Jump to content

Erfaring Ladac lader/ Kort batterilevetid


Viknes 6BY

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som har erfaring med Ladac 2x15. Denne går som nevnt opp til 14,8V volt ved start og holder, denne spenning en stund, før auto cycle etc..... Har flere "LADAC" kollegaer, som erfarer att batterier bobler kraftig under lading, og bruker endel vann.

 

Jeg mistenker også att Ladac lader/ tar kekken på batteri. (Mine egne). Denne vinter har Ladac ikke vært tilkoblet og batteri er friske....(I fjor, ble batteriene så dårlige att de måtte skiftes...(1år)..

 

Noen som har bedre erfaring / kunnskap med Ladac, og evt andre laderer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en lader fra Biltema som kan gi:

1. Max ampere for start

2. inntil 20 ampere

3. inntil 7 ampere

Både i 2. og 3. vil laderen koble ut på et tidspunkt, men jeg lar den uansett ikke stå på når jeg ser at det ikke går mer strøm inn (o ampere).

 

Mine 7 år gamle batterier fra Exide en neesten som nye, her er min løsning:

Sørg for at alle celler har nok vann (men ikke for mye).

Lad opp med jevne mellomrom, dvs ofte når båten brukes mye, men bare en sjelden gang om vinteren.

La ikke ladingen stå på i dagesvis, helt unødvendig og du får sikkert ikke noe igjen for det annet enn problemer med et eller annet.

Sjekk syrevekten en gang pr år iallfall. Har du fler batterier sammenkoblet, så bytt ut når et batteri har/får en ødelagt celle.

Det måtte jeg etter etpar år og gjorde det selv om det svei i lommeboka. Batteriet var jo "nesten ok".

Link to post
Share on other sites

Jeg har både Ladac ekstern regulator til generatoren og en landstømlader på 30A, og mine batterier har ingen problemer med en levetid på 8 - 9 år. Og den ladespenningen, under hvilke temperaturforhold er det du får 14,8?volt? Er det med null grader, er det helt korrekt, men ved +20gr. skal den være 14,4volt.

 

volt-temp.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er en tråd hvor jeg lurte på noe ala det samme.

Snakket den gang med Defa om min. Det virket ikke som de ville forstå bekymringene min. Fikk bare til svar at det du opplever er helt normalt, og det kan se ut til at alt er i orden...

M.a.o. går den over til full lading innimellom under float lading, selv om en ikke har noe forbruk på batteriene. Samt at den går ca2 timer? (husker ikke eksakt tid) på full lading etter at 220V er koblet til laderen igjen, selv med fulle batterier.

 

Så da får jeg håpe at batteriene ikke blir utslitt før de normalt burde. Synd jeg ikke har batterimonitor så jeg kan få et mål på eventuelt forfall i banken.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Landstrømladeren har føleren rett utenfor laderen. Regulatoren for dynamoen monteres rett inn til selve batteriet og senser temperaturen der. Ladac-folkene eksperimenterte en periode med føler ned i selve syren, men droppet det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...