Jump to content

Ryds 440GT - min første båt


Chivato

Recommended Posts

Har kjøpt inn en 1998 Ryds 440GT for å komme meg ut på de 7 hav. En plass må man jo begynne?

 

De fleste begynner båtlivet tidlig da dette ofte er an aktivitet eller hobby som går i arv. Da jeg var en liten tass fantes det ikke særlig interesse i familien for å realisere båtdrømmen, så jeg ble sittende på sidelinjen. Etter å ha purret på båtplass over en 7 års tid så var det endelig min tur. En jolle ble kjøpt inn i all hast og sjøsatt i mørket samme kveld. Man lærer en del av å sjøsette en båt i mørket i en relativt ukurant "glipe" i sjøkanten. Men følelsen av å endelig være på sjøen var stor! Man begynte straks å drømme om både større båt og motor.

 

Så et spørsmål :

 

Motoren er en Evinrude 40 fra samme årstall. Har hørt at på Johnson / Evinrude motorene fra denne årgangen at de er "plomberte" 50-hester. Stemmer det?

 

Ellers hvis det er noen som har noe godt og/eller vondt om dennne båten. Bruk gjerne denne tråden til å fyre løs! Hadde et budsjett på 30 000 i første omgang, og fant ikke noe særlig mer for pengene i andre båter. Oppgraderer nok til noe større til sommeren.

 

Tar gjerne også tips til litt større båt i 100 000 kroners klassen!

 

Bilde:

 

tn_IMAG0072_2.jpg

Redigert av Chivato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillykke med ny båd - det er en herlig følelse at komme i gang med at realisere sine drømme! Det er en fin skærgårdsjeep, ser det ud til. Mit gæt er at du nok kan sejle en 22-25 knob i denne hvis vejret er ordentligt. Ryds er jo kendte for at "slå" en del i bølgerne når det blæser men jeg er ikke klar over om dette også gælder denne model.

 

Nu starter "dimse-racet" jo, og må jeg foreslå at den første investering bliver i en god, lille kortplotter med ekkolod (svinger på hækken) og en lille bærbar VHF som sikkerhed. hertil naturligvis vandtæt boks med nødraketter og andet sikkerhedsudstyr. Et godt anker hvis du ikke har det. Og ....og..... :smiley:

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer.

Jr hos meg, 16, kjøpte en slik sist høst.

Solgte sin river 350, brukte litt sparepenger og fikk en ryds 440 med 50 hk og henger.

Han måtte betale 45 store for den.

Fikk den opp i 31 knop, iflg GPS på IPhone.

Han gleder seg til den ligger å flyter ved brygga igjen.

Vet han vurdere å kjøpe hydraulisk styring på den.

Vi gleder oss alle til våren og sommeren.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...