Jump to content

Erfaringer med gass til oppvarming?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å bruke gass til oppvarming? Jeg bor i båten og med en strømpris på nærmere 2 kr kw og dieselpris på over 10 kr begynner det å koste endel å holde skuta varm i vinterhalvåret :headbang: Jeg har vannbårent varmesystem i båten nå og synes dette fungerer veldig bra. Jeg regner med at drivstoffkostnadene vil bli enda høyere i tiden fremover og ettersom jeg også har en bil som jeg kjører på propan vurderer jeg å bruke gass i båten også. Literprisen på propan ligger på rundt 6-6,50 for liter'n, men det ryktes at det er endel gode rabattavtaler ute og går som gjør at det bør være mulig å fylle enda rimligere. Når jeg kun bruker diesel til oppvarming har jeg et gj.snittbehov for å holde båten varm i de kaldeste periodene på 3,5-4 kw.

 

Hva tror dere om denne varmeren fra Alde? http://www.alde.se/main/default.asp?catid=5&subcatid=2&langid=1&id=10&prodid=139&menu=1 ? Alternativet er å sette inn en ny 5 kw eber vannvarmer etterhvert, men synes denne var interessant, både pga det lave strømforbruket (maks 1 ampere, mot 4,4 amp hos Eber) samt at den også varmer varmtvann (11 liter). Kostnadsmessig vil installasjonskostnadene bli omtrent like, men ved 5 kw og dieselpris på 10,50 og gasspris på ca. 6.50 vil det bli en drøy krone rimligere per time med gass. Denne går på både gass og strøm (maks 3 kw) og en kan selv velge hva som er ønskelig å benytte. Den kan også programmeres slik at den eks kobler automatisk over på med gass ved strømbrudd o.li. samt mulighet for nattsenkning og mulighet for fjernstarting. Varmeren er naturligvis litt større siden det også er varmvannsbereder, men skal alltids kunne ordne plass til den :thumbsup:

Jeg forhandler disse varmerne, men dette er forholdsvis nye saker så jeg har ikke prøvd de i noen båt foreløpig. Jeg regner med at støynivået er enda lavere enn hos eber og synes mange av mulighetene som ligger i denne varmeren er interessante. Gass-brennerne er også ganske enkle konstruksjoner og man slipper sotproblematikk i varmeren. Siden den har totalt 3 varmekilder (1+2 kw strømelement og gass) burde det bli forholdsvis pålitelig :thumbsup: Her er tekniske data på Eber 5 kw til sammenlikning http://seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/eberspacher-vannvarmer-p-161

 

Jeg har ingen betenkeligheter i forhold til eksplosjonsfare og slikt og kommer til å legge opp et komplett nytt gassanlegg med lekkasjetester og også installere gassalarm. Siden varmeren ikke kommer til å brenner mer enn halvannet døgn på en flaske kommer jeg til å legge opp et system med 4x10 kg. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke strøm i de milde periodene av vinteren, så i realiteten vil gass-varmeren kun være i drift i de kaldeste periodene så fylling av flasker vil ikke bli så veldig ofte. Jeg er ofte på fyllestasjoner med bilen så ser ikke noe problem med å fylle flaskene :thumbsup:

,

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg har hørt, er kilowatt prisen mye høyere med propan en strøm så lenge en bruker disse 5 kg eller 11 kg flaskene. Kjenner en som har en stor nedgravd tank i hagen, for varming av hus og verksted, men han fyller til helt andre priser en det en får kjøpt det for oss gassleverandører på små flasker. Og selv da er det ikke alltid det svarer seg, kommer an på strøm prisen.. En i havnen her, har også gassvarmer i båten, og slik vi har regnet på det, så er det ikke billigere en diselvarmer, og definitivt ikke mindre støy en min nye D4.. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er den varmeren fra Alde du linket til godkjent i båt? Etter hva jeg kan se er det en kombi unit for bobil campingvogn?

 

Har ingen problem med gass, problemet jeg ser er forbruket.

