Jump to content

Tråden for oss med Scand 25 Classic!

:båt1

Recommended Posts

Frkn skrev for 11 timer siden:

Forutenom motor - hva må man spesielt passe på at er i orden ifm. kjøp? jeg ser i tråden her at dieseltanker og muligens tett fenderlist er gjengangere. Annet? 

Luka i front i cabinen har lett for å sprekke. Vanninntregning mellom skrog og overskroget hadde jeg, men om det er et vanlig problem med båttypen aner jeg ikke. 

Ok, hvordan merket du vannintrengningen? Synlig? Lukt? Mengder? Var det av med fenderlist og på med noe guffe, eller måtte du mer drastisk til verks?

Skal og se på en fra tidlig åttitall om noen dager. Formålet er korte overnattingsturer med små barn, samt muligheten for å dra på sjøen en ettermiddag for å fiske litt, etc. Ser for meg at Scand 25 vil være kjekk til dette formålet? Liker veldig godt løsningen med to stikkøyer.

Den jeg skal kikke på har en ok motor, så jeg skal ikke grave for mye her rundt den. Ellers har den originale pakninger rundt vinduer og originale gjennomføringer i skrog. Selger har fulgt med alt hvert år og har ikke tatt seg bryet med å skifte når de ser ut til å være i orden og holder tett. Noen som har erfaring med disse, eventuelt måttet skifte slikt? 

Ellers ser den ut til å være ok vedlikeholdt. Treverk ute trenger å pusses og lakkes, men det er vel bare kos? 

Litt slitte puter ute. 

Redigert av Frkn (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei. Håper at det er liv i denne tråden ennå. Jeg går og sikler etter en gammel Scand classic 25. Det jeg lurer på er om det finnes hardtopp å få kjøpt til denne båten. Og om det finnes plasser hvor man kan få kjøpt brukte deler, da jeg regner med at nytt blir for dyrt for mitt budsjett. På forhånd takk om det er noen som fortsatt er inne på denne tråden.

Frkn skrev On 8.5.2019 at 22.55:

Ok, hvordan merket du vannintrengningen? Synlig? Lukt? Mengder? Var det av med fenderlist og på med noe guffe, eller måtte du mer drastisk til verks?

Skal og se på en fra tidlig åttitall om noen dager. Formålet er korte overnattingsturer med små barn, samt muligheten for å dra på sjøen en ettermiddag for å fiske litt, etc. Ser for meg at Scand 25 vil være kjekk til dette formålet? Liker veldig godt løsningen med to stikkøyer.

Den jeg skal kikke på har en ok motor, så jeg skal ikke grave for mye her rundt den. Ellers har den originale pakninger rundt vinduer og originale gjennomføringer i skrog. Selger har fulgt med alt hvert år og har ikke tatt seg bryet med å skifte når de ser ut til å være i orden og holder tett. Noen som har erfaring med disse, eventuelt måttet skifte slikt? 

Ellers ser den ut til å være ok vedlikeholdt. Treverk ute trenger å pusses og lakkes, men det er vel bare kos? 

Litt slitte puter ute. 

@FrknLa seg vann under stikkøyen. Kom mellom skrog og overbygg. Av med fenderlisten, tok på tek7 mellom skrog og overbygg og på med ny fenderlist. Rant bak polstringen og ned unnder stikkøya, så polstringen måtte også byttes.

Frkn skrev for 7 timer siden:

Ble for øvrig ikke scand 25 på meg. Den var i litt for dårlig forfatning.

Merket meg at det var plagsom lyd fra toalett rommet akter pga. resonans fra propell/aksling/?? ved høyt turtall, ca. 12 knop (77 yanmar). Kjent problem?

Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke klarte mer enn 8kn på min på max. Prøvde med max turtall en gang, men da blåste jeg toppakningen....

Sikker på at det ikke var slitt cutlesslager du hørte?

• 9 måneder senere...

Hjelp! Jeg har en lekkasje akter ved toaletten. Det ser ut til å komme fra hylsa eller i nærheten av rorpinnen. Noen som har vært borti dette før? Noen som har noen tips, eller som holder til i nærheten av tyrifjorden som kan hjelpe meg? Legger ved noen bilder. 20200418_161935.jpg.87556bcbe99d6326e94a66975a65571a.jpg20200418_161935.jpg.87556bcbe99d6326e94a66975a65571a.jpg20200418_161954.jpg.477a55c07fa8e952dd3fa6133aff47cd.jpg20200418_161935.jpg.87556bcbe99d6326e94a66975a65571a.jpg

20200418_161949.jpg

20200418_162023.jpg

20200418_162010.jpg

20200418_162017.jpg

20200418_162028.jpg

Er vel ett ganske kjent problem at det lekker gjennom denne hylsa. Nå husker jeg ikke om du kan stramme denne på noen måte. Mener det var en pakkboks der.

