Jump to content

Tråden for oss med Scand 25 Classic!


:båt1

Recommended Posts

da har jeg funnet ut at det er en del har på forumet som eier denne godbåten!

tenkte da det ville være lurt å samle alle spørsmål om Classicen i en egen tråd.

 

Scand 25 Classic er etter min mening en helt super båt som passer utmerket for 1 til 2 pers og opp til 4 eller til og med 5!

båten har meget gode sjøegenskaper og ruller lite for størrelsen og skrogtypen. har selv hatt min egen Classic i over 5 meter med bølger og 18 sekundmeter med vind, dette gikk utmerket (litt i meste laget for motoren og generellt plastarbeidet :tongue: )

men det store plussert med denne båten må vel være innredningen og løsningene inni båten! der det er 2 faste køyer (standarversjonen) og gedigent bad bak i båten! :yesnod: . båten er også meget rommelig og har godt utstyrt pentry med god vask plass til kokeapparat, kjøleboks og har alikevel god skapplass. uteplassen er mere enn grei nok på denne båten og favorittplassen er på siden av inngangen til "utedoen".

salongen inne er også meget rommelig og har god plass til 6 perssjoner til god mat, godt med skapplass!

båten er veritasgodkjennt for 12 persjoner og båten har godt med vanntette skott i alle bauer og kanter. dette gjør båten så godt som usynkelig hvis noe skulle gå galt!

min båt er utstyrt med en Bukh motor på 39 hk (36ahk) og med denne motorinnstalsjonen går båten opp i et sted mellom 89 og 10 knop. dette er en god motor for båten hvis du vil bruke den som snekke men hvis du vil ha en halvplaener så kan større motor lønne seg (jeg har ingen erfarring med båten som halvplaner selv).

min båt er forøvrig meget godt utstyrt med ankerivnsj akter, dieselvarmer, kartplotter og ellers alt nødvendig for en lang og god tur på sjøen!

hvis dere lurer på noe er det bare å spørre!

 

legger tilslutt med et bildet av min egen "Rosanna"

 

div_043.jpg

 

 

 

fant desverre ikke noen bilder fra orginalborsjyren men hvis det er noen her inne om har de så er dere hjertelig velkommene til å poste de!

 

og da er Scand 25 Classic tåden åpnet! :wflag: :wflag: :wflag: :wflag:

 

MVH :båt1

Link to post
Share on other sites

Flott tråd.

Jeg tar meg enda i å savne Classic'n innimellom når jeg ser en. Jeg angrer ikke på å ha byttet til pinnebåt, men har bare gode minner fra "Neida" (Det var jo ikke en Joda.)

 

Jeg ble av og til litt irrtert over at ting jeg la fra meg på daschen havnet i dørken på vei ut Drøbakksundet pga hekksjøgeneraler o.l. så jeg laget to kasser som passet perfekt til opbevaring av småstasj man stadig vekk trenger. Da hadde jeg også to ekstra vannrette flater til T-lys o.l. når vi lå i havn, så vi ble veldig fornøyd med resultatet. Luketaket som man kan ha sjøkart på, passet også perfekt oppå hver av dem, så de var ikke i veien noen gang. Vi festet noen ganger dette lokket til luka med to små kjettinger, slik at alt der fremme ble én flate. Dette funket i havn, men ikke optimalt mens vi kjørte i mye sjø.

Legger ved et par bilder om noen har lyst å arve ideen.

Kryssfiner, kantlister, pianohengsler, trelim, litt beis og 5-6 lag med lakk var alt som skulle til.

 

 

 

scand_classic_016_medium.jpg

scand_classic_022_medium.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Her er min båt: Festina Lente. 1982 Mod m/ Volvo Penta MD21B. Kjøpte den i slutten av august 2010. Har ikke fått tatt så mange turer enda, men har iallefall fått prøvd den i ordentlig møkka vær fra Larvik til Fredrikstad når vi hentet den. Da fikk jeg erfart hvor bra den er skrudd sammen og hvor trygg og stabil den føles.

