Sjøtunga Startet 9.Mars.2011 Del på Facebook Startet 9.Mars.2011 (redigert) Dette boreskipet har følgende data: Principal dimensions Length of main deck 77.5 m 254.3 ft Breadth of main deck 78.5 m 255.9 ft Depth to main deck 37 m 121.4 ft Length overall 117 m 383.9 ft Maskineriet består av: Machinery/ equipment/ fittings Main generator sets 8 x 4,750 kW Azimuthing thrusters 8 x 4,000 kW Hvordan definerer man babord/styrbord/hekk/baug på en slik farkost? Og hvor måles LOA? Just wondering... Redigert 9.Mars.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
is_620 Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 f.eks se etter radar antenner & lanterne mast på toppen av LQ - der er bauen . resten er litt verre ......... Sitér dette innlegget Link to post
maskinist Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 LOA måles fra baug til hekk nede på de langsgående pontongene som er under vann på bildet. Bredden på undervannskroget er stort sett den samme som på main deck. http://www.seadrill.com/stream_file.asp?iWeb=1&iEntityId=428 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 (redigert) Dette boreskipet har følgende data: Dette er en boreplattform - ikke et skip. LOA måles langs den smaleste delen av plattformen > 117m @maskinist. Er dette Smedvig sin plattform ? Redigert 9.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
haugi Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Den smaleste delen?? Nå skjønner jeg ikke, LOA blir målt på pontongene som en ikke kan se på bildet. Baugen på denne er den delen som er til venstre i bildet,der en ser antenner og helidekk(ser ikke det her), og bildet er tatt mot babord side på plattformen Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Dette er en boreplattform - ikke et skip. Hva er det da som kjennetegner et skip? Denne farkosten flyter og har eget framdriftsmaskineri og manøvreringsanordninger. LOA måles langs den smaleste delen av plattformen > 117m Nja... den er 77,5 m "lang" og 78,5 m "bred". da stemmer vel oppgitt LOA best med diagonalen, eller? @maskinist. Er dette Smedvig sin plattform ? Det er Maersk Deliverer. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 (redigert) Ah... LOA måles på pontongene under vann, ja. Takk. Redigert 9.Mars.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 LOA står for "Length overall" og er pongtongene kortere enn det som stikker ut fra dekk/overbygg blir jo målet feil. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
shaukaas Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Det er Maersk Deliverer. Hvordan vet du at det ikke er Developer eller Discoverer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Hvordan vet du at det ikke er Developer eller Discoverer? Godt spørsmål Jeg stoler i grunnen bare på at Drilling Contractor fant rett bilde til rett plattform. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Å kalle en drillrigg for skip blir som å klassifisere en ferge som skip og som fortsatt forblir en ferge. Maersk Deliverer som sannsynligvis har 6 vribare propeller med påfølgende 6 maskiner, men ingen hovedpropell kan vel ikke kalles for et skip selv om denne er istand til å forflytte seg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 (redigert) @maskinist. Er dette Smedvig sin plattform ? Det er Maersk Deliverer. Du må ha litt tollmodighet så svarer nok @maskinist på sin egen henvisning / link. Og nei, en måler ikke LOA diagonalt. Drillship Men drillriggen eller "semi-submersible" West Aquarius var fra Seadrill Ltd. og her kan en se hva de selv kaller sine farkoster. Redigert 9.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
maskinist Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Hei Bildet er av West Aquarius eid av Seadrill. Seadrill kjøpte Smedvig i sin tid, nordsjø riggene til Seadrill blir nå skilt ut i et eget selskap (Nort Atlantic Drilling LTD). De fleste DP riggene har 8stk Azimuth thrustere 2 i hvert hjørne. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 [ Hvordan definerer man babord/styrbord/hekk/baug på en slik farkost? Og hvor måles LOA? Helikopterdekket pleier å være forut (men har vært ute for unntak), da gir stb og bb seg selv. Som Jawik sier er LOA største lengde (i retning baug-akter) LOA måles fra baug til hekk nede på de langsgående pontongene som er under vann på bildet. Her tenker du vel på LPP Å kalle en drillrigg for skip blir som å klassifisere en ferge som skip og som fortsatt forblir en ferge. ingen hovedpropell kan vel ikke kalles for et skip selv om denne er istand til å forflytte seg. Denne kan gå med 8 knop og når den gjør det så er den et skip. Når den ligger i ro (på DP-uten anker) er den å regne som en plattform (inretning). De må derfor forholde seg til forskjellige regelverk utifra hvilken operajon de holder på med. PS en ferge er også et skip Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 (redigert) Takker for info. Dette viste jeg ikke. Seilte på "West Venture" en gang i min fortid. Og ble overrasket over at vi fikk betaling for å oppholde oss på land noe jeg ikke hadde regnet med den gang PS @Bergen. Liker ikke å kalle en ferge for et skip siden naboen er skipper ombord en av disse inne i Oslofjorden ut fra Aker brygge. Og mens jeg har deg her så takk for tilbudet, men masta fra Bildøy er nå i Ørsta. Redigert 9.Mars.