik at man får en svanehals på rørene. Gjennomføringen kostet noen hundrelapper men det er det verdt. Ta en tur på TSG så hjelper de deg /Per Quote /per Link to post
Barsk IV Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 aha - flott med erfaringer fra andre. Monterte du den med noen form for eksospotte ? Suzuki Ja med potte fra Eberspächer, denne monterte jeg ca. 20. cm. fra varmeren. mvh Barsk II Quote Link to post
Amorosa Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Ser etter hvordan eksosgjennomføringen til denne ser ut. Finner ikke noe annet en et bilde, der den klart ligner på en vanlig skroggjennomføring. Hvilket den jo ikke er.. eller ? Suzuki Når jeg monterte mitt nye anlegg (Eber) så var skrog gjennomføringen "delt" dvs 2 rør inne i hveandre med luft imellom. Dette sikkert for at den delen som da har kontakt med skroget ikke holder samme høye temp. som selve eksosslangen. Har båten på vannet så det er ikke så lett å få tatt bilde blir da bløt. Fra utsiden så sees det godt 2 rør. Quote Link to post
Amorosa Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Så har jeg vært i havna og fått noen bilder fra både utsiden og innsiden (trangt ) Her ser du tydelig at eksos kommer fra det "innerste" røret Mutteren til feste av flensen sitter på det ytterste røret med en varmebestandig pakning mellom mutter og skuteside, mens eksosrøret er festet til det innerste røret. Quote Link to post
Suzuki Posted October 21, 2004 Author Share Posted October 21, 2004 Takker Amorøsa ! Da har vi to medlemmer, den ene har brukt spesialgjennomføring til sikkert mangepenger, den andre en std. gjennomføring. Vinner jeg budrunden på den nye webastoen jeg fant på nettet ( Thermo Top C ) blir det sikkert flere spm. Den gjennomføringen bestiller jeg fra Webasto. Trur eg. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Amorosa Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Da har vi to medlemmer, den ene har brukt spesialgjennomføring til sikkert mangepenger, den andre en std. gjennomføring. Vinner jeg budrunden på den nye webastoen jeg fant på nettet ( Thermo Top C ) blir det sikkert flere spm. Den gjennomføringen bestiller jeg fra Webasto. Trur eg. Suzuki Tror ikke det er så lurt å spare akkurat her. Denne kan jeg love deg blir varm :cryin:. Min fulgte jo med Ebern når dette ble kjøpt. Kan ikke tenke meg at denne koster skjorta. Kan prøve å finne det ut. Quote Link to post
Barsk IV Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Da Barsk I fikk ny Eberspächer (riktig nok luftvarmer, men jeg tror eksosen er lik) så monterte jeg en helt vanlig fornikklet skroggjennomføring med sikalignende masse fra Biltema. Dette fungerte helt perfekt, eksosslangen var da ca. 1,5 m. lang. La slangen opp i en svanehals. Hvis du har litt lengde på den tror jeg ikke varme er noe problem ved gjennomføringen. mvh Barsk II Har lest de andre svarene, men jeg står på at denne løsningen fungerte for meg. mvh Barsk II Quote Link to post
Amorosa Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Den gjennomføringen bestiller jeg fra Webasto. Trur eg. Suzuki Koster 579 kr på Maritim. 24mm eksosrør. Varenummer 4350-10 Quote Link to post
Gunga Din Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Hej på er ! (hann ikke o lese igenom hele tråden, springer her mellan Baatplassen samtidigt som jag storstädar hele lägenheten..........Admiralinnen kommer en dag för tidigt ! ) det finns to olike typer av värmare...kann ikke Webasto men det finns de värmare som har dubbel slanger der förbrenningsluften hämtas utifra og går i den yttre slangen o avgaserna går i den inre ! så var det iallafall på min gamla värmare i snekken, daärav en spesialgjenomföring i bordsidan! Min nuvarande 'Ebersprakare' har olike slanger för förbrenningsluft o avgas ! and yes montere så många lydpotter ni får plass med på eksos,förbrenning o själva varmluften in i båten, så blir det ganske tyst! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Posted October 21, 2004 Author Share Posted October 21, 2004 jeg tror GungaDin sitter med fasiten. Den "doble" gjennomføringen, tar inn luft utenifra til oppvarming, denne lufte virker da kjølende på eksosslangen. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Gunga Din Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 jeg tror GungaDin sitter med fasiten. Den "doble" gjennomføringen, tar inn luft utenifra til oppvarming, denne lufte virker da kjølende på eksosslangen. Suzuki ikke till oppvarmingen, till förbrenningsprocessen så att ikke Webaston tar ifra den 'goa inneluften' til förbrenning o drar ut den med eksosen! inneluften cirkulerer bare mellan kabin o värmare... forbrenningsluft tas fra utsiden förbrenns ogår ut med avgaserna.... så var iallafall min gamle värmare ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Amorosa Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 jeg tror GungaDin sitter med fasiten. Den "doble" gjennomføringen, tar inn luft utenifra til oppvarming, denne lufte virker da kjølende på eksosslangen. Suzuki Det er nok slik også på noen varmere, men ikke på min. Inntaksluften går i helt egen slange, helt adskilt fra eksos og gjennomføringen er laget slik for at det skal sirkulere litt luft rindt gjennomføringen. På min gamle Nidelv 24 var det brukt en annen type gjennomføring for eksosen, uten lufting. Når denne ble fjernet så var glassfiberen helt sprø rundt hullet til gjennomføringen. Quote Link to post
