Jump to content

Tråden for oss med Scand 25 Classic!


:båt1

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Gratulerer med fin båt :) Når det gjelder støy ville jeg nok satt på ny isolasjon i motorrommet. Den som ble brukt orginalt er rimelig tynn, regner med det har vært noen fremskritt siden 80 tallet også.

Tilluftslangene til motoren går gjennom stikkøyene og under benkene ute, så kan nok være lurt å isolere dem for støy også.

Tusen takk for det:)) litt sent svar fra meg men men.
Link to post
Share on other sites

Får holde litt liv i tråden...akkurat (igår) tatt opp båten:( men skal prøve å gjøre litt med den før neste sesong:) ta ut byssemodulen og pusse / lakke den,gå igjennom det jeg klarer av det elektriske,vaske og polere, håper jeg får tatt ut dieseltankene for sjekk...første snekke på meg så det er mye som skal sjekkes:) vil ha nytt bryterpanel da det gamle er slitt,bytte pussermotorer...de virker men er så rustne og fæle:) montere tv. Antenne,fulgte med en Finlux 24" klargjort for riks tv men ingen antenne:( skal prøve å skifte motorlabbene...men der er jeg på tynn is når det gjelder kunnskap,så skal høre med ett verksted hvor mye de tar....

Link to post
Share on other sites

Hei. Er det noen her som har lydisolert friskluftslangene som går bak luka i fotenden av stikkøya ? Har isolert motorrommet nøye,men det er stor lydlekasje av friskluftslangene. Ha tenkt å lage til en lydfelleboks som monteres mot motorrom... noen komentarer/erfaringer her ?

Dette vil jeg og lære om!! Jeg klagde på støy og dette kom opp som ett punkt man kan kunne prøve å lydisolere....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vel...får holde liv jeg da:) hadde store planer om å pusse og renovere treverket i båten,men har hatt en magefølelse på att det måtte utsettes da jeg mente det luktet diesel i båten siden jeg kjøpte den...og den magefølelsen skulle jeg lyttet til:) må ta ut begge tanker for kontroll og rep.Det er viktigere mtp tur til sommeren.Og som vanlig baller det litt på seg!! Men er ved godt mot og syntes det er deilig å få kontroll på ting selv.Sittebenkene ute er kaputt,har ligget vann der de ligger ann på glassfiberen.samtidig med tank reparasjon må jeg bytte dieselslanger til/fra motor,montere sjøvannsfilter,rydde i elektrisk( blir nok lett rydding) begynner med å skifte brytere tenker jeg...hjeeelp:)) montere tv antenne( viktig hehe) Blir nok ikke arbeidsledig de første sesongene så det er topp å ha mange flotte prosjekt tråder å følge her inne:) Må ta det tekniske først så får penga styre litt av det kosmetiske over tid.Hvis det er noen med samme båt i nærheten av Oslo / omegn så hadde det vært gøy å utveksle erfaringer både her og i hverandres båter:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Jeg ble også i år eier av en (tror det er en 86 mod) Scand 25 Clasic AV. Forige eier byttet ut den gamle saltvanskjølte volvo'en i 2007 med en ny Sole diesel mini-44 (42 hk). Båten er uten flaps og masjer fint i 7 knop. På en god dag er det mulig å presse skuta opp i max 9 knop.

Samtidig ble det byttet aksel og igjennomføringer. Jeg har siden jeg overtok båten montert eberspsacher D2 varmer i båten. Nå er båten tatt på land. Pentry inrendningen i båten er demontert og tatt med hjem for oppussing (er godt i gang). Holder på å bytte ut en del Teak fronter. sant laget ny topp på oppvaskbenken i grå PVC plater. (pergo plater for kjøkkenbenk). Samtidig som pentryet er ute skal jeg lage kjøleboks i BB pentryseksjon, har kjøpt Isoterm (Danfos) komressor og platefordamper. I tilegg har jeg også kjøpt inn en varmtvannsbereder på 30l denne er tenkt montert under dørken sansynligvis i rommet bak ved roret. Kalesjen skal også få en oppgradering i vinter (nye vinduer).