Blir ofte bytte av flaske. Enklere med strøm fra en stikkontakt eller Diesel fra tanken.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg går for denne løsningen vil det uansett ikke være aktuelt å fyre med vanlige husholdningsflasker som er dyre å fylle. Da kjøper jeg heller et par større flasker som kan fylles selv. Da blir literprisen betydelig lavere+ mulighet for ytterligere rabatter. Når jeg fylte på bilen i helgen betalte jeg 5,80 for litern, men har registrert priser oppmot 6,20 flere steder nå. Når jeg pratet med leverandøren i sommer fikk jeg også bekreftet at jeg kunne få mellom 50 øre og 1 kr i ytterligere rabatt. Avgiftsfri diesel ligger på mellom 10-10,50 for litern (mulig dere som bor på vestlandet fortsatt kan glede dere over noen kr rimligere diesel?). Det er enklere å bare fylle full tank diesel, men med 3-400 liter på tanken holder det uansett ikke mer enn en måneds tid hvis jeg fyrer døgnet rundt og etter det må jeg gjerne bære kanner uansett fordi båten ofte iser inne eller de lokale pumpene vinterstenger. Det er også noe griseri å dra med i bilen, bære rundt på kanner i all snøen og ikke minst fylle det over på tanken etterpå, men det går greit. :rolleyes: Har ikke inntrykk av at det er noe mer ulovlig å montere en slik varmer enn tradisjonell dieselvannvarmer for bil. Monteringsanvinsningen beskriver også montasje i båt så det burde ikke være noe problem. Skal forhøre meg litt hos leverandører vedr. flaskealternativer og rabatter.

 

Når det gjelder kostnadene burde de med dagens priser (før rabatt) bli noe slik som

Eber D3 0,4 l/t v/3,3 kw x10 = 4 kr per time/ 1,21 pr kw

Gass 0.250x12 (det går ca. 2 liter gass på 1 kg)v/3,3 kw =3 kr per time/ 0,9 pr kw

strøm: 1,80 pr kw.

 

Med gassbrenneren får jeg også mulighet til å varme hele båten med strøm dersom jeg ikke orker å bære flasker på en stund også gir den i tillegg endel interessante styringsmuligheter og varmtvann til oppvask, dusj og slikt om sommeren :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du må summere dette på nytt, for det er blanding av fakta her. Datt litt ut eg...

 

Forbruk på brenneren er oppgitt i gram, feks 460g/h. på max.

Når du fyllte så betalte du 5,80 for literen, det skulle gi ca 11,60kr pr kilo, og vil da bli ca 5,34kr pr time på varmeren vel?

Så da vil ikkje propan lønne seg før dieselen er opp i nesten 13,50 kr literen. ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Gassbrenneren bruker 245 g/ per time v/ 3,3 kw effekt. på 5,5 kw går det 460 g/t og 1 ampere fra batteribanken. En 5 kw eber vannvarmer bruker 0,6 liter i timen ved 5 Kw (0,5 kw mindre enn gass-varmeren) som gir en timeskost på ca. 6 kr i timen. I tillegg bruker den 3,4 ampere mer per time, varmer ikke noe varmtvann (med mindre jeg bytter bereder) og ingen mulighet til å benytte strøm til oppvarming med mindre jeg monterer to ekstra kolber (kr 3000 per stk). Synes ikke opplegget høres så dumt ut, men er litt betenkt vedr. flaskekapasiteten og slikt. Skal høre litt med leverandører i morgen om hvilke flaskemuligheter som finnes.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å bruke gass til oppvarming? står det å lese i første linje i innlegg #1

 

ALT etter det fra samme hold er et fyrverkeri i argumenter i øst og vest og forsvarstaler for at gass er tingen.

Er dette bare en reklametråd der du sjøl både spør og svarer eller var det et svar fra annet på spørsmålet som var ønsket? makan til tull. Er veldig mye salgsannonser i forumet for tiden. urk

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å bruke gass til oppvarming? står det å lese i første linje i innlegg #1

 

ALT etter det fra samme hold er et fyrverkeri i argumenter i øst og vest og forsvarstaler for at gass er tingen.

