Jump to content

Eksosgjennomføring Webasto Thermo Top C


Suzuki

Recommended Posts

Har også samme planer, og er takknemelig for tips og råd.  :smiley:

 

Her er hva jeg svarte BEG i  en IM, kanskje du kan dra nytte av noe:

 

Hei.

 

Jeg hadde et 2 Kva bensin aggregat i i motorrommet på min Bayliner. Baylineren hadde bensinmotor.

 

Aggregatet var en en "stående" type med generatoren under motoren og med egen plast- bensintank.

 

Monteringen av aggregatet:

Jeg lagde egne braketter av rustfitt stål med gummidempere (fra Biltema) mellom aggregat og braketter. Fordi jeg var redd for varme i mot septikktanken som stod ved siden av, flyttet jeg eksospotta fra aggregatet og ned på egne fester slik at det ikke var noe brennbart (smeltbart) i nærheten.

Eksosslangen fra aggregatet og ned til potta  var en 28 mm fleksibelstålslange. Tror den var fra Biltema. Denne slangen blir varm!

Videre fra potta til skroget ble benyttet jeg en skrog-gjennomøring til en varmer (tror det var Wallas) med tilhørende stålslanger. Den var to slanger utenpå hverandre slik at det ikke ble så høy berøringstemperatur.

Skrog-gjennomføringen av av en slik type med luft i mellom skrog og ekososrør slik at skroget ikke ble varmt.

 

Start/ Stopp.

Først slo jeg på motorromviften.

Aggregatet hadde snorstart. Det synes jeg var helt greit fordi da fikk jeg sjekket at det ikke var noen bensin lukt/ damp i motorrommet  før jeg startet.

Jeg hadde flyttet stoppbryteren fra aggregatet til styreposisjonen slik at jeg kunne skru det av derfra.

 

220v:

Landstrøm og strøm fra aggregatet leverte til det samme utstyret slik at jeg trengte en omkobling for å ikke brenne generatoren. Jording ble koblet til motor og jeg benyttet automatsikringer og jordfeilbryter.

Jeg prøvde der med en enkel kobling via et rele for slippe å koble fra ledningen på aggregatet hvr gang jeg benyttet landstrøm. Dette fungerte helt til en dag hvor relèet brant fast. Da brant også geneatoren

Etter det så koblet jeg manuellt inn støpselet på aggregatet. Fungerer egentlig greit men det er jo manuellt da.

 

Jeg har tenkt å montere inn aggregat i min nye båt etterhert, og da har jeg tenkt å ha omkoblingen ved hjelp av to kontaktorer. Kobling på dette ligger på forumet ett eller annet sted.

 

Sikkert?

Det har jeg tenkt veldig mye på og jeg kan ikke se at et aggregat i god stand er noe værre enn en besinmotor.

Jeg vet helt ærlig ikke om det er godkjent, eller hvem som godkjenner slike installasjoner, men hvis du får vite det så del det gjerne med meg.

 

Det blir jo litt støy med et aggregat, men fy så mye glede jeg hadde av det ikke mist pga a jeg kunne bruke hvor mye batteri jeg ville uten å være redd for ikke å få startet igjen.

 

Håper dette hjalp deg litt, og hvis det er mer du lurer på så bare spør

 

/per

/per

Link to post
Share on other sites

Flotters. For den varmeren ble faktisk min. Og det for en grei pris også.

Dermed blir det radiatorer, tørkeskap og varmtvann ved landligge...

 

Suzuki

Har ikke fått tid ennå, men skal ta det en av de første dagene jeg får tid.

Har bygget "telt" til båten min på lørdag og i dag, og det tar jammen tid. nei, skulle heller hatt en mindre båt.......

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Litt erfaringer med dette:

 

Fikk advarlser fra levrandører på dette når jeg gikk i gang, men lot meg ikke skremme. Har ønsker om å kunne få varmt vann, uten bruk av motor eller strøm.

 

Utgangspunktet, slik jeg har tenkt dette, er at jeg skal kunne varme opp båten med denne, varme opp vann, og kunne bruke denne som motorvarmer. I tillegg har jeg tenkt å bruke motorvarmen til å varme opp vann og båten, så jeg har laget til et system med kraner som jeg kan styre retningen på vannet.

Har ikke koblet sløyfen til motoren ennå, men det ligger klar, skal gjøre det i vinter.

Skal dette kobles inn på motoren, og en skal bruke motorvarmen, anbefales det å montere inn en ekstra sirkulasjonspumpe, ihvertfall på Steyr, ifølge leverandør. (den kommer også i vinter).

 

Fikk beskjed om at der må være min. 10 liter i systemet, for å hindre for mye start og stopp av webastoen, den trekker mye strøm ved oppstart, grunnet gløding, i tillegg til at den slites mer. Har montert inn en egen VVB på 15L (brukes som isolert tank for å få volum), har 2 stk defroster på hver sin sløyfe, (fikk for liten guff i en slange) hvor varmvannsberederen står i sløyfe med den minste defrosteren.

Har brukt defrostere uten slange, med vifte som blåser. Støyer litt mye, ihvertfall på fullt.

 

Det største problemet, var å få ut lufta i systemet. Måtte lage til et selvluftene system, og da hjalp det. En skal ha ekspansjonsflaske på ca 10% av volumet.

 

Erfaring:

Er tålig bra fornøyd, har ikke fått testet det så mye.

 

Minuser:

Trekker mer strøm, Webastoen har en liten pumpe som skal få vannet til å sirkulere, i tillegg har defrosterene egne vifter.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

graver og spør litt til jeg Kjelli..

hvem var leverandør av disse radiatorene ?

 

Suzuki

Mener de står i Watski katalogen, har ikke den her nå. Kjøpt i lokal butikk. Mener at de som selger Webastoen ut til båtforhandlerene, også selger disse.

 

Maritim har vel også.

 

mvh

Kjelli

 

PS: bare grav og spørr, det er kjekt å kunne hjelpe litt tilbake

Link to post
Share on other sites

Hei! Har mange radiatorer liggende, ca 10 meter. Disse er "nakne" og må felles inn. Men hvor er den beste plassen å felle dei inn? Regner med den beste plassen er så lavt så mulig da varmen stiger. Men går det ann å montere dei i benkene med ventiler på benken? Vil varmen komme ut i båten eller vil den stige til vers?

 

Lurer også på om radiatorane kan bli brannfarlige. Går det greit at de ligger inntil glassfiber ol. eller på eg til å isolere på noe vis?

 

Og så har eg et siste spørsmål: går det ann utnytte varmen på kjølevatnet på motoren når denne er i drift? Går det bra at det sikulerer rundt omkring i hele båten gjennom alle radiotorane, defrosteren og varmtvannstankene? Er vel ikke nødendig å bruke gassvarmeren til å varme opp vannet når Volvoen kan gjøre det?

Må legge til at det er snakk om en Volvo AD41 med ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...