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg ble også i år eier av en (tror det er en 86 mod) Scand 25 Clasic AV. Forige eier byttet ut den gamle saltvanskjølte volvo'en i 2007 med en ny Sole diesel mini-44 (42 hk). Båten er uten flaps og masjer fint i 7 knop. På en god dag er det mulig å presse skuta opp i max 9 knop.

Samtidig ble det byttet aksel og igjennomføringer. Jeg har siden jeg overtok båten montert eberspsacher D2 varmer i båten. Nå er båten tatt på land. Pentry inrendningen i båten er demontert og tatt med hjem for oppussing (er godt i gang). Holder på å bytte ut en del Teak fronter. sant laget ny topp på oppvaskbenken i grå PVC plater. (pergo plater for kjøkkenbenk). Samtidig som pentryet er ute skal jeg lage kjøleboks i BB pentryseksjon, har kjøpt Isoterm (Danfos) komressor og platefordamper. I tilegg har jeg også kjøpt inn en varmtvannsbereder på 30l denne er tenkt montert under dørken sansynligvis i rommet bak ved roret. Kalesjen skal også få en oppgradering i vinter (nye vinduer).

Gratulerer med flott båt :) Gøy med flere som har denne typen så vi kan utveksle erfaringer! Hvor skal du ha båten om sommeren? Ta gjerne bilder av det du gjør,skal legge ut selv etter hvert!

Link to post
Share on other sites

Har også en Scand classic fra 1982. Kjøpte den sist vinter med mål om og se om båtlivet var noe for oss. Har hatt den 1 sesong nå, og den er ikke blitt brukt veldig mye. Mye av grunnen til dette er at den er ikke veldig fin inne. Den var veldig fuktig når jeg kjøpte den så belegget som er på vegger i kabin har begynt og løsne. Så nå er båten på land for vinteren og begynner nå til helgen med full demontering av interiør. Har ikke bestemt oss om vi skal ha nytt skai på veggene eller om det kun blir malt.

 

Ellers er selve båten grei. Fikk den billig og den er deretter og. Ikke mye utstyr men en grei båt. Med potensiale! :)

 

Så hadde jeg håpet noen kunne hjelpe meg litt her. Sliter litt med at motor blir for varm. Er en VP MD21A som står i med varmeveksler. Den blir varm med for høy fart.

 

Hadde i vinter ute varmeveksleren og rengjorde denne uten at det hjalp. Sjøvannspumpen ble og byttet da denne lakk. Noen med tips til hva mer som kan gjøre at motor blir for varm? Sjøvannsfilteret er og nytt. Kommer antakelig til og ta ut motor i vinter for og gå skikkelig over den, men hadde vert fint med litt tips til hva jeg bør sjekke.

Link to post
Share on other sites

Ikke prøvd noe rens nei. Men kan kanskje prøve dette. Hvordan gjør jeg dette når båten står på land? Regner med at den må ha vann på sjøvannsiden og?

Vannet på motor er nokså rustfarget så en god gjennomspyling kunne nok hjulpet ja.

 

I tillegg så oppdaget jeg at ekspansjonstanken ikke brukes. Den lå under den ene benken. Prøvde og ha oppi noe vann her, men det bare rant ut av lokket på varmeveksleren. Tror denne tidligere har vert montert under benkene bak i båten. Altså en del høyere enn varmeveksleren. Er dette ett problem når jeg får fikset lokket på veksleren?

Link to post
Share on other sites

Jeg har båtplass i Halden. Vinteropplaget har jeg i Oslo for å få korte ned reiseveien i forbindelse med oppgraderingene jeg har lyst å gjøre i vinter. Det å kjøre båt i snekkefart fra Halden til Oslo gav rikelig med tid tid til å tenke igjennom vinterens gjøremål. Turen fra Halden til Oslo ble utført i to etapper i begynnelsen av Oktober.

Etappe 1: Halden- Moss ( med en avsiikker inn til Hankø for pause fra tung sjø) 7 timer, mars hast. 7 knop.

Etappe 2: Moss - Fornebulandet 6 timer i 7 kn.

Erfaringer med båten så langt er i hovedsak positive.

