Jump to content

Trenger nye batterier, anbefalinger?


alfaman

Recommended Posts

Hold deg i alle fall langt unna Sønnak Freeline Nautic batterier. Disse er det mange som har hatt problemer med, meg inkludert. Mulig årets produksjon er bedre, mine er 3-4 år gamle og har egentlig aldri vært noe særlig å skryte av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her er det plenty med meninger om disse batteriene. Tror jeg hadde styrt unna:

https://baatplassen.no/i/topic/23810-slappe-soennak-batterier/

 

Alfaman, skal de nye være fysisk like store, eller spiller størrelsen mindre rolle? Hva med behovet ditt, var det ok med 2x75Ah eller var det knapt? Ser at mange anbefaler å ikke tappe banken mer enn 50% ned.

Link to post
Share on other sites

Dårlig kapasitet, lader seg ut over tid etc. Startbatteriet av samme sort holder, men ikke de to på forbruk. Om du søker litt så vil du se at problemer med disse batteriene er en gjenganger her på forumet, så det er mange flere med meg som sliter med dem. Men som sagt, det kan godt være at de har blitt bedre siden. Men jeg for min del kommer uansett ikke til å kjøpe samme sort igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mitt poeng blir da at du bør reflektere over at batteriene lader seg ut.

Feil i båtens el.anlegg og feil laderbruk er nokdet som tar knekken på forbruksbatteriene.

Har ikke de problemene selv, og sånn sett blåser jeg i hvilke batterier jeg kjøper til erstatning for mine neste gang.

Pris blir avgjørende; 110-120 Ah skal koste max 1'kr pr stk.

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng blir da at du bør reflektere over at batteriene lader seg ut.

 

Og det tror du ikke jeg har gjort altså? :rolleyes:

 

Jeg har målt det meste, og anlegget er tett og fint det. Dessuten er hovedbryter alltid avslått når jeg er borte fra båten, men batteriene tappes likevel. Så du mener at siden dine batterier virker OK, så er alle de som har rapportert om problemer med nettopp disse batteriene idioter? Snodig argumentasjon, synes jeg. Ta et søk på nettet, og se hvor mange som klager på Nautilus batterier. Jeg er langt fra alene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at alle de som har trøbbel med disse batteriene er idioter; uttrykket får stå for din regning index.

Men at det finnes stor grad av feilbruk/lading er jeg sikker på.

Antall misfornøyde er vel et utslag av statistikk; det finnes neppe fler solgte fritidsbatterier enn Sønnak her i landet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...