Det jeg falt for når jeg valgte Classicen som båttype var den fine skrogformen, praktiske løsninger, solid bygget og størrelsen. Som vanlig når man bytter båt er det altids noe man vil forandre/forbedre. Så langt har jeg: Montert vhf/plotter/stereo, nytt 12v anlegg (nye bladsikringsbokser, hovedstrømmbryter, tredd noe nye kabler, samleskinner), montert landstrømsanlegg. Er nå igang med å montere ankervinsj av DENNE typen.

 

19092010132.jpg

Link to post
Share on other sites

Jo, også har jeg laget en kasse over "sikringskapet" under dashbordet. Synes det er litt merkelig løsning det Scand har valgt, da man kan se rett opp i spaggetien. Laget en kasse i noe teakfiner jeg hadde liggende, har kledd den med skrogrekk. Sitter festet med magneter, slik at det er lett å komme til sikringer og ledinger.

Link to post
Share on other sites

Jo, også har jeg laget en kasse over "sikringskapet" under dashbordet. Synes det er litt merkelig løsning det Scand har valgt, da man kan se rett opp i spaggetien. Laget en kasse i noe teakfiner jeg hadde liggende, har kledd den med skrogrekk. Sitter festet med magneter, slik at det er lett å komme til sikringer og ledinger.

 

Smart.

Bare det er godt nok ventilert, er jo det litt mer delikat enn originalt.

Mulig jeg er litt rar, men det hender stadig vekk at jeg slenger det ene beinet over det andre, og det skjedde to ganger at jeg sparket til en sikringsholder under der. hehe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Den er helt åpen i toppen, slik at kabler går opp der, så jeg vil tro det blir god nok ventilasjon.

Med mine lange bein får jeg de aldri i kryss når jeg sitter i båten, så akuratt det slipper jeg å tenke på, heheh.

 

Jeg ser at på 84modeller og utover så har de fått tauluke i baugen. Kan vell ikke være så ille vanskelig å montere dette selv? Kanskje det finnes ferdig kasse med lokk å få kjøpt?

Link to post
Share on other sites

Meget mulig, men da må du huske å ha drenering ut gjennom skutesiden i baugen også. Om ikke blir den luka full av vann og tauet blir aldri tørt, kommer til å mugne og lukte.

Jeg savnet aldri den luken, selv om jeg så andre ha slik. Det jeg savnet mest på min som jeg hadde planer om å gjøre noe med var de enkle vinduspusserarmene hvor jeg ville hatt doble.

Ting endret seg i privaten og jeg endte opp med større båt før jeg rakk gjøre noe med det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Du mister også litt plass i barnesenga som vi kalte stuveplassen over vanntanken. (Har hørt om mange som har brukt den plassen som seng til de bitte små.RSL

oppå den hylla har jeg pleid å legge venner som ikke har oppført seg ordentlig på tur :giggle:

og selfølgelig uten pute å ligge på!!! :smash:

Link to post
Share on other sites

Litt moro at de som har eid båten før meg har tatt vare på alle orginalpapirer.Her er fra prøvekjøringen i 1980 (følgelig er min båt 81mod, ikke 82 som jeg skrev lenger opp i tråden):volvo.jpg

dette bevser jo det mange tydeligvis tror er umulig med så liten motor

Scand 25 Classic kan tydeligvis bli en god halvplaner! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et spørsmål til angående anoder: Jeg har en anode festet til skroget med en ledning ned til hæljernet. I tillegg har jeg en anode festet il akselen.

 

Det er mye info om anoder her på forumet, men jeg lurer på hva som er vanlig og riktig for Classic'en?

Er det noen som har modifisert med å koble en ledning også til bolten på hylsa?

Hva med roret?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et spørsmål til angående anoder: Jeg har en anode festet til skroget med en ledning ned til hæljernet. I tillegg har jeg en anode festet il akselen.

 

På min var det også ledning ned til hæljærnet. Øverste hullet i annoden var skrudd fast i akselhylsa.

 

Aksling_Prop%20005.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lurer på om jeg skal teste J-B Weld på den Link

Kjøpte en boks idag for å tette en lekkasje i en flens, men ser ut som den kan brukes til mye annet også.

imag0986.jpg

 

Resultatet med JB-Weld ser bra ut. Har lagt på ett lag til etter dette og det ser ut til å holde fint. Flensen på dieselpumpa ble også tett!!

Redigert av kaglenna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...