 

Sjøegenskaper : tåler mye sjø har krysset sekken SØ av Hvalerøyene mange ganger i sommer med tildels høy og krapp sjø. Hadde også en kryssing av " Gula Humpen" NV av grebbestad som var mer ekstrem med sjøen delvis fra siden og skrått bakfra i vindstyrke 9 sek.m. SV dette skaper høy og knapp sjø på Gula Humpen hadde vi propellen i lluften ( sansylvis også roret)ved et par anledninger. Vist ble det rotete ombord, men båten var trygg og god og relativt retnyngsstabil selv uten propell og mye ror i vannet. Bølgehøyden vi hadde tør jeg ikke helt å anslå , men jeg sto å styrte å passet på å gjøre de observeringene som skulle gjøres når vi var på bølgetopp i bunn av bølgene var det bare sjø og se.

 

Bo egenskaper: Pentryet har litt lav arbeidshøyde for skipskokken, men slik må det nesten være pga pasasjersetet. Vi savner en fastmontert kjøleboks men den kommer på plass i løpet av vinteren, så for jeg håpe vi har stor nok bateribank. Vi har AV utgaven med toalett inne så vi har kun en stikkkøye. Vi er i hovedsak to på tur så denne stikkkøye tjener som oppbevaringsplass for ileggsputer og lemmer. Lugar salongen meget romslig til å være i en 25 fot snekke, vi bruker lugaren kun som soverom sa den står nedslått som dobbelkøye. Vi siter aldrig nede i båten. Skulle det bli litt kaldt og rått under kalesjer starter vi varmeapperatet. (Eber D2)

Jeg funderer faktisk på å ta ut salongbordet nede å lage en mer permanent seng. Dette vil gi bedre ligge komfort, samt mer stueplass mellom benkene. Kanskje til og med lage en gavelvegg i teak krysfiner med et pent dørarangement til denne nye stueplassen. Er også veldig fornøyd med takhøyden i salongen.

Jeg har vanlig teleflex styring og syns dette fungerer utmerket, lett og presis, enn så lenge. På min forrige båt som var mer hurtiggående byttet jeg ut teleflex systemet med baystar hydraulisk styring. Hvis telflexen på SC 'n

Blir treg etterhvert blir det nok hydraulisk på meg igjen, dette åpner jo muligheten for autopilot.

 

Manøvreringsegenskaper: Var noe skeptisk i begynnelsen etter flere år med utenbordsmotor og innenbors med drev. Disse har jo i praksis truster bak og kan styres stilleliggende. Men skepsisen. Gikk fort over, ved å planlegge litt før man går inn et sted og i bruke propellens rotasjons (padleeffekt) bevist er det mulig å foreta pene tillegginger.

 

Bilder og oppdateringer kommer, må innrømme jeg gikk på kompetansesmell. Vedr import bilder til dette forumet fikk det ikke til fra min i pad, noen tips?

Redigert av clasic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gøy å høre dine erfaringer sålangt:) Fikk ikke prøvd min annet enn en kort prøvetur ved kjøp så jeg gleder meg til neste sesong! I min er det kjøleskap under førersete slik at førerstolen ikke trenger å løftes for tilgang.Fikk montert baugproppel (pysevisp:) i høst og den letter fin manøvreringen i trange havner.Har versjonen med toalett ute ( dassic ) Fikk noen aha opplevelser når jeg fikk den i opplag...Lekkasje i dieseltanker,dårlig kalesje,råte i sittebenker på uteplasen...men det er en gammel dame så noen oppgraderinger er bare gøy:) Tenkte å fjærne babord dieseltank,bestille ny kalesje,lage nytt bryterpanel og montere vindusviskere med automatikk,nye dieselslanger,montere sjøvannsfilter ++...blir en del kosmetikk arbeid også men det viktigste først :)

Link to post
Share on other sites

Jeg er også blitt en lykkelig eier av Scand Classic 25.

Jeg ser ikke bort fra at jeg trenger noen tips og råd med tiden, og håper jeg kan dra nytte av den kompetanse som ligger her.

Dere finner mer å lese i tråden min "Wiking26ac" er historie, hva nå?....

