Jump to content

Dårlig kvalitet på zinkanoder


haugi

Recommended Posts

Sitter med siste nummer av Båtmagasinet, der de tester zinkanoder. Det var ikke mye oppløftende lesning, kun en av åtte testede anoder holder mål og blir godkjent, dette er universalanoden fra Maritim. De dårligste kommer fra Biltema, og også drevzinken fra Volvo Penta kommer dårlig ut. Så får jeg tilpasset Maritim sin anode på drevet mitt så kommer jeg til å gå for det.

Så vær bevisst på hva dere kjøper, en anode som ikke tærer er ikke noe og juble for :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mine akselanoder var fint isolert fra akselen med en gummiledning siden dei var litt stor til akselen. Dei var fine etter et år dei. Som nye faktisk. hehe. Mange surrehuer rundt om skal eg si.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Testen ble utført ved hjelp av spektrografiske målinger som er en kjemisk analyse, og forteller hvorvidt anodene er produsert etter anbefalt spesifikasjon. Det er ikke noen langtidstest på dem. Det er testet for legeringer og forurensninger som kan si noe hvordan virkningsgraden i zinken vil være.

Link to post
Share on other sites

BT´s egen katalog sier om zinken de selger:" Biltemas sinkanoder inneholder minst 99,5% ren sink og er produsert iht. U.S. MIL. H, standard for sinkanoder".

Er det noen som kjenner til denne standaren og hva den innebærer? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Analysen som BM fikk utført var mot U.S Mil. Spec MIL-A-1800 K (2007). Og den sier følgende om hva innholdet i klumpen skal være:

 

- Aluminium: 0,10 - 0,5%

- Kadmium: 0,025 - 0,07%

- Kobber: maks 0,005%

- Bly: maks 0,006%

- Jern: maks 0,005%

- Zink: resten

 

I følge testen var det anoder som inneholdt for lite aluminium, for mye og også ingenting kadmium, for mye bly, og for mye jern. I følge testen, var det kun 1 av 8 som klarte alle kravene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den virker kanskje litt overdrevet denne testen.

 

Betyr det at 7 av 8 anoder ikke virker?

 

Jeg har i mange år benyttet BT anoder på trimplan og ror.

 

Etter 5 mnd i sjøen er de redusert med over 50%....

 

Jeg kan ikke se noe antydning til tæring på f.eks. trimplan som jo vile vært lett og oppdage.

 

Det blir BT også i år tror jeg.

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Det er jo det som er poenget Trude III, at anodene skal ofre seg. Om det er testet mot en eller annen standard, så kan det vel være andre standarder som sier noe annet. Tidligere var en viktig del av en offeranode kvikksølv, som ble fjernet grunnet gifitgheten. Nå er også kadmium en viktig miljøgift. Indium er også et legeringselement som brukes for å bryte ned oksidskiktet til sinken. Dette elementet er ikke med i nevnte spec.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Alle seriøse produsenter forholder seg til en internasjonal standard basert på en amerikansk militær spesifikasjon, US Mil Spec., med benevnelsen A-18001 K" Sitat hentet fra side 58 i Båtmagasinet nr3, 2011.

Det er i henhold til denne anodene er testet.

Det sier ikke at alle anoder utenfor disse spesifikasjoner ikke virker. Men standarden er jo satt på bakgrunn av forskning på hva som virker og ikke... Når Biltema erklærer at de produserer sine i henhold US Mil Spec, så er jo dette et bevis på at dette ikke stemmer, iallfall ikke på de testede anodene... Har ikke lest hva VP eller Flak eller SeaSea har sagt om sine.

Link to post
Share on other sites

syns muligens det så ut som de hadde blandet litt hummer og kanari i de testresultatene. kanskje trykkleif ?

 

Men martyr altså best som verdens største anodeprodusent bør være http://www.martyranodes.com/content/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser at BM tester ift US.Mil.spec K, mens BT snakker om US.Mil.spec H. Noen som vet forskjellen. Det kan være at BT ikke kommer opp ift K-standard, hvis den er produsert ift en annen standard som skal beskytte på en annen måte.

 

Er usikker på om akselen min merker om det er 99,6 eller 99,5% sink i anodene. Men for alt jeg vet kan jo dette være ekstremt kritisk...

 

Når vi først snakker om min aksel, tenker jeg det er greit å legge ut ett bilde jeg tok i fjor vår. Nå har jeg eid snekka i to sesonger, og før den skulle på vannet i fjor tenkte jeg å bytte annonde, selv om den gamle så grei ut. Ville ha det på stell.

 

Når jeg skrudde av den gamle ble jeg møtt av dette synet:

sinkanode.jpg

 

Her har altså en tidligere eier fått problemer med å feste en annode med 25mm hull på en 24mm aksel. Den enkle løsningen er da selvsagt å teipe godt med isolasjonsbånd på akselen slik at man fikk godt feste... :headbang:

Jeg valgte å fjerne isolasjonsbåndet og heller dra anleggsflatene på de to halvdelene ett par-tre sekunder på slipeskiva slik at jeg fikk god klem. Håper den løsningen er minst like bra... :lol:

Link to post
Share on other sites

7kg med Zinkanoder ligger i posten, på vei hjem fra BoatZincs.com vha Jetcarrier. Joda, de følger MIL spec'en...

