Jump to content

Erfaringer med gass til oppvarming?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Det har vel ikke akkurat vært noe tema å grave ned noen tank el.li. i båten eller i havna? Spørsmålet er vel heller om noen har erfaring med å benyttet gass til dette formålet. Jeg tror jeg kommer til å droppe det fordi det kan virke som å være problematisk med oppbevaringen, men kommer til å følge litt med på hvordan prisene på strøm og diesel utvikler seg fremover. Når dieselen koster over 10 kr litern begynner det å bli betydelige beløp for å holde varmen gjennom vinteren så alternativer bør vurderes :headbang: Nå skal jeg muligens bytte båt også, så da kommer jeg til å vurdere det igjen når ny båt er på plass :thumbsup:

 

Jeg har forøvrig jobbet med båt i 10 år så jeg ser ikke helt de store problemene med å montere dette. Et to-dagers kurs hos Norboat for å bli "autorisert" gassinstalltør synes jeg i alle tilfeller er en særdeles tynn autorisasjon. Jeg kommer nok også til å ta denne "autorisasjonen" ila våren, men da blir det kun for å ha papirene i orden også får jeg vel et fint diplom og fine Norboat-klistremerker jeg kan sette på bilen eller verktøykassa mi :giggle: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mitt innlegg ble skrevet for å belyse noen fakta rundt gass da det etterhvert kom mange ymse tanker og ideer rundt dette, og som godkjendt installatør var min tanke kun å gi dere en mulighet til å lese litt fakta om tema. Ditt flåsete angrep på autorisasjons ordningen hos Norboat finner jeg derimot noe usaklig da du samtidig som å skrive om gass i båt som helt klart viser at du ikke har nødvendig kunnskap om temaet legger ut en nedlatende omtale om kvaliteten på denne ordning som er laget for å forsøke å øke sikkerheten på sjøen ved å heve kunnskapsnivå om gass i båt og tilby brukere en ordning for å kunne finne og bruke fagpersonell til slike arbeider.

 

Hvis du skal arbeide med enkle gassanlegg i båt trenger du ikke være Gasstekniker 1 eller 2 som kreves til hus og industri nettop forde det er enkle anlegg, men hvor lenge du har arbeidet med båt har ingen betydning for kurset annet enn at det er en fordel å kjenne til hvordan det ser ut i den.

 

Ved å ta kurset lærer du om lover og forskrifter som må følges, lærer om gass i de forskjellige faser, krav til utstyr og materiell som skal benyttes og hvilke retningslinjer som må følges i båt fra gassflasken til brenneren, og sist men ikke minst lærer du å legge opp, koble til og trykkteste anlegget, samt utstede et installasjon/kontroll dokument på anlegget.

 

Mer kunskap enn det trengs ikke for et anlegg beregnet til en fritidsbåt, og det lærer man fint på 2 dager, men du må i tillegg ha et firma med et oppegående kvalitetsystem for å få autorisasjon fra Norboat til å drive med gass i tillegg til det sertifikatet du nevner for det gir deg ikke alene rett til å arbeide med gass.

 

Så hadde du tatt kurset først hadde du vist hvor mange flasker/kg gass du kunne ha i båt, at alle flaskene må stå i gasstette kasser med drenering hvis de ikke står på dekk, kunnet beregne gassbehov og rørdimmensjoner basert på kwt behov, kunne beregnet hvor meget du kunne fått ut i mengde gass av en flaske midtvinters og sett om det ville være nok til å mate gassovnen, vist at røropplegget må legges på en spesiell måte og slanger har sine krav....... Dette er noe av det du lærer og tar eksamen på før du kan kalle deg 'gassinstallatør' og kan sette klistremerke på verktøykassa di :) så får du heller sitte der å være sur for at noen gidder å motgå deg med noen harde fakta i hverdagen.

