Jump to content

Hvor liten båt kan man bo "komfortabelt" i?


Masserarti

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har søkt på skole i Bodø til høsten så derfor lurer jeg litt på hvor liten båt man kan bo komfortabelt i? Det sier seg selv at det ikke finnes noe fasitsvar på dette, men om noen har noen tanker eller erfaringer rundt dette så setter jeg pris på det.

Jeg tror jeg må sette en grense på 200.000 kr til innkjøp av båt, og allerede da så begrenser deg seg veldig. Jeg har sett på båter som Maxi 84, Albin Cumulus og ballad, og comfort 30. Jeg har hørt mange som sier at det er altfor lite.. Så er det noen som har noen synspunkter på noen av båtene? Maxien er vell den romsligste? men er det veldig stor forskjell på den og Cumulusen?

 

Håper noen har noe å si om de forskjellige båtene!

 

Emil. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Smak og behag. Nokre bur i båtar ned i 24 fot, men dei fleste vil nok ha noko større. Eg har høyrt om mange som bur i båtar i storleiken 30-31 fot utan problem. Sjølv bur eg i ein 33-fotar, men eg ville ikkje hatt noko mindre enn det.

Det kokar vel ned til kor kravstor du er og kor liten plass du greier å bu på komfortabelt.

Link to post
Share on other sites

Det seiles jo verden rundt i båter på 30 ++++ fot, så man kan nok bo godt i den størrelsen. Jeg har en Alo Mikkel 32, det ville ikke være noen problem å bo godt i en slik båt.I det pris segmentet du skisserer så vil jo min båt og noen andre ligge. Så bare ta kontakt :cheers_wine: (Jeg begynner å få 3 fots syken, men ikke si det til noen) :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Student i båt og da kanskje alene... jeg vil tro 30' er mer enn nok.

Om jeg ikke missforstår helt, så skal du ikke ha med deg alt du eier, så du trenger ikke masse lagringsplass til ting du har samlet opp gjennom årene. Skal du bo alene (med mulighet for damebesøk (eller mann for alt jeg vet)), ville jeg klart meg fint med en 30-foter. Jeg har en på 34', men der går jo mye bort til akterlugar, så forskjellen blir ikke alt for stor. Jeg har ikke forsøkt bo der fast, men jeg har hatt 4 av 5 helger der i vinter og fra mai til oktober er jeg knapt hjemom leiligheten. Fasiliteter på land er viktigere enn om det er 28 eller 38 fot. Hvor godt båten er isolert spiller også en stor rolle for trivselen. Min båt er veldig bra isolert og jeg har tilgode å ikke få varmet den opp. Comfortinaen er vel mest lik min båt i så henseende innbiller jeg meg, uten at jeg kjenner til noen av de andre båtene.

 

Jeg er 48 og har en datter på 18. Når hun kryper ut av redet, drunter jeg ikke et sekund med å flytte ned i min 34-foter. Jeg har vurdert større, men vil heller slippe gjeld enn å få ti cm ekstra rundt salongbordet og litt mer gulvplass.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, student og aleine! Du sier noe, at jeg ikke trenger masse lagringsplass til alt mulig rart. Båten som er mest aktuell mtp på pris er Maxi 84, den er 28 fot. Men jeg har lest meg fram til at den tilsvarer en 30 foter under dekk. Fasiliteter på land er kanskje den største bekymringer akkurat nå.. Jeg er ikke kjent i Bodø, har aldri vært der faktisk. Men dusjing regner jeg med at kan ordnes i en lokal svømmehall eller liknende, muligens på skolen. Men så trenger man jo å vaske klær osv.. Jeg har tar kontakt med havnevesenet i Bodø angående båtplass, men det så mørkt ut for fast plass i sommersesongen. Og de ville ikke ta stilling til om de skulle ha vinterplasser 2011/2012. Men det er vell ikke noe fasiliteter på land der? Viss

noen er kjent i Bodø..

 

Emil.

Link to post
Share on other sites

nå er jeg ikke seilbåteier, men våger meg utpå med et par momenter:

 

Jeg tror det vil være vesentlig å ha ståhøyde, pluss noen cm, for deg i størst mulig del av båten under dekk. Det er utrolig slitsomt å oppholde seg over lengre tid, nok med noen timer, under dekk om man må bøye nakken. Du skal tross alt bo der og om vinteren kommer du sikkert til å oppholde deg mye under dekk. En romslig kalesje over cockpit vil nok være kjekt for å få en større følelse av romslighet, privatliv, tørking av klær, oppbevaring mm.

I og med at du har begrensninger i økonomien og kanskje ikke vil ha den sterkeste økonomien til å dekke utbedringer, reparasjoner etc så tenker jeg at det vil være like så viktig med en velfungerende dass, kok og stekovn og vamtvannsbereder enn å ha litt større avstand mellom alt inni båten. En vinterisolert båt vil kanskje fort lønne seg dersom strøm ikke er inkludert i havneleia. For ikke snakke om komforten...det er jo tross alt ikke synden du skal til :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett hva du velger, vil jeg råde deg til en ting.

Se på mer enn en, ikke la deg blende av selger og spør pent om du får lov å være 5 minutter alene ombord. Sett deg ned og lat som om du er hjemme. Strekk deg ut og forestill deg hvordan det vil være å være der hver dag (ta av deg skoene). Sitter du godt? kan du strekke deg helt ut? kan du sitte komfortabelt o.s.v.