 

Da har jeg all Zink jeg trenger for de neste 3 årene, pluss at jeg handlet inn litt til en kollega. Ca. 2000,- NOK inkl frakt og mva. Den lokale "pusheren" skal ha rundt 12-1300 for ett års Zinkforbruk. Det er ille! :headbang:

 

PS: Alle servicedeler fra Yanmar er også på vei fra Unaiten. 50% av prisen til den samme lokale "pusheren" - frakt og mva inkl.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skrudde av den gamle ble jeg møtt av dette synet:

Her har altså en tidligere eier fått problemer med å feste en annode med 25mm hull på en 24mm aksel. Den enkle løsningen er da selvsagt å teipe godt med isolasjonsbånd på akselen slik at man fikk godt feste... :headbang:

Kreativ løsning.. rart ikke flere har tenkt på det :lipseal:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den forrige eieren av min båt, hadde stoffet over en Zinkannode og en Jordingsplate. De har sikkert holdt veldig lenge frem til nå.

 

RSL

Jeg har hatt mye tæring på anodene på båten min- Så mye at jeg de to siste årene har hatt løft midt i sesongen for å bytte. Da jeg løftet i sommer fant jeg ut at Framnæs Maritime hadde stoffet over jordingsplata på båten min. De visste rett og slett ikke at den ikke skulle stoffes :rolleyes:

 

Nå har jordingsplata blitt renset for maling og vi har montert VPs zink saver anlegg. Jeg håper det hjelper

Link to post
Share on other sites

Nå har jordingsplata blitt renset for maling og vi har montert VPs zink saver anlegg. Jeg håper det hjelper

 

Her er det bare å forlange skifte av plata. Det er ein heilt spesiell struktur i overflaten på slike jordplater, for å gi tilfredstillende overflateareal. En slik liten plate har overflate på 0,6m2 synest eg å huske. Så om denne er slipt eller skrapet, så er den ikkje lenger godkjent areal på. Vil eg tru/påstå. Men eg er ikkje skipselektrikker altså :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå tro at dersom du setter en høytrykksspyler med roterende dyse klin opp mot jordingsplaten, at den da blir gullende ren.

 

Larseus

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det har tatt til nå 9 dager fra eg bestilte. Så eg synes USPS er trege. Veldig trege. Eg bestilte zink herfra. Og dei sender veldig raskt men bruker usps og dei er noe trege. Men meget gode priser

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Pakken fra BoatZincs.com inneholdt noe Zink fra Martyr, og noe "umerket." Har imidlertid full tillit til at anodene holder mål, og er av minst like god kvalitet som det som er å få kjøpt her på berget. Verdens største forbrukersamfunn lar sjelden dårlige produkter/useriøse leverandører overleve særlig lenge...

Link to post
Share on other sites

Flak sin anode kom dårlig ut fordi den kun mangler kadmium.

 

Kadmium og kadmiumforbindelser er akutt og kronisk giftige for mennesker og dyr. De fleste kadmiumforbindelser er også kreftfremkallende. (http://www.miljostatus.no/tema/Kjemikalier/Noen-farlige-kjemikalier/Kadmium/)

 

Norge hadde som mål og redusere kraftig utslippet av kadmium innen 2010, og nå er vi i 2011. Eneste oppgave kadmium har i forbindelse med sinkanoder er at den får tæringen til å skje fortere. Så stoffet er altså ikke nødvendig.

 

Syntes båtmagasinet burde ha gjort en grundigere testing av sinkanodene og ikke bare basere testen på hva som er anbefalt av stoffer.

 

Man begynner jo å lure litt på om Maritim selv har sponset denne testen...

Redigert av Hantoo24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norge hadde som mål og redusere kraftig utslippet av kadmium innen 2010, og nå er vi i 2011. Eneste oppgave kadmium har i forbindelse med sinkanoder er at den får tæringen til å skje fortere. Så stoffet er altså ikke nødvendig.

 

Det du skriver her er nok ikke helt korrekt. Poenget med disse forskjellige legeringselementene er blant annet å bryte ned sinkens passiverende oksidskikt. Tidligere laget man flotte og effektive anoder med legeringselemntet kvikksølv. Man 'dytter' mao anoden til den mer uedle dele av spenningsrekken enn den naturlig ville vært om den kun hadde bestått av sink eller for den saks skyld aluminium. En kompis dreide seg en anode av ren sink og koblet den til propellakslingen. Der satt anoden og var like fin etter 10 år. Aluminium kan blant annet ha innlegert indium av samme årsak. Mulig man får begynne å bruke aluminiumsanoder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...