Er dette bare en reklametråd der du sjøl både spør og svarer eller var det et svar fra annet på spørsmålet som var ønsket? makan til tull. Er veldig mye salgsannonser i forumet for tiden. urk

 

Tror du jeg er interessert i å selge produkter jeg ikke har noen erfaring med? Det er nettopp fordi jeg forhandler disse jeg vurderer å installere en i egen båt for å prøve ut :smash: Du får ikke kjøpt en slik hos meg uansett før opplegget er godt utprøvd av meg personlig, og når det evt. fungerer tilfredsstillende vil det kanskje bli annonsert på markedet med tekniske data, pris osv. dvs. at det kommer ikke til å skje i 2011 eller 2012 i hvertfall... :wink:

 

Ellers takker jeg for ditt bidrag i debatten. Hvis du ikke har noe mer fornuftig å bidra med så trenger du i hvertfall ikke dele det i denne tråden :seeya: Hvis denne tråden ble for sterk kost for deg så får du la være å lese innleggene mine.

 

Poenget med begrensninger på hvor mye gass en kan oppbevare er nok et potensielt problem som bør undersøkes nærmere :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Fortsetter på tråden eg, uten å bry meg om at fjortiser har tilgang på forum. Dersom du har mulighet å leie plass på land til propantank, så er det en god løsning. Det skal være 8meter fra bolig. Det skal være mur rundt/mot evt vei, slik at ikkje biler kan kjøre på den. Tankene har hånspumpe.

Da får du 2700kg propan levert til under stasjonpris. Uten frakt. Og du kan fylle dine egne fritidsflasker. Veldig enkelt med årskontroll osv. Tankene er ca 40.000.- ( sånne kvite "egg" inni ramma av firkantrør)

Eg har vurdert privat tank og bil med propandrift.

 

Har også lurt på propanvarmer i båten, av den typen som varmer opp vaskevann. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Luft/luft pumpe på Jula til 5000,- må jo være et greit alternativ? Idiotsikker kobling og kjapp installasjon.

Har du noen link til dette, har ikke sett elektriske varmepumper til båt før så det høres interessant ut.

 

 

Nei med den holdningen der så frister det svært lite å dele noe mer fornuftig som du sier.

Leser vi 2 forskjellige tråder ? kan ikke se at kaftein Øl prøver å selge noe i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Tror du jeg er interessert i å selge produkter jeg ikke har noen erfaring med? Det er nettopp fordi jeg forhandler disse jeg vurderer å installere en i egen båt for å prøve ut :smash:

Det er fornuftig, så derfor bør du vel installere produktet du selger før du "reklamerer" for at du selger det.. Det er greit at du vet hva du selger og kan stå inne det selv med personlig erfaring... og ikke minst ha en "visningsbåt" så kunder kan se hva de eventuelt kjøper.

 

Ikke minst er det fornuftig at du legger ut dokumentasjon på at produktet er godkjent for installasjon i båt, hvilket jeg tar som en selvfølge at du har..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er fornuftig, så derfor bør du vel installere produktet du selger før du "reklamerer" for at du selger det.. Det er greit at du vet hva du selger og kan stå inne det selv med personlig erfaring... og ikke minst ha en "visningsbåt" så kunder kan se hva de eventuelt kjøper.

 

Ikke minst er det fornuftig at du legger ut dokumentasjon på at produktet er godkjent for installasjon i båt, hvilket jeg tar som en selvfølge at du har..

 

Jeg kommer ikke til å montere det før jeg har forhørt meg med andre båtbrukere som har erfaring med gassvarme, og slikt sett er BP-fora et godt egnet sted for å lufte ideer selv om noen av og til kan overreagere vanvittig dersom et produktnavn blir nevnt :lipseal: Jeg har som sagt ingen erfaring med disse selv og ønsker nettopp derfor å høre om det er andre som har det. Eneste grunnen til at jeg vurderer å installere er jo nettopp fordi jeg forhandler de, men jeg får jo dieselvarmere (uff, nå holdt jeg nesten på å nevne flere navn :giggle:) til innkjøpspriser også og har derfor kun erfaring med disse modellene.