 

PS! hvis det er Alde produktene du ønsker info om er du på totalt feil sted, forsøk forumene på bobil og caravansidene til NCC eller NB. Deres gass sentralfyrer er noe av det bedre som finnes, har selv bobil med gassfyrt sentralfyr og vannbåren varme i bilen, hvilket i caravanmiljø er omtalt som det eneste som gir nok varme hvis bil/vogn skal benyttes vintertid. Luftvarmere være seg Eber, walles el.lignende holder ikke mål.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste med litt kjennskap til båtbransjen vet nok om "autorisasjons"-ordningen til Norboat. Jeg er enig i at det er positivt at de i hvert fall forsøker å få til noe da det ikke har vært noe som helst krav innenfor opplæring i båtbransjen tidligere. Det er absolutt nødvendig for at bransjen skal bli nogenlunde seriøs og slikt sett et godt og viktig arbeide. Allikevel synes jeg at man eks. kan bli "autorisert" gassinstallatør på to dager eller "autorisert plastreparasjonsverksted" ila 6 undervisningsdager er en utrolig lav standard i forhold til autorisasjonsordningene som gjelder i mange andre bransjer. Hvis båten min hadde gått skikkelig på grunn ville jeg nok heller foretrukket at båten ble reparert/gjenoppbygget av en som har lang erfaring med plastarbeider. Jeg hadde ikke på noen måte følt meg tryggere om det var en "autorisert plastreparatør" som skulle ta seg av reparasjonen når jeg vet hva som ligger til grunn for denne "autorisasjonen" :rolleyes:

 

Tingene du nevner om gass er forholdsvis kjent og de fleste vet at det er regler for installasjon av gassanlegg. Det er ikke så vanskelig å finne ut av hvilke krav som gjelder og slikt. Jeg ser ikke noe poeng i å autorisere meg på gassinstallasjon for så å finne ut at det er uaktuelt i mitt tilfelle. Derfor starter jeg heller en tråd og forhører meg om andre har erfaring med det. Lovligheten og installasjon er en ting, et annet spørmål er hvor godt det fungerer i praksis. Slikt sett er det suverent å bruke dette forumet i stedet for å lese lover og regler :thumbsup:

 

Installasjonen vil i alle tilfeller blitt gjort i hht gjeldene regelverk. Jeg kommer i alle tilfeller til å ta denne autorisasjonen, men da er det først og fremst for å ha papirene i orden når jeg gjør gass-relaterte oppdrag hos kundene mine :smash:

 

Det er fint å bruke campingfora til å utveksle erfaringer om den aktuelle varmeren siden det først og fremst er der den blir benyttet, men for mitt vedkommende er spørsmålet om gass kan være et bra alternativ til å bruke i båten også og da synes jeg spørsmålet passer best inn på et slikt fora. Er ganske stor forskjell i oppbygningen av båt og campingbil :smiley:

 

Er det slik varmer du har i bilen din? Hva er erfaringene med støynivå, pålitelighet og slikt?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Alde 29 serien er abselutt bra (har også noe service på disse), og gir en lun varme i hele bodelen. Den er enkel å tenne,reguleres med romtermostat og helt støyfri, men det kommer noe støy fra sirkulasjonspumpen. Denne kan man dog erstatte med en uavhengig pumpe plassert på et dempet sted. I tillegg til en lun og god varme får du i tillegg varmtvann hvis du monterer denne option. Skal man montere denne i båt bør man tenke på at den nok krever et 'tørt' miljø da den ikke er laget av rustfrie materialer, samt at den krever skorsten/pipe. Gassinstallasjon til en slik varmer vil være det samme som for annet utstyr. Hvorvidt den er godkjendt for båt er et forhold man enklest avklarer med levrandøren av utstyret da denne er pålagt gjennom lovverket å vite det.

 

Pålitligheten er det intet å si på, en sjekk/rengjøring av dyser og kontroll av rør og koblinger må følges opp, men utover dette brenner de rent og pent hvis du ikke er uheldig å får en flaske med uren propan, men slik er det jo med alt utstyr.

 

Prinsippet vannvarmer med radiatorer rundt i båten begynner jo uansett å bre seg etter at webasto og Eber kom med sine dieseldrevne vannvarmere. Kunder som har fått montert en slik varmer er som regel alltid meget fornøyde med den lune og behaglige varmen dette gir i forhold til en støyende luftvarmer.

Redigert av chrijo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...