Ny motor, nye seil, elektrisk annleg og nye instrumenter osv har mer med seiling og andrehåndsverdi å gjøre enn det å ha et sted å bo, men slik koster flesk om du må ut med det. Varmvannsbeholder og dusj er ingen bakdel.

 

Lykke til med valg av hybel

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Dersom du har vært i Bodø tidligere har du kanskje merket bodøværingens særegne ganglag, sterk framoverbøyd eller motsatt. Det er fordi finvær er kuling og normalvær er storm i denne byen, særlig om vinteren. :yesnod: Derfor vær nøye med å få en mest mulig skjermet båtplass. Skulle jeg velge båt uten å tenke så mye på bobåt, men seilbåt, er etter min mening Cumulusen ett betydelig bedre valg enn Maxi 84. Bedre seiler, mer moderne båt. Men som bobåt vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Tromsø i en Maxi Fenix classic(28 fot). Har også sett på Maxi 84 og mener personlig det ville vært en bedre bobåt enn fenixen da den virker romsligere. Plassen ombord i fenixen er forsåvidt grei nok så lenge man er alene og ikke har mye saker og ting. Ståhøyde er et must hvis man skal trives ombord over lengre tid. Har ikke kalesje, men det er nok lurt å ha, da det øker lagringsplassen betydelig og kan fungere som yttergang.

 

Fasiliteter på land er viktige, benytter selv dusj og vaskemaskin hos venner eller på jobb, treningsstudio og basseng er andre alternativer hvis det ikke er fasiliteter i havna. Har ikke varmtvann ombord og savner det ikke, koker det lille varmvannet jeg trenger i en kasserolle.

 

Maxi båtene er noe isolerte fra før, men jeg har lagt glava dekkmatte(minner om liggeunderlag) på utsatte steder for å slippe kulderas og kondens. Fyrer med vifteovn normalt på 1200w i vinterhalvåret, har da god lufting for å holde fuktigheten lav. I de verste kuldeperiodene bruker jeg 2000w og stenger den ene ventilen, har ingen problemer med å holde 20 grader i båten da. Jeg vil også anbefale en skjermet båtplass, da det blåser mye i Nord-Norge vinterhalvåret.

 

Lykke til med båtvalget :)

Redigert av Sammeli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt å høre at det går an og bo i en liten båt så langt nord! Det med ståhøyde tror jeg kan bli et problem, fordi det er vel nesten ingen båter til under 200.000 som det er 190 cm hele veien i. De fleste har nok ståhøyde bare akkurat ved byssa.

 

Pettersand: Nei jeg har aldri vært i Bodø, men den beskrivelsen passer Vardøværinger bra også! :lol: Og jeg er også enig i at cumulusen er en bedre båt på nesten alle måter, bortsett fra at den virker noe trangere under dekk.Og den er som regel en del dyrere! Men i den her sammenhengen så tror jeg at romslighet kommer foran seilegenskaper..

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi deg så mange tips ang. båt (har motorbåt), men har bodd i Bodø da jeg studerte. Gikk på Høgskolen i Bodø, og der er det tilgang på dusj og vaskemaskin. Gjestehavna i Bodø har også dusj og vaskemuligheter, er ikke helt sikker på om dette er åpent om vinteren, men det finner du sikkert ut av. Kan vel kanskje si at prisene på fasilitetene i gjestehavna er ganske dyre - tror at det meste kostet 45 kr.

 

Håper at du får en fin tid i Bodø.

 

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

På samme pir som meg ligger en snekke på rundt 20 fot som det bor et par i, på andre året. Jeg forundrer meg over at det er mulig. Halve båten er dekket av kalesje, og framme er det jo bare et lite rom. Dette paret er utlendinger(polsk-russisk?) og jeg tror de studerer her.(Tromsø) I høst var jeg en morgentur i havna, og da var de i ferd med å stå opp. Det første de måtte gjøre var å tørke dugg av vegger og tak...kan ikke forestille meg hvordan det er nå i frosten...

Link to post
Share on other sites

Har en Albin Vega (27 fot) og har ingen problemer med å anbefale den som bobåt så sant du ikke skal ha med deg en hel familie. En vega får du i prisleie 50000,- til 85000,- og om du har budsjett på 200000,- så har du jo masse kr igjen som du kan kjøpe en hel del båtsnacks for...

Men samtidig er det sikkert digg å gå for en 33-34 foter fra 80`tallet, det bør du også klare å finne i det prissegmentet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sende mail til båtforeningen i Bodø! Vegaen ja, tror muligens den blir litt i minste laget! Godt å lese positive innlegg, må bare si at A4 tilværelse på hybel frister ikke.. Men det er jo ikke sikkert jeg kommer inn på skolen engang. Er forøvrig videregående jeg har søkt. Flyfag. Det andre problemet er jo at det er så kort tidsperiode fra jeg får vite til jeg kommer inn, til skolestart. Så båtkjøp, båtplass og frakt av båt må jo ordnes i løpet av halvannen måned. :eek:

Link to post
Share on other sites

...og de der er vel bygd i sandwich konstruksjon og dermed godt isolert...?

 

Roger, ny båt i kikkerten nå da..?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sandwich i skroget hvertfall, men båten er vinterisolert med

15mm pvc matte i tillegg til 5-6 mm tykk skottbekledning.

I tillegg er det jo en ny og god Pyro olje ovn som det også kan kokes på.

 

Men ikke f.. om noen hadde fått meg til å bo i båt vinterstid....!

 

Har planer om å trappe ned til enten en Malo 22 eller Rana 630...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...