....og her http://finn.no/51375743

Den båten så jeg på men pga avstand slo jeg den ifra meg :) Prisen på den var en del høyere husker jeg og den lå lenge før den ble solgt,så du har fått en veldig fin båt til en fin pris:))Gratulerer!!! Veldig hyggelig for dere til tross for alt som har skjedd :)

Link to post
Share on other sites

Diesel lekkasje fra tanker i Scand 25 er noe som flere har opplevd. Det kan virke som om det oppstår grop korrosjon i ( mange små nålestikk) i aluminiumen som tanken er laget av. På min båt Ble SB tank reparert ved å sveise inn forsterkninger. Etter at jeg fikk båten i våres skulle hente diseluttak til Ebers.. Varmeren oppdaget jeg en jordingsledning som jordet tanken til motorblokken. Denne ledningen ble fjernet da jeg ikke ønsker at tanken skal være offeranode for motor og propell.

 

Jangul. Før du tar bort BB tank er det to ting du bør tenke igjennom. Vektbalansen i båten, og til hvilken tank diesel returen går. På min båt går diesel retur til nettopp BB tank. Min båt ligger skjevt i vannet hvis jeg har en full og en tom tank. En full diseltank veier som en voksen mann.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det med vektbalansen og vurderer å legge ned sandsekker eller noe annet tungt som kompensasjon.Dette med retur må sjekkes,men det går 2 slanger til hver tank...er det da retur til begge tanker?? har ikke forsket på dette ennå men en annen her inne tok bort bb tank og det funket bra for han,så jeg skal sjekke nøye før jeg tar den bort:)

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det med vektbalansen og vurderer å legge ned sandsekker eller noe annet tungt som kompensasjon.Dette med retur må sjekkes,men det går 2 slanger til hver tank...er det da retur til begge tanker?? har ikke forsket på dette ennå men en annen her inne tok bort bb tank og det funket bra for han,så jeg skal sjekke nøye før jeg tar den bort:)

Hvis du har 2 slanger til hver tank, og om begge sangene har stenge ventil, har du sannsynligvis retur til begge tankene. Med en dieseltank i drift har du fortsatt tilstrekkelig tank kapasitet. Fra Halden til Oslo brukte jeg CA 1/4 tank på 13 timer motorgange.

Link to post
Share on other sites

Ja det er 4 stenge kraner så da er det vel retur til begge tanker...skal vel holde med 1 tank på 85 liter mtp rekkevidde har jo bare surret rundt i indre dammen med en 17 foter så får utvide horisonten min sakte men sikkert:) målet er tilslutt Grimstad m/omegn og svenskekysten med strømstad/grebbestad osv....trenger sikkert 3 - 4 uker ferie da men guud det skal bli gøy!! Helt annet båtliv med alle fasiliteter,sjøegenskaper :)

Link to post
Share on other sites

Ja det er 4 stenge kraner så da er det vel retur til begge tanker...skal vel holde med 1 tank på 85 liter mtp rekkevidde har jo bare surret rundt i indre dammen med en 17 foter så får utvide horisonten min sakte men sikkert:) målet er tilslutt Grimstad m/omegn og svenskekysten med strømstad/grebbestad osv....trenger sikkert 3 - 4 uker ferie da men guud det skal bli gøy!! Helt annet båtliv med alle fasiliteter,sjøegenskaper :)

Link to post
Share on other sites

Dette er gamlebåten vår. Den var veldig følsom for sidevind, og kom der en "fjordplog" forbi når vi lå og fisket, holdt skuten på å tippe rundt.

bilde

 

Nå har vi kjøpt denne, som vi ikke har hentet enda fra Kvitsøy, pga sterk vind. Det jeg lurer på er hvor stabil den er i litt sjø? Med den bunnen den har blir vel dette noe helt annet enn med Wikingen?

Hvor sterk vind må det bli før dere trekker dere?

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Noen som har erfaring med lekkasje av regnvann inn i rommene under bordet i salongen? Hos meg fyller disse to rommene seg med vann når det regner mye, slik som denne sommeren. Men jeg forstår ikke helt hvordan det kan lekke inn her? Kan det være ved fenderlisten og inn mellom et dobbelskrog her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...