Skal denne byttes så må du på land med båten å roret må tas av. Kan være litt problematisk å få ut pakkboksen ifra den. 

• 11 måneder senere...
Sitat

Holde litt liv i denne tråden :)
Handlet en classic 25 i fjor høst.
Er i utgangspunktet ett prosjekt.
Motor satt fast MD2040 så den har blitt tatt ut og har montert en TAMD22(105HK) burde være mere enn nok hk.
Nytt hylserør og pakkboks, ny aksel og propell.
Det meste i denne blir byttet ut/laget nytt pga elendig forfatning.
Har laget nye tanker, alt av slanger byttet ut, nytt filter system(ikke montert enda)
Er mye jobb men håper den blir klar så jeg får prøvd denne skuta i sommer.
har ikke mye gammelt å bruke som mal så vegen blir til underveis.
Hvis det er noen i Grenlandsområdet som har en slik båt hadde det vært kjekt å fått sett litt ombord i en som har tinga i orden, jeg mangler alt av puter så dette må lages nytt. Benker og pentry må også lages.
Har lagt ut noen bilder hvis det er av interesse:  https://tinyurl.com/cfu63n8m (FaceBook)

Tar gjerne i mot tips og råd på denne denne båten :)

Redigert av MaxMekker_com (see edit history)
  • 1 år senere...

Etter utallige timer med scrolling på dette forumet har jeg endelig grunn til å poste selv.

Har en  "Dassic" 83-modell med bukh DV36. Alt vel og bra, men det er selvfølgelig ting jeg ønsker å gjøre.

Kjøpte båten i juni 2021 etter å ha eid mindre hurtiggående båter siden jeg fikk lov å kjøre selv.

Har i dag tømt og tatt ut STB dieseltank, og tømt BB tank, den skal ut, men ble ikke ferdig i dag.

Litt om jobben. Dette var en jobb jeg gruet meg til, men det var enklere enn antatt. Brukte Biltema drillpumpe og fikk ut 70 liter Diesel og grums. Trodde jeg hadde lite igjen på tankene da jeg tok opp båten i høst, måleren viste under 1/4 på begge tankene, men det viste seg å være en del mer, trygt å vite. Drillpumpa var litt krevende å få i gang, men etter å ha fylt slangen og pumpa med trakt fikk den tak og klarte å suge opp dieselen ca. 15cm. Da gikk det unna og 35 liter ble tømt på under minuttet, med Makita batteridrill.

Tanken gikk greit ut av plassen, men slangen til påfyllinga til dieselen var vrien å få av, fryktelig stiv.

Var masse grums og litt gele, som jeg i antar er dieseldyr. Ser verre ut i BB tank.

Spørsmål:

1. Ønsker å leve videre med kun 1 tank. Tenker da STB tank kan pensjoneres, og at plassen kan brukes til 2 nye batterier som jeg ikke får plassert i trappekassa. Men når jeg kjører er det STB tank som tømmes, for så å bli etterfylt av BB tank til de har jevnt nivå. Er retur på begge tankene, to manifolder med to ventiler hver. (heter det manifolder?), dette er ikke mitt fag:-)

Jeg tenker det er dieselen som suges fra det enkleste stedet, og ved en plombering av STB slange vil den suge fra BB tank, men er ikke sikker. Noen som har en formening om dette?

2. Hvis jeg får plass til 2 batterier der STB tank har hatt plass, hvordan fungerer dette mtp. lufting? er det trygt?:-)

Må jeg bore ekstra hull? 

3. Rorhylsa: Ønsker å demontere denne og se hvordan den er bygd opp og sette inn nye talgpakninger. Pipler inn vann her, men er ikke ille, kun irriterende. Har generelt noya for å gjøre feil med slike ting selv om jeg synes det er veldig gøy. Er dette en grei jobb og ta fra hverandre for så å sette sammen igjen for en nygierrig men ikke så erfaren fikler?

4. Samme gjelder pakkboksen på akslingen. Klarte å presse inn alt for mye fett i sommer. Ikke kopp men nippel/presse. Den ytterste ringen var på vei ut, og jeg fikk dytta den litt inn igjen, og den har fått litt bedre plass etterhvert som jeg har hatt gange på akslingen. Er det en grei jobb å ta dette fra hverandre for så å bytte talgpakning her, hvis det er det her også da?

Sende med noen bilder av tanksjau.

Vil ellers berømme dette forumet for en fantastisk god atmosfære. Aldri vært et sted på nett med så mye omtanke og fine ord!

20220412_120214.jpg

20220412_133117.jpg

20220412_143911.jpg

20220412_134758.jpg

20220412_143235.jpg

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...