Jump to content

Tips om hvordan få ut knekt bolt


M/S AIOLOS

Recommended Posts

Ja nå er bolten ute. Her var det nok mange spente medlemmer. :giggle: . Skaffet ny WG som fungert utmerket sammen med litt varme fra propanbrenner, helt til det sto bom fast nok en gang sammen med nytt brudd i bolten. Prøvde å få inn et borr men denne bolten var tydeligvis av et stoff som ikke lot seg borre i. Endte til slutt opp med nå i ettermiddag å ta hele stasen med på jobb og fikk låne en fres av mekanikkeren der. Brukte et fresestål som tydeligvis var mye hardere enn bolten, etter et par minutter inkl. montering av fres så var marerittet over. Gjenget samtidig opp hullet på nytt.

Takker for alle gode forslag som jeg kommer til å bruke på andre bolter som garantert vil teste blodtrykket mitt. :giggle::giggle: .

Link to post
Share on other sites

Ja denne bolten ble fjernet. Men utrolig nok så skjedde det samme med enda en bolt nå i ettermiddag, samme opplegg.

Takket være alle gode innspill her inne så ble en løsning med sveising og forsiktig skruing, etter ca. en halvtime var bolten ute. Jeg er imponert av all den erfaring med ymse problemer som kan løses her inne. :smiley::thumbsup::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ja denne bolten ble fjernet. Men utrolig nok så skjedde det samme med enda en bolt nå i ettermiddag, samme opplegg.

Takket være alle gode innspill her inne så ble en løsning med sveising og forsiktig skruing, etter ca. en halvtime var bolten ute. Jeg er imponert av all den erfaring med ymse problemer som kan løses her inne. :smiley::thumbsup::flag_bp:

 

Så flott at problemet løste seg. Og attpåtil to ganger. Får håpe det ikke blir flere ganger.

Prøv å sette inn skruene med vannfast fett før montering.

BP har mange medlemmer med masse erfaringer på mange områder.

Hvis du en annen gang må bore i syrefast så pass på å bruke bor av skikkelig highspeed kvalitet og spesiel skjæreolje/kjøleolje til dette bruk. Ved lav omdr. hastighet går det da bra uten at boret er det første som gir seg.Slik skjæreolje fåes i maskinforretninger osv. og fåes på 100 ml flasker.

Link to post
Share on other sites

Prøv å sette inn skruene med vannfast fett før montering.

Hvis du en annen gang må bore i syrefast så pass på å bruke bor av skikkelig highspeed kvalitet og spesiel skjæreolje/kjøleolje til dette bruk. Ved lav omdr. hastighet går det da bra uten at boret er det første som gir seg.Slik skjæreolje fåes i maskinforretninger osv. og fåes på 100 ml flasker.

Eller med annet luriumstoff som for eksempel Norus.

Eller skift til pinnskruer?

Skjærepasta som Rocol kan brukes og den brukes også ved montering av rustbestandige bolter hvor man frykter at boltene skjærer seg. Er blitt fortalt (av folk som jobber mye med slike "problembolter") at det var det sikreste man kunne bruke.

 

-Mye for tidlig å konkludere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter siste omgang med skruer i går gikk jeg over stort sett hele motoren og skrudde ut bolter som er synlig og sjekket tilstanden og smurte dem inn med kopperpasta. Det har jo vanligvis god effekt erfaringsmessig.

Pinneskruer kunne jeg nok brukt hadde jeg bare tenkt så langt i øyeblikket :giggle: . Men jeg har nå på listen nye borr av highspeed type som blir kjøpt inn i dag sammen med høvelig olje, er jo helg nå og alt som skal gå galt skjer jo etter at butikken er stengt.... :giggle::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei

Luna 3 nemte borrer av skikelig kvalitet for å borre i rustfritt- syrefast stål, var innom den lokale tools butikken for å kjøpe en 6mm borr , den kostet den nette sum av kr 170, :confused: Den var jævlig bra , noe av det beste jeg har brukt av borrer, men den ligger i pengeskapet når den ikke er i bruk :giggle:

Link to post
Share on other sites

På båt motorer er det salt og kalk som er problemet : Når saltvann fordamper krystaliserer salt/kalk blandingen seg og da blir den ca 7 ganger større.

 

Det er dette som får boltene til å sittefast.

 

Det hvite pulveret som dannes på kontaktflatene mellom aluminium og syrefast stål er aluminiumhydroksid, ikke salt/kalk. Hydroksidet dannes ved galvanisk korrosjon av aluminium. Hvis en syrefast bolt har stått lenge i gods av aluminium, ser vi jo at gjengene i godset kan være helt bortkorrodert. Da har man bare én mulighet: bore opp og gjenge på nytt med større dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt ut mange brukne bolter og pinneskruer, så det var interessant å følge rådgivningen her. I begynnelsen av min maskinistkarriere brukte jeg ekstraktorer, men etter å ha brukket flere, knust dem ved hjelp av dor og pirket ut bitene, forlot jeg den metoden. Jeg varmet den brukne skruen litt hvis omstendighetene tillot det, lot den avkjøles, boret et aksielt hull i den, skiftet til større bor og fortsatte til hullet var så stort at det nærmest var bare gjengene som sto igjen. De pirket jeg ut med en liten skrutrekker. Denne metode fikk jeg bruk for i høst da jeg brakk en av pinneskruene som holdt eksosmanifolden på min bobil på plass.

 

De tengene som i US Navy kalles wisegrip, het stikketang den tiden jeg var i Den norske marine og i handelsflåeten. En "wise" er jo en skrustikke, så oversettelsen er grei. Det er få verktøy jeg har brukt så mye som stikketangen (bortsett fra skrutrekkeren da, for den er jo meisel, brekkjern, kile, skrape, rustpikke, rørepinne, rissnål - og skrujern).

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld (siden samtlige ser ut til å skrive det feil):

Det kan antas å være forskjell på en stikketang og en tang med "klokt" grep...

 

Definition of VISE

any of various tools with two jaws for holding work that close usually by a screw, lever, or cam

 

Definition of WISE

characterized by wisdom : marked by deep understanding, keen discernment, and a capacity for sound judgment

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...