Dokumentasjon kan du ta som en selvfølge HVIS det viser seg å være godkjent til båt og fungerer på en tilfredsstillende måte. Jeg regner ikke med at de hadde nevnt båtinstallasjon i anvisningene dersom de ikke var tillat brukt i båt, men dette vil jeg undersøke nærmere :yesnod:

 

PS; Har dere lagt merke til at ingen har eksplodert i tråden med reklame for Maritim AS sitt brann-kurs :giggle::discuss::lipseal: :lipseal: ?

Link to post
Share on other sites

Fortsetter på tråden eg, uten å bry meg om at fjortiser har tilgang på forum. Dersom du har mulighet å leie plass på land til propantank, så er det en god løsning. Det skal være 8meter fra bolig. Det skal være mur rundt/mot evt vei, slik at ikkje biler kan kjøre på den. Tankene har hånspumpe.

Da får du 2700kg propan levert til under stasjonpris. Uten frakt. Og du kan fylle dine egne fritidsflasker. Veldig enkelt med årskontroll osv. Tankene er ca 40.000.- ( sånne kvite "egg" inni ramma av firkantrør)

Eg har vurdert privat tank og bil med propandrift.

 

Har også lurt på propanvarmer i båten, av den typen som varmer opp vaskevann. :thumbsup:

 

Det blir nok litt vanskelig for min del å grave ned tank, men jeg kjenner bl.a. til en bilforretning som har gjort slik du nevner og fyrer hele butikken med gass i tillegg til å fylle på bilene sine. Slik jeg ser det vil det nok være flaskekapasiteten som er den største utfordringen hvis man ikke har lov å oppbevare mer enn et par flasker ombord. Da blir det mye bæring :headbang:

 

Jeg synes propan er et interessant drivstoff som bør undersøkes nærmere, både fra et miljøperspektiv og økonomisk :thumbsup: Det er kjempefint å kun betale 300 kr for full tank på bilen min, merke at forbrenningen fra motoren er renere og vite at det er litt bedre for miljøet :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er det vel på tide å ta til fornuften her, for gass i båt er regulert av egne forskrifter og normer og av den som monterer kreves det godkjendt opplæring og autorisasjon. Skal man utføre arbeid på eget utstyr kommer også krav kompetanse inn. Begynner man i tillegg å prate om landbasert tank kommer enda strengere krav inn til alt, Godkjendt gassteknikker type 1 og søknadsplit til kommune, meldeplikt til DSB etc.

 

Les noen forskrifter så slipper dere å lure på hva, hvor mye og hvem kan gjøre hva!

 

Det finnes en forskrift som gjelder båter uten CE merking fra før 1998, og en ISO standard for Ce godkjendte båter bygget 1998 eller senere.

 

Båtmagasinet har en bra artikkel her

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/2DBF8EC78EA6D7E6C125761800482445?OpenDocument

 

Redningselskapet har en artikkel her

http://www.nssr.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/108297?_ts=1295f252608

 

og DSB har noe info her:

http://dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/Anlegg/Anlegggass-privat/Bruk-av-gass-i-campingvogner-og-i-fritidsbater/

 

Lovdata linken til forskrift:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20020604-0992.html

 

og linken til ISO normen kommer her

http://www.standard.no/no/Sok-og-kjop/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductId=334133

 

Dette er de forskrifter og standarder vi bruker i bransjen for installasjon av gass i båt.

 

Så til dere alle sammen, skal dere skru gass i båt må dere først skaffe dere nødvendig kompetanse, for vi har alle kun et liv, og å kjøre uvitende rundt med gass i bunnen på båten medfører en høyrisiko både for seg selv, sin familie, og alle andre på sjøen.

 

Utfører man derimot arbeidet iht de retningslinjer som er satt, samt bruker godkjendt materiell er et gassanlegg like trygt som noe annet i båten.

 

 

Lykke til med den kommende båtsesong.

 

Hilsen

Godkjendt gassinstallatør hos Norboat

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...