Amorosa Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Sitter å leser litt i bruksanvisningen til min Eber og fikk se en OBS Eksosslangen har en snitt temp. på 280 grader. Kan ved driftsproblemer nå opp til max 400 grader. Dette er sikkert målt ved utløpet av varmeren, eksoslangen er vel en snau meter, så tempen ved eksosutslippet er vel ikke så mange grader lavere. Den er jo isolert, men har avisolerte deler ved utløpet fra varmer og ved innløpet til eksosflensen Quote Link to post
eysteind Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Eg må også ha eksosutløp til min gassvarmer. Har kun 2 stk utløp som er beregnet på takmontereing. Det går vel fint å ta det ut gjennom skroget også? Blir det varmere med gass? Quote Link to post
Barsk IV Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Sitter å leser litt i bruksanvisningen til min Eber og fikk se en OBS Eksosslangen har en snitt temp. på 280 grader. Kan ved driftsproblemer nå opp til max 400 grader. Dette er sikkert målt ved utløpet av varmeren, eksoslangen er vel en snau meter, så tempen ved eksosutslippet er vel ikke så mange grader lavere. Jeg tror den temperaturen halveres ganske raskt. mvh Barsk II Quote Link to post
Amorosa Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Jeg tror den temperaturen halveres ganske raskt. mvh Barsk II Helt klart, men fortsatt 140-200 grader Quote Link to post
Jens_P Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 ikke till oppvarmingen, till förbrenningsprocessen så att ikke Webaston tar ifra den 'goa inneluften' til förbrenning o drar ut den med eksosen! Ja, og så slipper du at eksosen fra varmeren blåses ut som vamluft i kabinen. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
BEG Posted October 21, 2004 Share Posted October 21, 2004 Hei. Da jeg monterte aggregatet i min forrige båt, kjøpte jeg en skroggjnnomføring til en varmer (tror det var Wallas) på TSG i Strømmen. Denne gjennomføringen er ikke "tett" mellom skrog og eksosrør slik at skroget ikke blir så varmt. Hvis jeg ikke husker feil så brukte jeg 28mm bevegelig eksosrør med et rør utenpå. Gjennomføringen er tilasset slik at man får en svanehals på rørene. Gjennomføringen kostet noen hundrelapper men det er det verdt. Ta en tur på TSG så hjelper de deg /Per Forstår det slik at du monterte strøm-aggregat? Hvis ja, hvilken type og erfaringer har du med installasjonen? Går med planer om en slik løsning for mitt Honda EU10 aggregat. Tar gjerne imot tips og råd. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Kjelli Posted October 22, 2004 Share Posted October 22, 2004 heisann vil montere varmer i båten, og vannvarmer frister. Har tilbud om brukt Webasto Thermo Top C, Ellers råd og dåd i anledning vannvarmer ? Suzuki Har montert samme type i mitt prosjekt. Er stort sett fornøyd, men skal forta noen justeringer i løpet av vinteren. Kommer med litt mer info i løpet av helgen. mvh Kjelli Quote Link to post
Jonas Posted October 22, 2004 Share Posted October 22, 2004 Når eksosslangen er isolert og varmeren står på en stund, tror jeg ikke temperaturen blir så mye redusert med en slange på 1,5 meter. Holder på med det samme og er noe usikker på og jeg skal isolere eller ikke. Var ikke det fra før. (enkel slange) Quote Link to post
Haakon Posted October 22, 2004 Share Posted October 22, 2004 Forstår det slik at du monterte strøm-aggregat? Hvis ja, hvilken type og erfaringer har du med installasjonen? Går med planer om en slik løsning for mitt Honda EU10 aggregat. Tar gjerne imot tips og råd. Mvh. BEG Har også samme planer, og er takknemelig for tips og råd. Quote Link to post
Suzuki Posted October 24, 2004 Author Share Posted October 24, 2004 Har montert samme type i mitt prosjekt. Er stort sett fornøyd, men skal forta noen justeringer i løpet av vinteren. Kommer med litt mer info i løpet av helgen. mvh Kjelli Flotters. For den varmeren ble faktisk min. Og det for en grei pris også. Dermed blir det radiatorer, tørkeskap og varmtvann ved landligge... Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.