Jump to content

Tips om hvordan få ut knekt bolt


M/S AIOLOS

Recommended Posts

Så lenge det er noe av bolten som stikker ut, og som du får et godt tak på med en tang, ville jeg IKKE prøvd med bor/grispikk. Det ender somregel med at borren eter seg til en av sidene, og ødelegger godset rundt. Jeg ville fått glødet bolten, uten å skade metallet rundt, samtidig gitt denne noen lette kakk innover med en lett hammer. Så ville jeg latt bolten kjøle seg helt ned, ev med hjelp av litt vann. Da krymper bolten, og det skal teoretisk sett bli litt slakk. Du kan også tre en mutter ned på bolten og sveise denne fast slik at du får bedre tak. Det finnes idag sveisepinner som er spes. til dette formålet.

Link to post
Share on other sites

jeg ville prøvd med gripetang først siden du har 5 mm ende å gripe på. kjøp ny hvis tennene i kjæften er slitne. neste jeg ville pr var å sveise en mutter eller en bit rundt jern 90 gr vinkelrett på enden da får man godt tak. sist ville jeg brukt ekstrator(grisepikk) fordi disse er koniske og vil sprenge bolten litt utover med litt mer press på gjengene.hv det er alu legeringer så vær forsiktig med varmen på metallet.hv ingenting går så er borring an gml skrue alternativet. vær nøye med å kjørne midt i den brekte skruen,og få med deg en til å sikte og å følge med på hvor beint du borrer hv du borrer for hand. kan du spenne opp i søyle b maskin s er det mye lettere. lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

Bruk wgt tang først , sveise på mutter som andre , grise.... som aller siste utvei.

 

Når du skal bruke skruextraktor så burde du borre hullet tvers gjennom, Da har du mulighet til å slå den knekte delen gjennom og ned i hullet .

 

Jeg har brukt Torxbits i stede for grisepikk med godt resultat.

 

Skruen sitter fast i hullet pga att salt og kalkk legger seg rundt gjengene og låser , Så det må brukes varme.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

wisegrip er konge ! Og varme på veksleren rundt bolten, og dunke litt slik det allerede er foreslått. Eg bruker kjølespray også til slik-på bolten+ varme på gods rundt. Litt WD40 osv :smiley:

Men det eg egentlig ville sei, er at om du må sveise, så bruk seige elektroder, og bare punkt større hode på bolten, slik at du til slutt får enda bedre tak med wisegrip. Å sveise på mutter på småskruer blir ofte dårlig sveis med inneslutting av slagg slik at mutter lett knekkes av gjenn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sveiser du på mutter bør du bruke elektroder som er beregnet for dette, er graffit? i dem.

Men prøv først med å varme bolten rødglødende, skru den ut med wg tang, lykke til

Prøver varme først siden det er for hånden. Får tro dette går bra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode forslag, må innom Tools på vei hjem i morgen tidlig og skaffe wisegrip som er helt på topp. :flag_bp::flag_bp:

 

Wisegriptang av kvalitet har du i maange år og vil redde deg ut av mange kinkige situasjoner senere, så ikke vær kip på kvaliteten. Den er dyr, men antagelig ett av de mer nyttige verktøy i kassa di etterpå. Min er snart 20 år gammel og skulle jeg klare å ødelegge den, er innkjøp av ny høyt prioritert.

 

RSL

 

grisepikk på en såpass tynn bolt, er jeg mer usikker på. Lett for at bolten utvider seg slik at den sitter enda bedre fast.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tenk deg en helt vanlig tang, men en som kan klypes veldig hardt fast og som låser seg når den er på sitt trangeste. Får du tak med en vannpunmpetang (men mangler krefter til å holde hardt nok fast samtidig som du skrur), får du tak med Wise.

 

RSL

4301_5_stor.gif Jeg aner ikke om akkurat denne er bra eller dårlig, men den viser hvordan en slik tang ser ut i deg minste.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Synes det virker skummelt å skulle varme en skrue på 5mm som sitter i aluminium rødglødende.

Det kan fort føre til at skruen løsner alt for bra...

 

Husk at aluminium ikke gir forvarsel før den smelter, plutselig ligger en klædd aluminium på arbeidsbenken...

 

Smeltetemperaturen til stål ligger på rundt 1500 grader, mens aluminium ligger på rundt 600 grader.

Aluminium leder også varme ca 4 ggr. så godt som stål, så vær forsiktig med å følge disse rådene, det kan fort koste deg en ny varmeveksler.

 

Bank litt på skruen som tidligere foreslått, og skru den ut med en god Vise-grip tang.

Går ikke det, så er det nok ingen vits i å prøve med såkalt grisepikk heller. Da må nok drillen fram...

Link to post
Share on other sites

sveisetang har jeg hørt det kalles. Rett eller feil?

Må få meg en skikkelig sånn ja.

 

Noen kaller det sveisetang ja.

Har du noen gang savnet en skrustikke når du skal korte inn en skrue og ikke har tillgang på en, så er du berget med en slik.

Jeg har også brukt den som oljefilteravdrager sammen med en lærreim. Jeg har en rekke andre reodor-versjoner med bruk av denne tangen.

 

Det sikreste er å kjøpe Irwin Vise-grip som vel er originalen, eller et annet anerkjent merke.

the-original™-curved-jaw-locking-pliers-with-wire-cutter-276.jpg

 

Helt sikkert. det er en slik jeg har, og den er som sagt velbrukt de siste 20 årene.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på hva det kalles, men fikk sett ett sett med "piper" forrige uke som fungerer som en "hunnkjønnet" grisepikk.

Piper i div. dimensjoner som låste seg fast på det det måtte være, knekte bolter, ødelagte muttre, umbrakoskruer osv.

Det var en selger fra dette firmaet som viste disse frem, vistnokk en nyvinning: http://www.idgtools.no/default.pl?showPage=23

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...