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Eureka Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 dette blir litt av samme sak, men litt på siden, men: bilferger som seiler begge rettninger, skifter de side på grønt og rødt lys for syrbord og babord ettersom hvilken rettning den seiler? og har de en side som i utgangspunktet er syrbord og motsatt som babord, og det samme gjelder baug og akter... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Som Jawik sier er LOA største lengde (i retning baug-akter) Men største lengde på hoveddekk er oppgitt til 77,5 m og ut fra bildet ser det ikke ut som det er noe over vann som er lengre enn det, mens altså LOA er oppgitt til 117 m. Hvordan henger dette i hop da? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bergen Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 LOA måles fra baug til hekk nede på de langsgående pontongene som er under vann på bildet. Ah... LOA måles på pontongene under vann, ja. Takk. Det kan godt hende at LOA er under vann, om en ser på bildet her ser en at plattformen har mye lengre skrog/pongtonger enn hva som er vist på bildet i tråden. Poenget mitt er at LOA er største lengde enten det er under eller over vann. Men største lengde på hoveddekk er oppgitt til 77,5 m og ut fra bildet ser det ikke ut som det er noe over vann som er lengre enn det, Som nevnt ovenfor kan det godt hende at største (tilfeldigvis)lengde er under vann. Men jeg trorikke at livbåtstasjoner etc er inkludert i målene til hoveddekket Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 (redigert) Det er Maersk Deliverer. Jeg var på Maersk Deliverer for noen uker siden, om det er den på bilde skal jeg ikke sette penger på. Men riggen ligner, den har 8 thrustere. Broen er normalt sett plassert på baugen, men jeg har også besøkt en rigg som hadde broen på hekken. Jeg vil anta en rigg med broen på hekken er ombygd. De to pontongene utgjør ett slags katamaran skrog, da må en bare velge hva som er baug og hekk. Som regel er de like i begge ender under vannlinjen. Skulle du møte en slik i fjorden er det ikke lett å vite hva som er forann å bak... Maersk Deliverer er en flott rigg Redigert 9.Mars.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Som oftest og jeg tror uten unntak er baugen der en ser broa, og oppå der er som regel helidekket også. Unntaket som bekrefter regelem er Saipem 7000, som forøvrig er et kranskip bygget på samme lest. Der er kranene plassert i baugen, og broa er vendt mot kranene, noe som jeg vil tro hindrer ganske mye sikt forover. Når denne seiler så det egentlig ut som om den bakker. Men dette var vel strengt tatt en avsporing fra emnet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Som oftest og jeg tror uten unntak er baugen der en ser broa, og oppå der er som regel helidekket også. Unntaket som bekrefter regelem er Saipem 7000 Saipem 7000 har jeg også vert på, og jeg har vert på vanlig borerigg med broen på hekken, husker ikke hvilken av de det var. Husker at jeg reagerte nettopp på dette. Her er forresten bilde inne fra broen på Maersk Deliverer: Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 De flyterne jeg kjenner til har definert forut der boligkvarter befinner seg. Som oftest er helidekk på toppen av dette. Har selv vært noen år på Snorre B og Troll C, og selv om disse ligger for anker bruker man forut, akter, styrbord og babord. Veldig greit med tanke på at ballastsystemene bruker disse referansene. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
sailorboy Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Denne er da mye mer spennende, men har også en definert "baug" med tilhørende styrbord og babord side, selv om skuta er en rund sylinder. DP system leverandør er vel selvsagt... sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Denne er da mye mer spennende Iallfall har det kanskje vært mer spennende enn godt er om de ville overleve finanskrisen. Aksjekursen er mer enn 90% ned siden toppen våren 2008... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bergen Svart 10.Mars.2011 Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 og jeg har vert på vanlig borerigg med broen på hekken, husker ikke hvilken av de det var. Bideford Dolphin kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.